Militär färg
Skall återge valpen (9033:an) dess orginal färg. Någon som vet vart man vänder sig för att köpa äkta armé-grön färg?
En mer kompleterad information om färg och målning av militära fordon är satt inn under fanen artiklar här på denna sajten.
Se under artiklar.
http://volvovalp.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=a9728607-9758-478e-a956-0037e294b93a
här är oxå länk till heftet "Anvisningar till mönstermålning"

Hej Hyttebacken!
I jakt på rätt färg till mina militärbilar har jag lärt mig en hel del. Till Valp 9033 skall du ha Wedevåg 325H Olivgrön. Den används inte mer och är heller inte helt lätt att få tag på. Nyare bilar; enfärgade tgb 11 m.fl. skall ha Wedevåg 326H enl. ovanstående inlägg.
Kamoflagefärgade bilar skall ha Tre Kronor Beckers mörkgrön 326 til den mörkgröna färgen. I min jakt på rätt färg har jag förutom ovan nämnda färger samlat på mig Old Nato och New Nato Olive drab samt Norsk militärgrön. Till salu har jag endast Kronans Becker färg 326 mörkgrön 4 liter (ev 6 liter)

helt klart kan man gå in till sin lokale biltillbehörs kedja och tala med dom.. blanda färg företrädesvis grön.. och hälla i en massa mattmedel. men det är brådis att göra det för dom gamla typerna med riktigt lösningsmedel. läs tinner. är på upphällningen och skall under året ersättas av vattenfärger. dom fungerar också bra att lacka med men det kräver en annan spruta .. dessutom så kräver dom nya vatten färgerna att man klarlckar över. ungefär som metallick i dag.

Jahapp… slut med riktig målarfärg då… "rödbrun" ton på det hela får det väl bli i framtiden då

enligt "min" färg leverantör så ska det fungera riktigt bra. men man har ju hämska minnen från 70 talets vatenfärger så jag undrar allt hur det blir.
Artiklen har med info som kan vara til hjälp om du vill få din lokala färghandlare at mixa till din önskade färg
http://volvovalp.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=a9728607-9758-478e-a956-0037e294b93a
Ny och bätre skiss av cammomålning av lillevalpen är plasserad under artikkelen Färg på militärbilar
Det är oxå plasserad länk till Försvarets bok "Anvisningar till mönstermålning"

Finns något "nästan-bra" recept för bättring med pensel på gammelvalpen? Jag har några mindre ytor att bättra och ska troligen tillverka några tillbehör som jag vill ska smälta in i den gröna sörjan. Bakre sidodörrarna och plåten runt sidofönstren har på min valp en ljusare grönton som knappast kan vara rätt. Vill måla över detta utan att behöva köpa dyr härdlack att spruta.
Det jag tänkt är att köpa vanlig alkydfärg (utan härdare) i färghandeln och behöver då färgkoden. Är bilfärgen helmatt eller halvblank? Om helmatt blir det förmodligen repkänsligt med matt alkydfärg men då kan man kanske grunda med ett lager halvblank? Hur nära kan man komma känslan av "riktig militärfärg" genom att matcha färgprover mot bilen och sedan låta blanda det som ser bäst ut?

Visst ja, i de fall militären på 60-talet textade information på sin utrustning, vilken färg användes då? -T.ex. ammunitionslådor, däcktryck på skärmkanter o.dyl. Jag kommer eventuellt att bygga ett tillbehör som bilprovning och polis skulle kunna ha synpunkter på och om det ser ut som gammal militärutrustning kan de nog lättare svälja bluffen. Lite passande text kan då förhöja illusionen. 

Tjenare på jobbet målar vi stridsvagnar samt bandvagnar militär grön till Hägglunds.
men det är en vattenbaserad 2komp färg epoxi som vi andvänder militärgrön,kan kolla om det går att köpa ut och skicka till dej isf
Tänkte kamoflage måla min i vinter vid tillfälle själv

Jag köpte enkomponentsfärg 325H till valpen för nån vecka sedan, fabrikat Teknos. Kulören är väldigt lika nu när jag provmålat.