Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 2432 ggr
swampen
0

Lapplander eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

jag är helt ny och rätt nollställd när de gäller volvos Beteckningar på terängbilar.  har tidigare kört en del Ofroad med lada niva och Suzuki Samuraj, men ska nu köpa en Volvo terängbil (valp?)

den jag tittat på heter: VOLVO L 3314 HT                                      och kompisens Nyinköpta heter: VOLVO LAPPLANDER L 3314

vad är skilnaden? och vilken modell ska man leta efter om man vill ha Lamelldiffad bakaxel?

kompisens LAPPLANDER på bilden, har ingen bild på den jag tittat på ännu.

tacksam för hjälp och svar!  //Martin Jonsson.

hfb608
0

det är  samma modell bara olika namn. lapplander är det civila namnet på valpen.

zingo_112
0

får man fråga hur det gick nerför där i gruset ser ut som det är brant :D

JohnA
0

Ja hua, den utförsåkningen ser ruskig ut! Jag är ganska harig för kullerbyttor framåt och det där på bilden är bortom min förmodade "klotningspunkt".

På en liten terrängträff nyligen frågade jag om valpens vältningsrisk och fick till svar att det aldrig är någon som välter med valparna eftersom alla med valp är så rädda för det att ingen vågar testa gränserna. Att ingen helt enkelt vet när de egentligen slår runt… Själv hade jag en gång min Niva ruggigt nära frammåtvolt. -Råkade bromsa stopp i en brant sandslänt och hade bilen praktiskt taget vertikalt när jag frikopplade de sista metrarna ner. Det var en halvmeter luft under bakhjulen…

eile
0

Var inte Lapplander det interationella namnet med syfte på svensk bil för obygden, namnet valp har nog ej svensktalande lite svårt att förstå.

Ang kullerbytta så tål de rejält mycket, brukade under tiden när jag bodde nere i Sinai brukade jag åka upp och sova på en bergskam med rejält stup, det var precis att valpen med rejäl sats klarade att ta sig upp och ner var bara att rulla och inte röra bromsen. några tyskar var nere för ökenkörning med unomogar och de kunde inte förstå hur jag vågade köra upp varje kväll till min bergskam.

zingo_112
0

hehe

swampen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hehe..  okej   :)

tack för svaren hitintills!

Ang gruskörningen så gick de bra tillslut! hadde lite funderingar på att hämta en vinch eller lite rep eller nått att hålla emot bakänden där upp med tex en av nivorna, men han som kör orkade inte vänta.. så han chansade..  med mig och en kompis som motvikter på kofångaren (draget) bak så gick de i allafall bra..   bakhjulen lättade Iof lite när vi åkte över kanten..  :P hehe

vi är ett gäng med ganska många bilar och förare som åker lite på helgerna här uppe, och än så länge är vi Grymt imponerade av Valpens framkommlighet!  i branta nedförsbackar och i "skrå" käns Nivorna strået vassare, men i terängen och steniga stigar är valpen Oöverträffad!  helt Suverän! :)

fins fler bilder och Ev filmklipp om någon är intresserad.

Mvh//Martin Jonsson

zingo_112
0

japp klart vi vill se dom!!:D