Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 6953 ggr
JohnA
5

Hur ljudisolerar man?

Börjar bli van vid min 903:a radiovalp men ljudnivån är svår att vänja sig vid… 80km/h känns som en vettig kompromiss mellan dåliga samvetet för ylande motor och otåligheten att aldrig komma fram till målet. Men som sagt, det låter förjävligt inne i bilen och strax innan min marschfart växer ett tryckande resonansljud fram som kulminerar vid ca 85 på mätaren. Vid 90 tystar plåtljudet men i stället är det motorn som skriker i ångest…

Jag är skeptisk till den perforerade masonitens och den tjärade wellpappens ljudisolerande förmåga. Wellpappen ligger löst och tar knappast upp plåtens vibrationer. Masoniten har trots hålen förhållandevis stor andel hård ljudreflekterande yta. Min masonit är fulmålad vit och spygrön och ska rivas ut. Vill någon ha den så vassego å hämta! (15km norr om Uppsala. mellanväggen bakom framstolarna ingår)

Vad är då grunderna i ljudisolering av en bil? Jag är inne på att fästa energiabsorberande tunna asfaltsmattor på alla större plåtytor. Därefter lite tyngre/tätare skumgummi och slutligen limma heltäckningsmatta över skumgummit. Den teori jag "uppfunnit" är att asfaltsmattorna tar hand om de låga resonansfrekvenserna, skumgummit tar upp de högre frekvenserna och heltäckningsmattan absorberar det ljud som ändå kommer löst inne i bilen. Med enbart heltäckningsmatta direkt mot plåten antar jag att de hårda vassa ljuden försvinner men att de dova örontryckande resonansljuden blir kvar.

Någon skrev i en tråd om en speciell sorts perforerad metallplåt som bryter sönder ljudvågorna. Denna plåt ska vara effektiv i motorrummet och detta är jag väldigt nyfiken på att få veta mer om. -Vad heter plåten, var kan den köpas, vad kostar det och hur ska den monteras?

Var köper man asfaltsmattor och skumgummi till bästa pris? Vilka alternativ finns?

eile
0

Jag kör med formflex har gjort det i alla bilar och tittar man på dyrare lyxbil så är det formflex de är isolerade med.

jan.erik.almen
0

En "polare" till mig fick för sig att ljudisolera "vardags"bilen, för några år sedan, efter lite egna ideer, och tystare blev det men tyvärr "bara marginellt". Tråkigare bieffekt var att det började samlas fukt hät och där på "oväntade" ställen. Det märktes först på att (svaga) unkna dofter började kännas. Ljudisoleringen revs delvis bort och visst var det fukt (+ändå värre!) som bildats. Plötsligt så släppte nederdelen (nästan hela plåten neråt!?) på höger dörr. Det såg mest ut som någon hade hällt ett "Gevalia mellanrost paket" i dörren. Totalt genomrostat. Tror han även satsade på underredsmassa som ljudisolering, som nog satt igen fuktevakueringar neråt. Se upp alltså. Heltäckningsmattor kan ju vara rejält täta (plast/gummi), och klämda direkt mot plåt låter vanskligt. Bäst om det åtminstånde finns luftspalter mellan kanske, men är man bombis på att vatten aldrig kan bli något problem så… Ett tips annars är väl att ordna hörselskydd/kåpor +som också är hörlurar, så kan man ju "spisa" musik, också. Enklare/snabbare & billigare bullerbekämpningsmetod men visst. Ett lyckat inklädnadsjobb, är väl bra ,det med. På tal om plast-heltäckningsmattor. En släkting la in sådan på golvet i sommarstugan, med torpargrund, för ca 14 år sedan. De ramlade rakt ner igenom golvet här om sistens. "Svamp/möglet" hade även klättrat upp i väggarna, så nu är kåken jämnad med marken faktiskt. Endast taket, + spismuren gick att återvinna. Nu pratar vi trä visserligen. Försäkringsbolaget visade noll intresse, och påminde istället om någon klausul, i deras villkor, att detta "problem"ej omfattades i försäkringen. "Hur kul som helst!"  /jan-e

JohnA
0

Jag sökte på nätet efter Formflex och fick intrycket att det är ett filtliknande material. -Är det metallfiber? Hur fäster man det? Eile, har du alltså detta i motorrummet?

Beträffande fukt och täta material är jag inte orolig i taket men däremot golv och nedre delen av väggarna ska man nog tänka lite extra med. I nuläget har jag gammal gummimatta i skåpet med "fluffmatta" under. (vanlig bilisolering av lump eller liknande) Mjukt och skönt är det och dämpar säkert en del men den släta gummiytan reflekterar förmodligen luftburna ljud och dämpningsmattorna under kan suga hur mycket fukt de vill. Då är det nog klokade med vibrationsabsorberande asfaltsmattor eller tjock bodyfärg på golvet och en bagagerumsmatta liknande heltäckningsmatta men med små luftspaltsbildande plastpiggar under. -Köpte sådan hos Biltema för tio år sedan till ett annat fordon men har inte sett mattan där nuförtiden.

På så stora ytor som det blir frågan om i valpskåpet rusar kostnaden snabbt iväg och då vill man få maximal dämpning för pengarna. Om det sedan adderar 70kg till bilens vikt spelar mindre roll. Vad finns det för ful-metoder med billigt material man kan använda? (jag är en fattiglapp!)

eile
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Formflex var nästan gratis så länge den gjordes i älmhult, jag vet ett lager som ligger kvar och 1 tums mattor funkar bra i motorrum samt passar i innertaket i hytten,mellanväggen mm

här är bild på innertak och bakväg i formflex som klistrats dit med lite kontaktlim och sen klätts med innertakstyg

preusvarg
0

Jag tror stenhårt på din idé med asfalltsmattor. dom blir ju så mjuka och formbara om man värmer dom med varmluft vid monteringen. undrar om inte biltema har ganska bra priser på den typen av issolering. jag tror också att det är väldigt viktigt att få dom att fästa helt dikt mot materialet då ett sådant utrymme som et radioskåp kan bilda massor av kondens. mellan vägg är nog helt rätt.

TESSiER
0

Man ljudisolerar med propp och kåpa Räcka ut tungan

eile
0

börja du med innertaket och ev bakstammen, ta sen motorkåpan,  och motorluckan i kanten på motorluckan kan du exvis sticka två tillbokade plåtremsor och på dessa lägga en bit formflex som ett lock.

du kommer bli förvånad hur mycket ljud som förvinner, min 202 är lika tyst som en vanlig 240, 740 volvo och detta även i höga farter.

eile
0

tog en bild på hur gamla formflexen ser ut utan innertaket som du ser passar den tjocka modellen utmärkt bara att trycka upp skillnaden blir helt enorm allt reflekterande ljud dödas i huvudhöjd

notera även att gamla volvo barnstolarna passar på valpens motorkåpa kan sättas både framåt och bakåt fäst med 2 vingmuttrar då blir valpen 3 sittsig i hytten

Loysan
0

Det finns flera principer för ljuddämpning.

Den perforerade masoniten bygger på principen av förhållandet att yta och hål skall abosrbera en viss del av ljudspekterat. Masoniten i fråga utvecklades till telefonhytter bl.a Vi ser även i industrin plåt med små hål för att absorbera buller. Med ett akustiskt motstånd bakom.

Bakom hålen skall finnas ett akustiskt motstånd. Ett material där luftröreleser som ju ljud är, skall dämpas, omvandlas till värme, wellpapppen är dåligt på detta och nån form av glasfibermatta är bättre. Exvis sådana man har i taket i samlingslokaler. pressad gullfibermatta, det skall gå trögt att blåsa genom materialet. Skumplast vore nog bra, dvs sådant man dämpar högtalarlådaor med, dock håller det fukt kvar som en svamp.

Att få bort ljudalstrare är nästa steg. Stora plåtytor som går i resonans, bör kunna dämpas med asfaltamattor, tunga mjuka klibbiga material. Klsitrade på rena stora ytor av ytterplåten borde ge resulatat.

Prova att köra bilen nedför och lägg ur växeln, och låt motorn idla, medan bilen rullar vidare, skall ni se hur mycket väsen bara motorn gör.  Själv har jag bara en ljudämpare och det gör sitt, borde vara två sådana. 

Jag har ställt frågan förr om vad det kan innebärta att byta gummidämpare, de som motor och låda sitter på mot chassiet. Mot nya mjuka fräscha sådana motorkuddar.

Någon som bytt motorkuddar?

Gummits hårdhet blir ju hårdare med åren och dessa gummikuddar borde vara avsedda för en viss typ av vibration från en typsíkst förbränningsmotor.

En stor bullergenerator är förståss däcken.

Ser man på en personbil är ju den upphänd i flera nivåer, ett subchassi som i sin tur är monterat på bilen. Vi får dämpning i två steg. Således borde man sätta gummi mellan fjädrar och chassi, eller mellan axlar och fjädrar. Men nog är det gummi fjäderhänkena va???

TESSiER
0

Nix, inget gummi i hänkena. inte på 903an iaf. Jag satte gummi mellan karossen och ramen på min, hoppas att det gör någon nytta, eller så blir man bara sjösjuk Skrattande

hfb608
0

som sagt radio kåpor är nog den enklaste lösningen på problemetSkrattande. när jag hade isolerat om taket med biltemas självhäftande mattor blev det jävligt tyst men när sedan taket kläddes med plywood så klev ljudvolymen upp till en normal nivå. annars så kan man väl bara kasta in en uppsprättad bal med gullfiber, det borde ju dämpa en del av oljudet iaf.

eile
0

hffb608 varför satte du plywood efter du ljudisolerat?  hade det inte varit enklare att sätta vanligt innertakstyg och behållt den ljuddämpande funktionen.

bussningarna till hänkerna på 202 har gummi, när jag satte ny botten på 202 och nya karroserifästen stansade jag ut stora mellanlägsbrickor i drivremsmaterial dvs gummerad vävband.

tror nog det gjorde nytta, men även däcken gör en hel del.

Sen är det viktigt hur motorn är avisolerad, gjorde egna motorfästen rejält vinklade för att få en stillastående motor. använde peugots motorkudar dessa har lita annorlunda utförande från vanliga kuddar där kraften och vibrationerna bara  går rätt igenom till nästa bultfäste, peugotens har ett fäste som sitter på midjan och på detta sätt kan aldrig gummet fortplanta kraft rätt igenom. se bilden:

JohnA
0

TESSiER, menar du att du lyft hela karossen och satt vanliga "gummipuckar" med pinnskruv emellan? Borde hjälpa en hel del mot de högre frekvenserna i vibrationsspektrat.

Jag har kört med öronkåpor som dämpar de högre frekvenserna, d.v.s. vassare ljuden, men de dova grundtonerna tränger igenom. Har idag kört med öronproppar och det är betydligt trevligare. Den dova resonansen strax över 80 är som borta och ändå hörs det viktigaste av trafiken utanför infernot.

Skulle kunna nöja mig med den billiga och enkla lösningen som öronproppar innebär men det är ju trevligt att kunna prata med sin passagerare och att slippa dåligt samvete för stackars hunden. Den gamla tjocka bäddmadrass jag kastat in hjälpte dock en del. Gratis är gott!

hfb608
0

eile.

det var av den enkla anledningen att jag planerar att fälla in spotar i taket och så ville jag ha något som tål lite fukt samt är lättformat.

TESSiER
0

Jupp JohnA. Jag hade en kasse med volvo motorkuddar liggandes så jag petade in dom imellan ramen och karossen. Hoppas att dom håller Förvånad

eile
0

ang volvokuddar så gjordes de här på värnamo gummi mycket bra till allt möjligt men nu är tillverkningen flyttad.

JohnA
0

Jag funderar på att bygga upp delar av den nyss bortplockade mellanväggen igen. Tanken är att en vägg med absorberande material borde dämpa en hel del kringflygande oljud genom att bryta upp ljudvågorna även om väggen inte täcker hela ytan bakom framstolarna. Orsakerna att jag plockade ur väggen är att sikten bakåt och åt sidorna är bedrövlig med väggen på plats och att mina 189 cm med rutten rygg kräver bakåtlutat ryggstöd.

Jag funderar också på att ha ett öppningsbart fönster i mellanväggen. Borde bli lättare att få ännu tystare i förarutrymmet då, utan att göra åt med allt för mycket isoleringsmaterial. Oftast är det bara jag och hunden i bilen, ibland har jag en passagerare att konversera med. Hunden kan få en ljudisolerad bur längst bak i bilen för honom brukar jag inte precis ha några djupare konversationer med under färd. Att ha 55kg vovvevalp lös i volvovalp känns inte så vettigt…

Innertaket över förarutrymmet borde då bli bland det viktigaste att ge sig på. -Limma asfaltsmattor, tungt skumgummi och klä ytan med heltäckningsmatta. Sedan klä in alla större plåtytor i förarutrymmet med heltäckningsmatta. -T.ex. dörrarna, motorluckan och plåten framför växelspakarna. Naturligtvis också heltäckningsmatta på det av mellanväggen som inte kommer att bestå av fönster.

Att även klä in utsidan/undersidan av motorkåpa och motorlucka borde inte vara fel. kan skumgummi med aluminiumfolie vara bra, eller är det risk att den hårda folieytan kastar omkring ljudet åt andra håll i stället?

Kylfläkten står för en hel del av det luftburna oljudet men efter att någonstans sett något om sprucket grenrör till följd av höjd motorrumstemperatur vid byte till elfläkt är jag lite tveksam till radikala förändringar. Kanske kunde vara vettigt med en elfläkt som kompletteras med ett lågfartsläge som aktiveras av en motorrumstermostat. Är det några som bytt ut "motorpropellern" mot elfläkt på sina 903:or?

eile
0

Blir nog mysig lukt av tunga heltäckningsmattor, gör din ljudisolering riktigt ta formflex dutta på några fläckr lim tryck upp bitarna i taket gör sen samma sak med ett innertak material för detta säljs till och med på biltema som högtalarbeklädnad mm sätt någon trälist som håller upp det om det behövs.

mellanväg gör på samma sätt isoleringsskiva som kläs.

klä motorkåpan med formflex samt gör ett extra lock under vanliga motorluckan

Jag har alltid haft elfläcktar med termostyrning och även manuellknapp samt lampa som talar om när fläckten snurrar.

på bensinbilar får man lätt soppakok med för varmt motorrum  och sätt dubbla packningar med kylplåt emelan förgasare och insug, samt ska du köra hårt eller öken körning sätt dit soppakyl  dessa funkar även bra för kylning av andra vätskor  se bilden

JohnA
0

Nu har ljudnivå och allmänkomforten bättrats ett stort kliv helt gratis. -In med gamla bäddmadrassen från dubbelsängen och in med nya stolar. Vips är bullret precis på gränsen för att slopa öronpropparna under längre färd i 80 knutar. Bäddmadrassen är 180 bred, tjock och tung (latexskumm) och ligger uppdragen över motorkåpan. Detta gör enorm skillnad och även om det inte är en snygg lösning så är både jag och hunden glada. Lyckades faktiskt föra en konversation med flickvännen under färd igår!

Stolarna är från en Suzuki Swift och klädda med grått tyg som äter en hel del kringflygande oljud. Stolarnas underreden är bortplockade för att spara bygghöjd och förarstolen är nedskuren i stoppningen eftersom jag mäter nästan 190cm. Sitthöjden på förarsidan är alltså t.o.m. lägre än med originalstolen.

Igår hittade jag matchande grå stuvar av heltäckningsmatta som jag ska limma på det jag har kvar av mellanväggen, på motorluckan mellan stolarna, kring spakarna och upp på fyrkantiga plåten mot kuppévärmefläkten. Insidorna av dörrarna får sig också en omgång.

Tanken är som sagt att koncentrera mig på förarutrymmet i första hand och i möjligaste mån bygga upp en ny delningsvägg mellan stolarna. Originalväggen passar inte längre p.g.a förarstolens bakåtflyttade läge och jag vill ha kvar möjligheten att krypa över motorn så där blir det en dörr. Det blir också fönster av härdat glas upptill på dörren och till vänster bakom förarstolen för siktens skull.

JohnA
1

Förbättringarna rullar på sakta här. De nya tygstolarna dämpar en hel del. Ny delningsvägg har byggts och version 2.0 fungerar ypperligt. Jag har nu bakre sidofönster från reservdelsvalpen inmonterade i väggen som också är försedd med en öppningsbar dörr mitt över motorkåpan. Eftersom jag är lång har vänstra delen av väggen dragits tillbaka närmare 15cm för att lämna plats åt förarsätet.

En framgångsrik lågbudgetmetod att dämpa resonanssvängningar i stora plåtytor är att kontaktlimma vanlig underlagspapp för hustak. Hittills har jag bara gjord detta på insidan av täckluckan till kupévärmefläkten framför växelspakarna och limmat heltäckningsmatta på kupésidan. Denna enkla åtgärd svalde massor av reflekterat ljud från motorn. Ovanpå motorluckan har jag monterat ett platt plåtfack för prylförvaring. Facket är klätt med heltäckningsmatta och mellan detta och motorluckan litter ett lager ljuddämpningsskumgummi.

Jag tycker nu att väldigt mycket hårt motorljud kommer från området vid växelspaken och misstänker att det är själva växelspaken som genom sitt kraftiga länkage för över en stor del av motorvibrationerna. Den plana plåtytan omkring spaken vibrerar kraftigare än någon annan plåt i närheten. Jag ska nu prova tjärpappstricket, komplettera med heltäckningsmatta och titta närmare på om länkaget kan förses med någon gummiisolering.

När detta är utrett skall så mycket som möjligt av kupén kläs in med heltäckningsmatta. De ytor som vätter mot utsidan (dörrsidor, tak m.m.) ska mellan tjärpappen och heltäckningsmattan också få ett lager cellplast för värmeisolering (förhindrar kondens och kalldrag).

Jag återkommer med bilder.