Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 1206 ggr
xtreme
2006-05-04 20:20
0

Bromsproblem.

Mina bromsar är lite konstiga på min c303 när bilen är avstängd så har pedalen inge tryck, om man pumpar upp  tryck, så ligger bromsarna på  nått djävulskt, men släpper efter ett tag om den får stå. Men när motorn är igång så fungerar bromsarna. Någon som har någon ide?

TGB11.net
2006-05-04 20:22
0

Du kommer garanterat att få ett bra svar om inte så länge Flört

Men har inte detta med att det är vakuumhydraliskt bromssytem? Någon annan ?

omega24v
2006-05-05 00:11
0

Låter skumt. Hade de legat an även när du kör med bilen, hade jag satt en slant på en risig bromsslang nånstans i systemet. Det kanske det är ändå? Bromsslangar tenderar att få "ett inre skinn" när de blir till åren och det korkar igen dem. Det gör inte så mycket när man trycker på pedalen, för då är trycket så högt att vätkskan passerar, men returen drar inte tillbaka vätskan bra. Det blir som en backventil och bromsen ligger an. Går ibland att blåsa ur skiten med tryckluft, men inte sällan är förskruvningarna så rostiga att man drar sönder grejorna vid demonteringen.

Kan tänkas också att returventilen i nån av vakuumklockorna hakat upp sig eller är igensatt. Jag vete Håken hur de där fungerar, det kan vara ett litet hål bara också.

Vakuumservohydrauliska bromssystem sitter på så gott som alla moderna bilar, fram till de allra nyaste lyxbilarna, som jag undrar om de inte fått lite skojiga nyheter. Undantaget är BMW och säkert en och annan modell av andra märken, som har servopump till bromshydrauliken.

Japp, det var väl mina amatörmässiga tips…

B1n4ry
2006-05-05 10:48
0

Jag tror det är ganska normalt för bilar med (vacuum)bromsservo.

Även på många nyare bilar så känns ju pedalen slapp med motorn avstängd men blir "stel" eller tungtrampad om man pumpar några gånger. Startar man sedan motorn igen så återgår pedalen till det normala.

Kolla kapitlet om bromsar i Verkstadshandboken. Jag har för mig att det finns lite om detta där.

//B1N4RY

sos
2006-05-05 10:57
0

Det här var verkligen ett ovanligt "fenomen"???

Fungerar verkligen bromsarna då du kör…bromsar "länge" så det blir lite värme???

Att pedalen är mjuk brukar vanligtvis bero på läckage eller mycket luft i systemet…läckage verkar ju uteslutet….luft tja… pumpar man en boll med en cykelpump så blir det ju stumt i pumpen och bollen hård…men då borde du inte ha mycket till bromsverkan då det behövs och bromsarna hade knappast känts bättre av att du startar motorn….vatten i systemet…hade visat sig vid längre inbromsningar och pedalen borde inte vara slapp…även om vakuumet kaputt så borde det varit väldigt stumt på pedalen (tänk på motorstopp samtidigt som man måste bromsa…man får ta i)

Vad det än är så låter det som att något trafikfarligt håller på att byggas upp och du bör nog fixa det, själv eller händiga kompisar alt. verkstad….hör av dig sedan då detta verkar väldigt mystiskt.

Klabbe
2006-05-05 11:25
0

Jag hadde problem men bromsarna på min 1111a de betede sig väldigt konstigt funka ibland bra ibland släpte dom inte mm. felen var två dåliga bromsslangar, skit i huvudbromscylindern och i hjulcylindrarna fram bilen hadde stått i mobbföråd ett tag så bromsvätskan var tjock som fett med klumpar i cylindrarna plockade isär cylindrarna och gorde rent och fetta in packningarna med bromscylinderfett och bytte slangar och bromsvätska sen funka bromsarna bra. slangar köpte jag på hydroscand de gör slangar bara att visa den gammla slangen, myckett bättre pris än volvo.

sos
2006-05-05 15:52
0

Jag tror Klabbe #5 är inne på rätt spår…en ordentlig rengöring och kontroll av delar.