Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: reparation-renovering
Läst 1496 ggr
johan_f
0

Skum bromsljuskontakt ??

Är det inte enkelt att byta bromsljuskontakt eller har jag missat nått.

Köpte ny kontakt till min L3314HT (70 spänn på VP Autoparts). Bytte snabbt ut den mot den gamla defekta och allt verkade bra…. Men nu lyser bromsljusen hela tiden, dvs det verkar som det är tryck i systemet. Ändå kan jag rubba bilen så jag vet att bromsarna inte ligger på. Har jag glömt något…

TESSiER
0

Slocknar det om du plockar bort kabeln från kontakten?

Om du har två stift på kontakten, prova att byta plats på kablarna.

hfb608
1

vad heter L3314HT i militära sammanhang, för om det finns en omkopplare för mörkläggning så sluter kontakten +. och då borde inte stiftens polaritet spela någon roll.

eile
0

du har inte bara jordfel så vanliga ljuset drar med bromljuset

TESSiER
0

Mjo, men jag tänkte om ena stiftet i tryckgivaren är jordat via mätkroppen.

9033 är i alla fall en HT med 24-volt

Calle
0

…och 903B är en L3314HT med 12V, en sån har jag i alla fall.

TESSiER
0

Ja, och 903B har väl en vinch oxo.

hfb608
0

jag förstog vad du tänkte men jordas ena stiftet så borde ju säkringen lösa om den bryter plussen. fast 12V systemet funkar väl enligt samma princip som 24V:arna, eller? okunnig på så låga spänningar Skrattande. annars så kan du ju alltid kontroll mäta kontakten från bromsljuskontakten går det en kabel till en flatstiftskontakt i det övre högra hörnet bakom mittkonsollspanelen där borde du få +12V när du trycker på pedalen. tror att kabeln är röd.

lycka till.

TESSiER
0

Ja, det stämmer. Kom ihåg fel, hade för mig att bromsljuskontakten var jordande. Men byter man plats på kablarna borde det i alla fall inte gå någon säkring.

Skruva bort kontakten och mät den. Kan ju vara så att den nya är kass. 

Kan vara läge att kolla blinkersspaken och mörkläggningsomkopplaren. Kan vara fel i dom med.