Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettköp-sälj
Läst 849 ggr
omega24v
0

Bladfjäderpaket fram vänster

… köpes till tgb13. Är det samma till höger månne? Örebro Fjäderservice menar att det kan skilja (han visste inget om hur det förhåller sig på just terrängbilen) beroende på hur klumpen är förskjuten. På min är höger paket bågformat och snyggt, men vänster är rakt som ett sugrör. Lite tråkig låghalt lutning, förutom att kärran så klart inte har ett dugg lust att linka omkring i terrängen.

hhansenfishing.com
0

mät hur långt det år fråm axeln fill bakre fästet och från axeln till bakre fästet på den hela fjäder paketet om avstånden är lika spelar det ingen roll om det är höger eller vänster annas måste du ha ett vänster paket så vitt jag förstår god luck mvh hasseLedsen

TGB11.net
0

Intressant posting Glad

Men när vi är igång på temat, kan man mäta sig fram för att veta om fjädrarna fortfarande fungerar, eller om man skall byta dom ?

Jag har ett svagt minne att jag sett i någon verkstadshandbok att man kunde mäta avståndet mellan bladfjädern och genomslagskudden. Stämmer det ?

Mvh Andreas

hhansenfishing.com
0

ja det borde väll finnas någon data om det för fjädrarna blir ju lite trötta med åren men vad avståndet skall vara vet jag ejFundersam

finvalp
0

fjädrar finns olika sorter .

Calle
0

Jag har läste en kommentar att man bör byta båda fjädrar samtidigt, annars kan bilen luta åt andra hållet. Fjädrarna säckar ihop lite med tiden, en gammal fjäder har inte sammma utseende som en ny.

christer_s
0

Jag har en Tgb 11 och mina fjärdar var dåliga. Jag fick tag i bakfjädrar det är samma längd fast det är ett blad till i fjäderpaketet .

rickardp
0

Jag skulle allvarligt fundera på att sätta luftfjädring i fjäderpaketet, har inte problemen ovan, men en kille på jobbet knäckte sina bladfjädrar på sin Mitsubishi minibuss och tog bort som knäckta bladen, satte dit luftfjädring istället, till ett mycket billigare pris än att byta ut alla fyra fjäderpaketen.

Ska kolla mer var det finns delar till detta.

B1n4ry
0

#7: Hur löser du det? Det blir väl lite små pyssel med att konstruera reaktionsstag, panhardstag, infästningar och sådant? På ett fordon med boggie som TGB13 så blir det väl ytterligare en del funderande om man skall kunna behålla flexandet i boggien.

Går det verkligen att fixa "mycket billigare" än fyra "nya" bladfjädrar?

För att inte tala om vad bilprovningen kommer att tycka. 

Mitt tips till trådstartaren:
Köp "nya" begagnade bladfjädrar på skroten. T.ex. Fjärås Bildemontering. Kan du dessutom åka dit så kan du ju se hur som ser ut innan du slår till oxå… Det lär ju inte kosta mer än kanske 500:- / blad eller så och det lär du ju inte få ens en enda luftbälg för.

//B1N4RY

omega24v
0

Hej! Gott om förslag, kul! För egen del är det original som gäller. Inte för att jag är originalfrälst egentligen - vilket fordon det än gäller - utan att det är ett utprovat koncept. Det som är original har testats noga för att fungera och gör det också, om än med marginell finess… Flört

Jag ska förhoppningsvis i morgon titta på ett begagnat fjäderpaket. Inte är det dyrt heller. Skulle så klart vara bättre att köpa TVÅ nya, men jag börjar med ett får vi se. Jag vill inte kosta på den nåt innan jag vet att det är hobbyn för mig detta, men den måste ju få fjäder! Glad

Men berätta gärna mer om luftfjädringen! Själv är jag mer för att skaffa en dieselmotor och riktiga däck. De som sitter på min bil är förmodligen de ursprungliga, fem av dem. Det sjätte originaldäcket lär vara reserven på taket… Duktigt torrspruckna, kan jag meddela. Vänster fram sitter ett däck som avviker väsentligt med hel, svart yta och bra mönster. På elvahundra mil blir de väl möjligne halvslitna och har inget märkvärdigt hänt kan de mycket väl suttit på bilen sen -78.

Jag tror mer på att uppdatera bilen mot original, förutom att en diesel med lågvarvigt vrid skulle göra sig. Men det är inte bytt i brådrasket och blir inte förrän jag känt mig för. Det lilla jag kört den här på gårdens mark, tycker jag faktiskt helt förvånad att B30in sköter jobbet med glans!

Ni vet väl att däcket gör mellan 30 och 50 procent av fjädringsjobbet på en bil? Förmodligen gäller det i hög grad på en bil med bladfjädring, allra helst av så styv typ soim den på C300-orna. De hockeypuckar som sitter på min lär nog göra lika mycket nytta som träbitar…