903 felsökning - ryckande motor
Valpen svek mig idag.
Av nyfikenhet har jag då och då tankat en skvätt E85 etanolblandning. Bilen har fungerat utmärkt med 10-15% E85 och idag testade jag ca 30%.
Efter ett par km på motorvägen började motorn rycka helt sanslöst. Jag misstänkte direkt bränslet och drog ut choken. Motorn gick bättre i två sekunder och föll så in i de orkeslösa rycken igen. Så här gick färden i närmare tio mil innan jag var hemma. 50-60km/h i uppförsbackarna under svår frossa och 60-70 på plan väg. Efter några mil fann jag att motorn gick nästan symptomfritt om jag höll gasen i exakt rätt läge och inte för ett ögonblick gasade mer än till ca 65km/h.
Antingen har etanolen löst upp någonting i systemet eller så är det en ren slump att felet uppstod just idag efter tankningen. Är man försiktig med gasen går det att marscha drygt 60 långa sträckor men trampar man på hårdare börjar motorn rycka efter ca 20 sekunder. Plötsligt dör motorn så gott som fullständigt. Jag släpper då upp gasen och väntar 5-10 sekunder och sedan fungerar motorn relativt ryckfritt igen.
Jag misstänkte att bränsletillförseln in i flottörhuset är dålig till följd av skräp i flottörnålen eller bränslepumpen, varför jag plockade loss flottörhuset i kväll (original Zenith spjällförgasare). Där fanns inget blockerande skräp och inget som helst "grus" eller annat snusk i botten heller. Imponerande rent för en gammal grisbil faktiskt!
Om jag inte hittar något konstigt med bränslepumpen i morgon kommer jag troligen att bli smått förtvivlad. -Vad kan det annars vara? Det känns som "soppatorsk" när man gasat en stund och motorn återhämtar sig sedan medan den "dödsnurrar" dragen av bilen. Kan rent av etanolen ha skadat en ventil eller membranet i pumpen? Usch, den sitter inte så kul till heller… Måste ha snurr på motorn senast på fredag och jag är tacksam för förslag på orsaker.
när jag körde etanol i båten löse bensindunken upp sig och påfylninsrör mm blev plastkletigt, kolla efter om du har något slangfilter ev löser etanolen upp det något så det blir motstånd, detta har hänt för när man tex bilade i switz och österike de hade på bp mackarna tillsatser i sin rena soppa som klabbade igen plastfilter.
annars är dt så att du får 20% mindre energivärde och blandningen blir snålare spriten flyter väl högst upp i tanken och i början åkte du kanske mest på gamla soppan i tanken men är nu nere på etanolen.
kolla stiften så de inte är vitbrända.
börjar den ventilfisa mm så kolla först spelet har det ändrat sig har sätena börjat sjunka fortsätter det att fisa så har ventilerna börjat bränna,
Men har du tur är problemet bara gamal bensinharts som lossar i tanken och pluggat igen.

Kolla även slangarna före pumpen så de inte är spruckna,,
det KAN ju vara så att pumpen suger luft när motorn börjar varva mer,, men troligen är pickuppen i tanken igensatt skulle jag tro.
,, eller en kombination,,,
//Danne
Etanolen är mycket agressiv mot gummi och löser upp det.
Kontrollera bensinpumpens gummimembran.
Vilken typ av förgasare har du?
mvh
Lars
Tanke: Du behöver 20% mer etanol än bensin för att köra bilen. Om munstyckena lämnar rätt mängd bensin blir det för lite etanol…

Tack för era svar! Jag kommer inte att tanka etanol igen men faktum är att problemet förmodligen inte hade ett dugg med bränslevalet att göra. Felet bestod efter gårdagens förgasarrivning och idag var tanken att riva ur bensinpumpen. Den metallomspunna slangen mellan bensinröret från tanken och pumpen lät sig inte lossas från pumpen så jag lossade den i stället i skarven mot bensinröret.
Slangkopplingens mässingskona har något mindre diameter än bensinröret från tanken och i denna satt en liten sten fastkilad och kring stenen en del luddigt "småklägg" som möjligen lösts upp av etanolen. Jag gjorde ingen närmare analys av proppen men nu går bilen utmärkt igen. Helgens terrängplaner är räddade!
Nyss på väg hem från grabbens skola irrade fantasierna än en gång runt på att en bil borde ha inte bara fyrhjulsdrift utan också dubbla motorer och transmissioner. Två helt separata system inklusive el och bränsle. Helst också en bensinmotor och en dieselmotor så man garanterat inte tankar samma soppa just den dagen macken har råkat få ärtsoppa i tankarna. Med en sådan superbil är det sedan bara hjullager som kan stoppa färden! 
bilar med dubbla motorer har funnits, föregångasren till jeep och sen åkte väl citroen paris dakar eller om det vara safari rallyet med en 2 motorig citra

Jag vill minnas att svenska försvaret hade en variant av en tvåmotorig bil någon gång på slutet av 40 talet. den var dessuton försedd med två rattar så manknde välja vilket håll man ville köra. om jag minns rätt så var det en artikel i 4 wd som jag läste det. är det någon somminns vad den hette? ommina minnen inte spelar mig ett spratt sp satt reservhjulen mitt på och kunde snurra med vid brant backtagning.

Eile, det stämmer med cittran. Det var en CV2 som jag tror döptes till Sahara. När den byggdes minns jag inte. -60-talet? Jag läste om den i någon motortidning för säkert 15 år sedan.
Nej jag bygger nog inte in en till motor i valpen. Möjligen är det ett lagom projekt att ge mig på om jag genomför och dessutom lyckas med idén om en extern övre högväxel med kedja.
Just idag är jag enbart glad att bilskrället fungerar igen i sitt maskinella originalskick.
Vore intressant att få veta mer om bastarden Preusvarg skrev om. Låter helt bizzarrt. Minns att jag som barn såg en fyrhjullstyrd militärbil i någon gammal Nils Poppe-film. Annars kommer man nog hyfsat nära med de där gamla lastbilarna som byggdes som snöslungor på 50- och/eller 60-talet. -Vanlig motor och huv i ena änden och en låång huv med jättemotor åt andra hållet. Längst "bak" (?) satt slungaggregatet. Vid vanlig transport kördes bilen åt rätt håll medan den backades och styrdes med två(!) separata rattar när den arbetade.
Öh, börjar bli tämligen OT nu va?
Men det är ju strunt samma när problemet är löst!
Ni pratar om Personterrängbil m/39. En Tempo G1200 tillverkad av Vidal & Sohn… Skojjig bil.

Finns det nå´n bild på denna skapelse nå´nstans?
//Danne

ball en sån vaill jag ha, nu när vi ändå pratar om lustiga fordon så måste jag fråga om kronan har haft några amfibie fordon. såg nämligen ett vid syrrans student.
Även hundkojan fanns som testbil med dubbla motorer och idag har jag sett det i en engelsk kitcar som har dubbla mc motorer om dom var på 1100 ellel 900cc styvk kommer jag inte ihåg ska kolla lite

Finns en engelsk seriebyggd sportbil av klassist cigarrtyp (liknande Lotus Seven?) med dubbla MC-motorer. -Kan varit samma bil? Hor som helst var det den accelerationssnabbaste seriebyggda bilen i världen. 0-100 på två tre sekunder eller något i den stilen… Knappast något att doppa i surhålen…

coolt nu vet jag. det kan inte finnas många sådana i sverige.

Troligen inte,, men jag hörde nå´nstans att de betingar ett kraftigt högt pris i england och tyskland,,
Har för mig att 400 papp e billigt för en sådan,,
//Danne
såg en hel del sådana övergivna liggande längst polska kusten men de är nog borta nu var för ca 15 år sen
hm synd på ett sånt fränt objekt :D
Kan tänka mig att det var en hel del renovering på dom som legat på en strand i 40-50år

ja dom är nog inte sjödugliga efter en sådan behandling.
Undrar om dom någonsin varit helt sjödugliga 

Har en inspelad filmsnutt ur ett engelskt motorprogram där bl.a. DUKW provkörs. Den såg faktiskt ut att vara en ovanligt lyckad hybrid mellan vägfordon och båt. Sämre skapelser har sett dagens ljus långt senare.
Ja, dom tog sig över kanalen i alla fall.