Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 4093 ggr
micked
0

JÖSSES VILKEN BIL

Efter en lång vinter och massor med bråk med det finsk motsvarigheten för vägverket fick jag änteligen registerskyltar till min 306 på fredagen. På söndagen hann jag äntligen ut i skogen och prova den.

TUSAN SÅN BIL, den tog sig fram precis överallt! 30 graders stigningar, djup lera. Allt vad jag kasta på den tog den sig över. Däcken var slutkörda Valp-däck. Jag undrar hur den tar sig fram med de nya Maxxis Creepy crawlers jag har i förrådet åt den.

Det som imponerade  mig mest var hurdant bottenvrid maskinen har. Efter att ha kört i 5år med en RR med automat tänkt jag att jag skulle ha svårt att vänja mig med manuell låda men man behövde ju inte en slira på kopplingen att den skulle ta sig sakta framåt. Det var en ny upplevelse att se bakhjul i luften det med.

Det ända som oroade mig var att köra fast i leran. Enda som vi hade att dra loss 306:an med var en Ford F-150…
Nu väntar jag på hydraul winch från USA för att råda bot på den rädslan.

En mindre kul grej var att jag märkte att damskerna är trasiga, åtminstone den på chaffis-sidan

Jag tror att det kan ta en tid innan jag gör mig av med den här bilen.

Micke

Niklas
0

Jämförelsen med RR är det en Rolls Royce, Range Rover eller något annat? :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

micked
0

Range rover

kjetil
0

306:a säger du samtidigt som du säger att du ska fixa till så att det går att sova i den även på vintern.

En 306:a har ju bara flak vad jag vet så det kan ju bli lite kallt på vintern. Vad är det för bil du har egentligen?

Själv kar jag en TGB13 i 131A utförande alltså en C304 på civilspråk, men dock en 3 axlad bil med masslor av framkomlighet

i terrängen.

Kjell//

FormerMazda
0

Jaa, vad säger man.

Volvo hade ett uppdrag beträffande bilarna i TGB serien. De skulle gå fram i avsedd terräng. Med andra ord den vi har i sverige, och de har lyckats ganska bra tycker jag med!

Kör själv en 11bil, och den jämfört med urvalpen är som natt och dag av det jag märkt hittils. Det enda jag är "nervös" för är stelheten i 11bilen. Valpen kunde ju flexa bannemig en halvmeter med hjulen! 11bilen är inte lika villig där, men så har man ju diffspärrarna istället..

Grattis iallafall till ett nöjt ägande! Och har du inte tummen precis mitt i handen så har du snart bytt damaskerna. De kostar inte mer än 900kr styck, så det är inte så blodigt heller.

micked
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det där med 306 eller 304 är jag inte på det klara med. I papprena tycker jag att det står 306 men andra säger att det är en 304.

Så vad är den nu sedan?

Micke

Chrilled
0

#5 DEN kunde flexa med axlarna, jösses!! Så ska det se ut!Cool

omega24v
0

#5 Det där är en C304, en 131:a karossbil. Försvarets 306:or var alltid hytt med kapellflak, bänkar för personaltransport på flaket (vissa undantag för enbart flak, av dem vissa med liten kran). Man ser skillnaden enklast med 304:ans 230 cm axelavstånd mellan första och andra axel, mot 306:ans 272.

Själv LÄNGTAR jag efter att få ut och flexa boggin på min egen 13-bil, en 1313 stabsbil berövad på sin telefonsambandsutrustning. 13-bilarna med tvåpersoners förarhytt och skåp-påbyggnad är också C304.

TGB11
0

Jag tror inte Volvo riktigt själva hade total kontroll när dessa bilar fick sina modellbeteckningar. Som skrivs ovan finns det bilar såväl 4X4 och 6X6 som har 230 cm mellan fram och (första) bakaxeln.

Sen finns det (som också nämns ovan) 6X6 som har 272 cm mellan framaxel och första bakaxeln.

Dessutom finns axelavståndet 253 cm, dessa 4X4 kallas i viss litteratur för C304. Tror att de flesta gick till Malaysia.

Jag tror bara att det finns 230 cm resp 272 cm i det svenska försvaret. Det finns minst en 6X6 "helkaross" som har 272 cm mellan första och andra axeln i Sverige. Den kallas C306 av vägverket och står just nu och slumrar i mitt förråd. 

Det var ju nyligen en diskussion på engelska rörande Pjäsplatsterrängbilen. Den är ju enigt försvarets instruktionsbok en aning längre och lite smalare än en vanlig tgb 13. Kanske den mättes dagen efter personalfesten(?) 

Jag har svårt att få ett grepp om C304. Det verkar som man då också kan inbegripa en förlängd C303. En C306 torde alltid vara en 6X6, eventuellt alltid med 272 cm mellan första och andra axeln.

Mina källor: Verkstadshandbok, Försvarets Instruktionsbok och  

http://www.c303.de/c303-pdf/manual/VolvoOperatorsManual1.pdf

ErikL
0

Är det inte så att civila beteckningen är c=cross country, 30=3,0 liters motor, 3/4/6= totalvikt.

Finns det inte en 2-axlig c304 med 4t totalvikt

omega24v
0

I en bok om Volvos lastvagnar jag har nånstans i mina gömmor, finns en bild på en gul 2-axlig C304 med flak och kran. Det bör vara så att 2-axlig 304 har 253 cm.

Sen har jag sett karossbyggda 306:or bland annat för brandkår. Allt är uppbyggt som moduler, så kaross och chassi kombinerades säkert bara efter kundens önskemål om lastförmåga och ändamål. 

Den bilen som micked har på bild ser i alla fall i mina ögon ut som 230-avstånd, 304.

#9 C303: 3300kg, C304: 4500kg, C306: 5700kg totalvikter, det är rätt.

robban.f
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 menar du denna bilden ?

omega24v
0

# 11 Japp! Jag började skriva "flak med aluminiumlämmar", men blev fundersam och suddade lite. Nu ser jag ju att jag faktiskt minns rätt. Vad mycket oviktigt vetande som ligger i hjärnskrymslena och tar plats!!! Skrattande

Limpan4all
0

#10 enligt Bilregistret hos vägverket så är den en C303 med maxlast 580kg.