Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 1621 ggr
Niklas
0

Vilka grupper?

Nu när vi har chansen att skapa ett helt nytt forum kan vi diskutera vilka grupper vi ska ha. Alla de gamla grupperna var inte så aktiva.

Vad har ni för förslag på gruppindelning?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Dexxas
0
Niklas
0

Länksamling tänkte jag att vi kan göra som en artikel. Då halkar den inte ut när det blir många inlägg. Om du startar en diskussion där alla kan lägga in länktips kan jag lägga upp dem som en artikel sen.

Vänliga hälsningar

Niklas

Niklas
0

Jag har lagt upp en grupp som heter In english. Jag får emellanåt mail från folk i världen utanför Sverige. Med en engelsk grupp kanske de vågar sig på att ställa frågorna här i stället.

Vänliga hälsningar

Niklas

egil
0

Inlägget borttaget av skribenten i protest mot oväntad, oanmäld och oönskad reklam

Niklas
0

#4: Det finns en köp och säljgrupp. Behöver det vara en för delar eóch en för bilar? Jag har för mig att det var ganska glest med inlägg i de grupperna tidigare? Om vi börjar så här kan vi enkelt lägga till eller ta bort grupper senare.

Ska vi ha en egen grupp för finnarna eller är de för få för det?

Vänliga hälsningar

Niklas

egil
0

Inlägget borttaget av skribenten i protest mot oväntad, oanmäld och oönskad reklam

Niklas
0

Okej. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

omega24v
0

Hej på er!

Kul att det här är igång igen! Jag är precis lika lite terrängbilsägare som förut och vad det verkar kommer det fortsätta bli så, eftersom stället jag är intresserad av är för blött för att köra nåt tyngre fordon i markerna. OMMMMM, så gäller det snarare en terränghjuling av Arctic Cat eller Polaris typ, med en timmervagn efter. Den som lever får se.

Det som jag eferlyste, som ni kallar "tekniska data" var mer en teknikdiskussion av typerna "hur bygger man om Valp till Golf Dieselmaskin" eller "hur bygger man in en MB 300-diesel i en tgb 13", "hur får man tryckluft enklast ombord i skogen?", "nån som har tips på vilken kran som skulle passa att skota med på en terrängbil?", "hur bygger man en driven vagn att koppla efter Valp eller tgb?", "nån som byggt snöslunga att röja med terrängbilen?", eller sånt som kanske inte DIREKT har med terrängbilarna att göra: "hur fungerar egentligen en snöslunga? Jag funderar på att knopa ihop en rätt bamsig sån att köra framför min Valp. Vore nåt att knäcka grannen med hans j-a Stiga åttahästare med :)", "nån som provat täta och simma med sin tgb, det fanns ju som prototyp?"

Ett rent teknikforum alltså. Där man kan ställa erfarenhetsfrågor som går lite vid sidan av original, men som också kan innehålla sådant som Egil (tror jag det var) skrev: "Vilken annan bilmodell kan man köpa hjulmutter ifrån, som passar på Valpen?" Tips på ersättningsgrejor för antingen den som vill förbättra, förändra, eller helt enkelt få tag i grejor som inte finns i sortimentet längre. På Opelforumet jag håller till, så finns det sådant forum för de som vill trimma tex. Gamla billiga knep för att få ut lite mer ur maskin med grejor från andra bilar. Bromsar från nyare Saabar passar tex på äldre Vectror och Calibror och ska man skruva ur mer ur maskin är det ett knep att förbättra kärrornas egenskaper i övrigt. En sådan rubrik var det jag efterlyste. Det är ju mer en fråga om vad som behövs diskuteras, inte säkert att man har de inriktningarna alls bland Valp- och tgb-folk. Men jag skulle gärna se tips på hur bygga om till Diesel, olika varianter folk skruvat med…

Erik

egil
0

Niklas
0

#8: Kort och gott "teknik" då, blir det bra?

Vänliga hälsningar

Niklas

Speedy2
0

Går det att radera sina egna inlägg? I en Köp och sälj grupp borde det vara möjligt.

För när "varan" är såld är det ju surt om annonsen ligger kvar.

Mvh Speedy

egil
0

Niklas
0

#11: Det går inte att ta bort sina egna inlägg, men, som Egil skriver, om du skriver "såld" i en kommentar tar vi bort det åt dig.

Vänliga hälsningar

Niklas

Niklas
0

Jag får önskemål om att lägga upp gruppper för olika modeller. Är det så ni vill ha det? Fyller i så fall grupperna Teknik, Reparation & renovering och Material & delar någon funktion?

Vänliga hälsningar

Niklas

Dexxas
0
egil
0

hogfors
0

JAG HITTADE PÅ RUBRIKEN VOLVO 9031 MEN HADE INTE EN TANKE PÅ ATT DEN VAR UNDER GRUPP 9 SÅ VARFÖR INTE KALLA DOM DÅ ISTÄLLET FÖR SMÅ VALPAR OCH VOLVOS STORA VALPAR DÅ FÅR VI EN LITEN INDELNING SOM KAN VARA BRA ATT HA OM FORUMET BLIR STORT

MVH  KJELL

Niklas
0

Om ni kommer överens om vad jag ska ändra så gör jag det.

Vänliga hälsningar

Niklas

egil
0

hogfors
0

HÅLLER MED DIG EGIL DÅ HAR VI LITE ORDNING PÅ HUNDARNA

egil
0

kany
0

How about rubriken: LINKS ?

egil
0

onemantank
0

Saknar en länk för oss som gillar att modifiera våra valpar

Onemantank

Mikael D
0

Ang storvalp resp lillvalp, så tycker jag inte att man ska blanda äpplen och päron. Valpen är 903 inkl sina syskon. 202 och 303-serierna har aldrig kallats valpar, förutom av dem som inte är initierade. På ett valpforum som detta tycker jag det är bättre att använda de korrekta benämningarna. Då vet man direkt vilken bilmodell som åsyftas. Inte minst är detta viktigt när man kommer in på tekniska diskussioner. Därför kan det kanske vara en god idé att resp biltyp har sina grupper samt en allmängiltig.

Usch vad jag låter magisteraktig *s*

Niklas
0

Locost i fokus har vi gjort grupper för olika delar av bilen. Ni kan titta där och fundera över om det kan vara ett intressant alternativ.

Vänliga hälsningar

Niklas

egil
0

DEFENDER
0

bandvagnar tycker jag kunde va med också mvh defender

AEriksson
0

#28 Menar du under Volvo Valp ? Eller som en egen "site"

AEriksson
0

#28 Föresten, hur är det med privata bandvagnar i Sverige ? Får du reggat dom ?

DEFENDER
0

ja dom gamla bandvagnarna får man rega men dom nya får man bara köra mellan sina marker mvh defender

AEriksson
0

#31 Må hända en dum fråga Oskyldig varför inte B206 ?

B1n4ry
0

Angående registrering av BV206 

Efter mycket snack med den person på vägverket som jobbar med detta så har jag fått konstatera att man INTE kan få registrera en BV206 om man inte är "samhällsnyttig" det vill säga att man måste vara räddningstjänst, Telia, kraftbolag eller liknande. Ingen annan kommer att få dispans för de "svagheter" som gör att BV206 inte kan registreras.

Svagheterna är att BV206 endast har ett enkrets bromssystem, med en enda bromsskiva. Ett litet fel och du får inte stopp på vagnen. Dessutom klarar inte glasfiberkarossen de krav som finns på rullningsskydd m.m.

Nästa tanke var då att bygga om vagnen så den fyller de krav som ställs MEN det finns inga specialregler för amatörbyggda eller ombyggda terrängvagnar. Och utan dessa specialregler måste fordonet "provas med förstörande provning" alltså krockprovas.

En bandvagn är ett fordon och ett fordon som inte är inregistrerat får INTE framföras utanför inhägnat område. Inte ens på egen mark, terrängträffar eller liknande. Vad man KAN göra är en sak men vad man FÅR göra är en annan… ;-)

De samhällsnyttiga som ändå lyckas få dispans har några jobbiga krav som måste upfyllas, Bla krav på mycket underhåll med redovisad egenkontroll, begränsad hastighet på väg, begränsad körsträcka och två besiktningar om året hos Svensk Maskinprovning.

Enligt killen på vägverket så kan man registrera BV206 i vissa av våra grannländer. Aha tänkte jag. Alla lagar skall vara lika i alla EU-länder. MEN det gäller bara på de områden där lagarna har harmoniserats. Typningen av fordon är inte harmoniserad.

Man KAN ju skaffa en polare i t.ex. Finland som äger en BV som han sedan lånar ut till dig i Sverige. MEN om den brukas mer än tillfälligtvis i Sverige så skall den vara registrerad i Sverige. Fast det är ju en tolknigsfråga…

Som ni ser så har jag forskat en hel del i "registrerbarheten" på BV206. Och det är inte så kul resultat tyvärr..

Ett tips fick jag av vägverket: Man kan ju köpa OCH REGISTRERA en BV202 då den är äldre och faller under andra regler.

I allt annat har både killen på VV och andra jag pratat med mycket bra svar på mina ideér och frågor som alla pekar i riktningen:

* Privatpersoner och privata företag skall INTE åka BV206 *

J-a överförmyndande skitland vi bor i… *Grrr* 

//B1N4RY

DEFENDER
0

tack för bra info

AEriksson
0

Tusen tack för väldigt bra info #33 , nu har jag fått det förklarat en gång för alla

B1n4ry
0

#34,35 Det var så lite så… Kul att mitt tjaffsande med myndigheter och andra kommer till någon nytta! =)

Men visst är det för j-a tråkigt att man inte kan få åka och handla i en BV206???

//B1N4RY