Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettmaterial-delar
Läst 1005 ggr
Kjellk
0

Nybörjare med däckfråga!

Hej

Efter 25 mi på asfalt (efter auktionen i Karlstad) så förstår jag att ljudnivån blir olidligt hög med standarddäck. Finns det något valpdäck med någorlunda bibehållen terrängförmåga och mindre ljud?

Kjell

robban.f
0

Hur mycket kommer du att köra på väg och vilken terräng kommer du att åka i ? Det är väl den frågan som jag har ställt mig. Har fortfarande på standarddäck. Funderar på Maxxis Creepy Crawler. Annars så fixar man hörselkåpor och sjunger så högt man orkar om man tycker att dom låter för mycket på väg. I terräng fungerar däcken kanonfint, än så länge. Så av den anledningen behöver man inte byta.

Kjellk
0

Hej

Tack för dina kompletterande frågor.Det blir inte fråga om "offroad"-tävlingar precis snarare terrängkörning i samband med aktiviteter som fiske etc oftast på någon form av väg/stig/traktorspår. Min sångröst är inte särskilt bra men med hörselkåpor på så kanske jag får stå ut med den i stället för däckljudet. Jag kollar vad Maxxis Creepy Crawler är men är även öppen för andra idéer.

sos
0

Trelleborg Cross Country bullrar extra om de hårdnat…hur var skicket på däcken? Jag tror Creepy crawler/mudzilla borde låta lägre då de säkert är nyare än trelleborgarna som slutade tillverkas för 7 år sedan? = ALLA är gamla…mjuka upp dem med terpentin?

Annars har ju t.ex. hjulhandla.nu andra alternativ som kanske är mer väg än terräng däck…jag har pratat med dem och det finns alternativ…slå dem en signal är nog bäst, bra priser.

kolla denna länk för bilder och beskrivningar…Maxxis finns på hjulhandla.nu

http://www.offroadreifen.com/

Kjellk
0

Tja-nog verkar ytan mera som gjutjärn än gummi. Eftersom bilen är 30 år och har gått 6000 mil så har den väl antagligen bytt däck max 2 ggr tidigare - dessutom är dom slitna så att minst 10 år gissar jag -dvs gamla och uttorkade. Problemet verkar vara dimensionen 280/85-16 men någon kanske kan ge mig ett intervall att röra mig mellan. Gissningsvis blir det 70% vanlig väg och 30 % terräng med någon form av spår att åka i.

sos
0

Här har du en länk med en trevlig konverterings funktion

http://hem.passagen.se/suntool/utils/tires_sv.html

Sök…på detta forum, finns massor av tidigare inlägg om däck och dimensioner.