Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 1872 ggr
Pizza_DUDE
0

Läckande bränsletank

Bränsletanken på min 303 läcker lite.. Det droppar lite smått precis där slangen går in i tanken, och jag vet inte exakt vad felet är ännu.. Jag ska lämna den till en mekarkompis imorron o se om han kan fixa det, kanske bara e slangen som är trasig, med lite tur..

Men om det skulle vara att hål i själva tanken, går det att fixa det på något vis? (Svetsa/spackla/silvetejp) Eller man måste byta hela rasket?

clas1113
0

Min tank läckte när jag tankade och det visade sig vara korkpackningen till armaturen som var totalt bortvittrad. En ny på Volvo kostade 9 kr. Det troliga felet på din valp ärnog nippeln som går in i tanken. Prova att lossa slangen och gänga ur nippeln, på med gängtejp  så ska det väl gå. Mvh Clas.

Pizza_DUDE
0

Ahh, det är så det ser ut där? Trodde att det typ var en fastsvetsad grunka som inte gick att påverka.. Men om man kan skruva ur nippeln så är det ju alldeles ypperligt.. :)

Tack för hjälpen!

Pizza_DUDE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser det ut vid anslutningen till min tank. Jag började skruva vid sexkantsfattningen och förväntade mig att nippeln skulle skruvas ut ur det guldfärgade "röret" som går ner till tanken, men när jag skruvade så började allting att snurra, precis som att där inte är nån skarv vid sexkantsfattningen utan att allt sitter fast vid tankens bas så att säga.

Ska jag lossa på hela den, eller ska det gå att skruva av bara själva nippeln som sitter längst ut? 

Det ser ut att läcka vid själva basen på tanken, men nu blev jag osäker på var jag ska gängtejpa så det kanske inte är kört ändå.. :)

TESSiER
0

Det där ser ut som en reparation av något slag. Prova att peta bort det svarta kletet som sitter runt röret.

omega24v
0

Hm. Som Tessier säger, det där ser ut som en reparation. Jag har inte tittat NÄRA på mina tankar, men det är ändå inget jag känner igen. Spontant ser det ut som om nån stuckit in ett mässingsrör och bara tätat med nåt klet omkring. På mina har det suttit en vinkel direkt på tanken och rör direkt på, rakt upp.

Pizza_DUDE
0

Jo, den där tätningsmassan satte en kompis dit för att försöka täta, men det hjälpte inte så mycket, tydligen.. :)

Men det andra har suttit där sen jag köpte den, iallafall..

Kollade på ett par andra bilar, och det såg helt annorlunda ut, såklart.. Bara för att jävlas med mig.. :)