Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-ej-valprelaterat
Läst 778 ggr
ValpHusse
0

Dålig kvalité på inläggen!!!

Hej!

Efter att ha läst passivt på forumet ett bra tag så MÅSTE jag nu bara påpeka en sak!

Det är en OTROLIGT låg språklig nivå på vissa inlägg här! 

Snälla, kan inte alla här försöka att skriva på begriplig svenska?
Har man grav dyslexi så kan man väl i alla fall försöka att inleda meningar med stor bokstav, och sedan skriva resten av meningen med små bokstäver.

Det kan också vara en bra idé att sätta en liten "." efter varje mening, samt använda ett "," mellan olika delar av meningen.

Ett annat bra tips är ju att läsa igenom sitt inlägg en extra gång innan man klickar på "Publicera inlägg". Vissa av er kanske till och med skall skriva inläggen i Word och köra rättstavning och sedan klistra in texten här på forumet!

FÖR INTEFAAAN ER NI SÅÅ FRUKKTANSVERT KÅRKKADE ATNI SKRIVVER SO HÄRR JEVVLADÅLLIGT?

SKÄRPNING!

Visst kan man råka stava fel ibland, det gör jag också. Och jag kan förstå att vissa lider av dyslexi. Men inget av detta handlar det om här. Så dåligt språk som det är i vissa inlägg kan bara bero på ren j-a lathet. 

Med vänliga hälsningar
ValpHusse

Staffan
0

Har du tänkt på att man kanske inte skriver här på VolvoValp iFokus för att göra dig nöjd?

Välkommen att bidra med lite fint innehåll själv förresten - att du inte skrivit något hittills "kan bara bero på ren j-a lathet".

Mvh // Staffan

Roysan
0

Jag håller med Valp Husse.

Visst kan det bli lite små stavfel ibland, eller om man har ett tangentbord som stavar fel, byt det då.

Givetvis skriver inte folk här för att göra andra nöjda, som Staffan skriver, men det är väl kul om man blir förstådd.

Jag tycker inte om bråkstrecksmissbruket som brett ut sig även här. Skall man använda bråkstreck till annat än division, bråk, fragment, förhållande så bör manange vad det betyder.

Alla vet väl vad 3/8 tum betyder, men vad betyder då han/hon????

Eller såga/borra/fila.  Vad fan betyder det????   En upprepning skriver man såga, fila och borra.

Bra svenska är att skriva ut hela svärordet om man är sur. Det blir inte bättre av att skriva f-n. Eller Hel-ve-te.

AmmiG
0

ValpHusse: Jag tycker det du skriver är oförskämt. Alla är välkomna på iFokus och det utan att någon ska kritisera språk/skriv-kunskaper!

Sedan lärde min farmor mig att: "Man ska inte kasta sten i glashus". Har varit in på din personliga sida…

Presentation: Saknas

Antal gjorda inlägg: 1 (detta)

Snacka om lathet och dålig stil! Kritisera andra, utan att presentera sig själv!

// AmmiG

B1n4ry
0

Jag håller faktisk oxå (notera felstavningen) delvis med trådstartaren.

Ibland är vissa inlägg här ganska svårlästa och det är lätt att det uppstår missuppfattningar… Ett inlägg känns mycket mera seriöst om det är genomläst och någorlunda välformulerat. Att bara vräka ur sig en knappt begriplig text med bara versaler och utan punkt och komma är ju nästan att visa förakt mot läsaren! Det tar inte lång tid att korrekturläsa sitt inlägg!

På hela Internet så betraktas det ju som väldigt oartigt att bara skriva med versaler (stora bokstäver) eftersom det uppfattas som att skribenten skriker.

#2: Då får jag nog skämmas lite för jag missbrukar /:ar ganska ofta. Dock brukar det vara i betydelsen "eller". Generad

//B1N4RY

Mangafreak
0

ValpHusse:

Du skriver att du har läst på forumet anonymt, och nu "MÅSTE" komma in och kritisera språket som används…

För det första: Du "MÅSTE" ingenting.

För det andra: Om du inte gillade hur det skrevs härinne så hade du inte behövt bli medlem.

Visst kan man kanske behöva kolla vad  man skriver, om inte annat så för sin egen skull. Men det här forumet är ingen svenska-lektion!

Personligen tycker jag bara att du har visat väldigt dålig stil med att gå in och kritisera på det här viset!

/Carola

Roysan
0

Vad betyder  språk/skriv-kunskaper????

Hur läser man det?? Är det en text som bara skall läsas tyst. Hur låter det för en synskadad eller blind som har en dator som läser med talsyntes. Finns det en enda skråkvårdande myndighet som förordar detta gamla Amerikanska sätt att bruka bråkstrreck som allt i allotecken? Jag ahr faktiskt letat men bara hittat att man inte rekommenderar bråkstreck mellan ord hur som helst.

1. Förhållandet språk och läskunskaper

2. Språk och läskunskaper

3. Språk genom läskunskaper

4. Språk eller läskunskaper

5. Språk per läskunskaper

Varför bindesteck när vi i Svenkan har den underbara fördelen att kunna bygga ord utan bindesteck. Det börjar bli för mycket Svengelska.

Men skit samma, vi fattar vär ungeefär vad man menar, annars är det väl bara att slänga texten.

sos
0

Skriv efter förmåga och tid -var entusiastiska…om det sedan blir att man skriver först och tänker sen -så må det väl bli så…det viktiga är att man skriver!

Tänk er en fullsatt restaurang, hamna vid ett bord…2 som pladdrar korrekt svenska och samtalar om knapp-nåls-huvudens-historia och nytta för mänskligheten…någon med dålig svenska försöker starta en konversation om C303 och 5andra hakar på…de två föregående blir arga och ber dem hålla tyst-de talar ju så illa…alla 6 skäms och så sitter de tysta… eller förhoppningsvis är de så ohyfsade att de byter bord eller restaurang…

Skall vi "bonnläppar" lämna forumet…vår entusiasm kan ju gå ut över våra redan -i vissas ögon bevisligt knapphändiga kunskaper om det svenska språket…så får forumet bli en Svenska kunglig akademi…för de "wannabees" som inte platsade i den riktiga…

DEFENDER
0

#1 Håller med dig Staffan precis. Va bra skrivet kunnde inte formulera mig bättre själv

AEriksson
0

Oavsätt hur många forum du besöker på internet så dyker det alltid upp postings som detta.

Så som jag ser det, och det är som värd. Hellre att folk vågar skriva i forumet, och det ofta, samt att vi har ett gott driv och goda diskutioner, än att man skall sitta och slå i ordlister och checka grammatiken, och fråga sig själv om man vågar posta eller inte.

Nej folkens….skriv på som bara det

DEFENDER
0

Hej alla bonn,slarviga skrivare forsätt och skriv som ni har gort innan och bryr er inte om denna bessevisser MVH DEFENDER

omega24v
0

DEFENDER har redan satt en bra punkt för den här tråden, men jag kan inte låta bli att kommentera trådstartaren:

Dålig kvalité på inläggen!!!

Nej, mer än 99% av inläggen håller hög innehållsmässig kvalitet. 

Hej!

Efter att ha läst passivt på forumet ett bra tag så MÅSTE jag nu bara påpeka en sak!

Det är en OTROLIGT låg språklig nivå på vissa inlägg här! 

Nej, det är INTE otroligt låg språknivå, möjligen kan vissa skriva bättre förståelig svenska.

Snälla, kan inte alla här försöka att skriva på begriplig svenska?
Har man grav dyslexi så kan man väl i alla fall försöka att inleda meningar med stor bokstav, och sedan skriva resten av meningen med små bokstäver.

Medhålles enbart i fråga om meningsbyggnadstekniken, hittills är här inget skrivet som inte är begripligt.

Det kan också vara en bra idé att sätta en liten "." efter varje mening, samt använda ett "," mellan olika delar av meningen.

Ett annat bra tips är ju att läsa igenom sitt inlägg en extra gång innan man klickar på "Publicera inlägg". Vissa av er kanske till och med skall skriva inläggen i Word och köra rättstavning och sedan klistra in texten här på forumet!

Genomläsning bra ja.

FÖR INTEFAAAN ER NI SÅÅ FRUKKTANSVERT KÅRKKADE ATNI SKRIVVER SO HÄRR JEVVLADÅLLIGT?

SKÄRPNING!

De här utropen kunde du hoppat över.

Visst kan man råka stava fel ibland, det gör jag också. Och jag kan förstå att vissa lider av dyslexi. Men inget av detta handlar det om här. Så dåligt språk som det är i vissa inlägg kan bara bero på ren j-a lathet. 

Nu upprepar du dig. Lär dig hur man skriver en text och hur den bör vara upplagd för att läsaren ska ta innehållet till sig.

Med vänliga hälsningar
ValpHusse 

För övrigt är du välkommen på forumet, med samma intresse för innehållet som alla vi andra.

Mvh Erik

jockum
0

Håller med, fortsätt att skriva! Skit i språkpolisen, eller iallafall "jag vill vara språkpolis". Och ja, nått är säkert fel i detta inlägg, men det bryr jag mig inte om…

//jocke

sos
0

"Vissa av er kanske till och med skall skriva inläggen i Word och köra rättstavning och sedan klistra in texten här på forumet!"

Säte pottan i valsen då jaget lasten palten

(Satte potatisen i halsen då jag läste spalten)

Fungerade ju utmärkt i word Räcka ut tungan

soren-b
0

Ska vi starta ett  Svenska Språket i Fokus ?

SörenCool

hhansenfishing.com
0

jag har grav distexsi och tycker inte om att skriva får försöka rätta alla inlägg efter bästa förmåga men detta forum har jag ett intresse för och skriver gärna inlägg det hjälper mej att bli bättre både på stavning och att använda tangentbordet och kanske kan jag hjälpa någon med info ibland om dom ej förstår så är det bara att skriva och fråga hur jag menar SÅ FAR ÅT HELVETE MED DEJ DIN FÖRBANNADE SKOLFRÖKENSkrikandes

DEFENDER
0

Nu fick du mig ett gott skratt  helt rätt hhansenfishing .com MVH DEFENDERSkrattandeGlad

hhansenfishing.com
0

Ja man sitter ju inte och staver fel för man tycker det är kul eller för att djävlas men någon man kan ju inte vara bra på alt tycker att ett sånt här forum är mek och off road kunkaperna det viktigasteGlad

Björn S
0

Storm i ett vattenglas anser jag! Jag är här för mitt terrängbilsintresse precis som många andra. Let´s keep up the good spirit!!!

person
0

Språk är ett kommunikationsmedel. Om kommunikationen inte fungerar är det fel på språket och språkbruket. Det kostar ingenting att vara litet mer eftertänksam då man skriver inlägg som läses av många.

Ett dåligt språkbruk får skribenten att framstå som mindre trovärdig.

Tänk först - skriv sedan. Och läs igenom vad du skrivit.

Självklart är innehållet viktigast. Men innehållet förstås bättre med ett gott språkbruk.

SKÄRPNING är aldrig fel. Hoppas de flesta inser det - för förståelsens skull.

FÖRSTÅS ! ?

Roysan
0

Hur skall man bli bättre om ingen säger till vad som är dåligt?

Därför tycker jag det är bra att någon säger till. Vi har slarv som att inte ens nämna vilken bil man talar om, vi ser annonser där amn inte får reda på var grejerna finns, ett mobilnummer säger ju inte var sälajren bor.

Givetvis fins det dom som har svårt at utrycka sig i skrivet, men desto viktiagre att träna och försöka bli bättre, det är ju idag mer vikitg än någonsin.

Själv tycker jag det är trevligt att bli tillskriven namnet med versal, dvs Roysan. de tkan väl inte vara så svårt att skriva namn med stor bokstav.

Att sätta en punkt eller ett komma är väl enkelt.

Att rätta någon som man tycker gör fel är däremot svårt, men viktigt. Sitter någon och fiser blir man till slut förbannad och säger till. Skriver någon hela tiden dumma fel är det lämpligt att säga till, Kanske redan innan man blir sur. Man kan förståss skippa det och läsa något annat, byta forum eller så.

Hur skall man bli bättre på ett meka bilar om man hela tiden fortsätter att göra fel och inte vill höra på kompisen när han talar om hur det skall vara.

Sen är det väl tonen på tillrättavisningarna som kan vara lite mer ödmjuka kanske.

Man skall skriva som man talar sägs det, därmed är bråkstrecksmissbruket dödförklarat.

Att vara dyslektiker är en sjukdom, eller bara ett litet lyte, liksom magont, eller ont i ryggen, det är inget man skall förnedra vederbörande för, utan föröka hjälpa istället.

Att skriva sina inlägg i ordbehandlaren med rätt stavning etc. är mycket lärorikt, just lära är väl vad vi människor är till för att göra, dvs fylla våra hårdiskar, eller hjärnor med kunskap. Det är väl  därför vi är med på forument.

Terrierlina
0

Helt allvarligt, om det är så störande kanske du ska ägna dig åt annat än att sitta här och läsa. Gå till biblioteket, där är allting rättstavat.

putte
0

sTava fel å fÅ in et å annat fellslag. De la barA tanjentbordets felLR? Ska man sitta ock skriva rikssvenska så förstår jag att alla kan läsa. Men när de inte hjälper att använda stavningshälp för att den inte klarar av vissa fack uttryck, vad göra då? Men som några nämner åvan. Vem faan har int slintigt med pekfingervalsen. JAG ÄR STÅLT ÖVER MEJ SJÄLV ATT KLARA AV CYBER VÄRLDEN SOM JAG GÖR. För vem vill va utan detta fokus????

Enligt en undersökning som jag läste för ett tag sedan, så läser man ca 70% av ordet i menings uppbyggnaden. Resterande av ordet kan vara felstavat ev, avsaknad av bokstav.

Jag är dyssl… dysle… va de nu heter?Cool

GRÖNA FORDON ÄR TRIVSAMMA OAVSETT HUR MAN STAVAR.

mVH; putte///

DEFENDER
0

#20 hej skolfröken sköt dig själv skit i andra om vi skriver fel  har du inte med göra.alla formelera sig som dom vill

DEFENDER
0
B1n4ry
0

Jo men det är ju bra att vi alla är ense om att det viktiga är vår valp-hobby. Visst skall alla kunna uttrycka sig här oavsett förmågan i det svenska språket.

Samtidigt så är det ju faktiskt som Roysan skriver, om ingen säger till när man gör fel så kommer man ju att fortsätta att göra fel. Det är väl aldrig en dålig sak att utvecklas och lära sig saker? Att skriva bra svenska borde väl vara en sådan sak som man gärna vill lära sig även om man kanske inte lyckades så bra med det i skolan?

Sedan så ser man ju väldigt tydligt att den absoluta majoriteten här faktiskt KAN skriva bra svenska om dom bara vill! Det handlar ju bara om, att precis som "Person" skriver, tänka först, skriva och sedan läsa igenom. Är man då skitkass på att stava så kanske man upptäcker några fel som man kan rätta och vips så ser ens inlägg mycket mera tilltalande ut för läsaren.

Visst är kanske hela denna diskussion löjlig. Ok att jag oxå kanske är löjlig eftersom jag håller med trådskaparen i vissa delar. Att vara löjlig är kritik som jag får ta eftersom jag svarade på tråden. Men det som är mest löjligt är ju dessa kommentarer från personer som inte ens är intresserade av våra terrängbilar! Folk som aldrig skrivit inlägg i volvovalp talar om för oss som håller med trådstartaren att vi skall ägna oss åt annat! Hur skulle det vara om ni startade ett "lära sig hantera kritik" fokus och slutade hänga efter oss valpnissar? ;-)

Jag hoppas iaf att vi kan fortsätta att ägna oss åt valp-prat här och att alla är nöjda och glada och att inte de som vet med sig att de stavar som krattor tar illa upp bara för att vissa av oss väljer sida i denna diskussion. Vi skriver gärna med och till er hur ni än stavar men jag och flera andra skulle säkert bli jätteglada om vi ser en positiv utveckling av språket i forumet. Det är ju inget självändamål att stava fel utan snarare positivt att det blir så rätt som det går! Ingen är väl stolt över att skriva dialekt eller stava fel men jag VET att en dyslektiker som lyckas prestera en rätt skriven text känner en stor tillfredställelse med det!

//B1N4RY

AEriksson
0

Primärt är jag imot att stänga/låsa trådar i ett forum, men nu har vi tydligen kommit så långt vi kan sakligt i denna tråden. Jag tar nu och låser den, vidare diskution i temat kan gå privat 

Mvh Andreas Eriksson

DEFENDER
0

NI FÅR SE ÖVER LÅSET A ERIKSSON MAN KNÄCKER DE PÅ 1SEC

B1n4ry
0

#27: *hehe*

Inlägget är låst för nya kommentarer