tändning eller förgasare.
när motorn går på tomgång och man ska starta så dör motorn vid gaspådrag, man måste trampa till lätt på pedalen två eller tre gånger så att motorn får upp varvet. där efter kan man glatt köra iväg. så jag undra nu vad det är som krånglar. är ganska bra då någon försöker sno bilen och kan inte få den att rulla.
tack på förhand/ marcus.
Jag skulle prova med en annan tändspole. Kolla stiften med.
dåligt accpumpsmembran

Min valp är också lite "hostig" i starten. Irriterande då man snabbt ska iväg från stillastående genom en trafikerad korsning. I mitt fall är jag så gott som säker på att det är ett förgasarproblem. När motorn gått på tomgång en liten stund blir det en kort tvekan precis när man ska iväg. Gäller precis som du Marcus beskriver, att väcka motorn till liv med en extra "dutt" på gaspedalen för att den inte ska stånka till med ett ryck.
Fenomenet kvarstår trots att jag bytt tändsystem (Marcus har mitt gamla originalsystem) så jag tror inte orsaken sitter där.
Jag har inte misstänkt accelerationspumpen men undrar däremot över den där "ekonomiventilen" som enligt verkstadshandboken ska strypa bränsletillförseln då man motorbromsar (om jag förstått rätt). Jag har mest mekat Fiat och weberförgasare samt Solex på Saab V4 och där har jag aldrig sett någon ventil med denna funktion. Kan ekonomiventilen vara boven i dramat? Kan förgasarens lutning spela in?
Ett annat fenomen min bil har är att den på tomgång då och då hostar till och bluddrar. Låter som att den går fett trots att tomgångsmunstycket är justerat. Jag minns detta även från en kompis valp för 10-15 år sedan. Min bränsleförbrukning kan nog anses relativt låg, bilen drar ca 1,25 vid körning på främst landsväg (80km/h) men även med lite stadskörning inräknad. Jag har nu kört ca 500 mil sedan jag köpte bilen för två månader sedan.
Angående "ekonomi ventilen":
Det är ingen ventil (åtminstone inte på min B18 och dess förgasare) Det är en bricka som är åtkommlig innifrån kup'en när man öppnat inspektionsluckan. Den sitter fram till på förgasaren under accelarations armen. Den fungerar rent mekansikt. Snurrar man den ett halvt varv "sitter den helt enkelt ivägen" så att acc armen inte kan pumpa ned ända till max läge. Detta ger lägre bränsle förbrykning men lite längre svarstid vid nedtrampning av gaspedalen.
MVH
Fredrik

Jag hittade ekonomibrickan på min förgasare och den satt i snål-läget. "Felet" är korrigerat och det ska bli intressant att prova om ändringen får betydelse.
Ekonomiventilen har jag läst på om och det är en liten luftstyrd sak högt upp på förgasaren i form av membran och fjäder. Mellan flottörhuset och förgasarhalsen finns en blandningskammare som ger extra lufttillskott genom ekonomiventilen då undertrycket är högt. Som jag uppfattat funktionen blir det lite som att sänka bränslenivån i flottörhuset då man kör motorn med låg belastning. Om denna ventil gör sitt jobb och magrar av blandningen på tomgång borde det vara extra viktigt att inte acc-pumpen snålar.

förgasare och tändsystem är bytta ändå är felet kvar. försvann dock lite när jag demonterat förgasaren och rengjort den. sen kom felet krypande efter ett tag. där för borde felet sitta i förgasaren men var. kan det vara för hög flottör nivå, då jag har bytt bensinpump till biltemas, hört att denna levererar ett för högt tryck. då kanske inte flottörnålen inte årkar täta.

föresten ska fallförgasare luta?

Jag har precis det här felet på min valp också. Den har Zenith 36VN-förgasare, tror det är beteckningen.
Bilen gick ganska bra innan men stannade ibland på tomgång så jag tog isär förgasaren och rengorde den. Nu har felet att den hostar till när man trampar på gasen. Det var väl för dålig rengöring.
Jag är ganska säker på att det är skit i munstyckena från acc-pumpen. Sista munstycket in i förgasarhalsen (sitter på snedden, med vädigt litet hål i) tror jag är felet. Jag vågar nästan satsa en krona på att det är skit i det. I helgen ska jag ta isär förgasaren och blåsa rent med tryckluft.
Förgasaren lutar framåt på valpen för att blandningen inte ska bli fel när man åker uppför….

..måste vara svårt att backa uppför en backa alltså??

förgasaren lutar väl för att motorn satt lutande i andra bilmodeller, eller? kan det vara detta som bidrar till att många valpar har just detta problem. ackspumpen funkar, lätt att kolla, lyft på luftfilter och gasa. sprutar det soppa i förgasarhalsen så är den ok.

Tror nog B18 alltid suttit ganska upprätt i alla bilar. Vill minnas att detta med lutningen nämns i instruktionsbok/reparationsbok.
Jag märkte förresten ingen störra skillnad idag av att ha vridit brickan på accelerationspumpen. Möjligen att det blev lite mindre hostigt vid start men tror nog fenomenet ändå var kvar.

För mig var det skit i ett munstycke som gjorde att motorn storknade lite när man trampade på gasen. Jag skruvade loss flottörhuset och tog loss munstycken och blåste rent med tryckluft.
I sista munstycken som sticker ut i förgasarhuset var den skit. Munstycket är märkt 0,5 eller nåt, se ut som det är 0,5mm hål nu. Innan var det knappt jag såg igenom.
Nu går valpen som den ska och svarar bra på gaspådrag. Testa detta Marcus!

kolla så arr inga slangar har släpt/spruckna, kolla även anslutningar till back-ventilen som sitter på vaccumslangen till bromsservo o.dyl. -slangarna brukar vara stenhårda där.. -ta isär förgasaren, rengör den ordentligt med tryckluft, sätt dit ett bränslefilter mella pump och förgasare…INNAN du startar den efter rengöring, du kan även blåsa rent i bränsleslangen när du sätter dit filtret..-så ska förhoppningsvis problemet vara löst (bränsle-filter kostar några kronor på OK) -hoppas den funkar klockers för dig sen..

Min bil blev helt klart mindre "hostig" vid ivägkörning från tomgång sedan jag vred brickan på acc-pumpen men jag tycker ändå det finns en del kvar av det irriterande fenomenet.
Sedan jag bytte tändfördelare har jag bara grovjusterat tändningen "på känn". Faktum är att jag inte justerat alls utan hade tur när jag stoppade i nya fördelaren! Tändningen är lite för tidigt för när man trampar på i uppförsbackar händer det att motorn spikar. Frågan är hur tändlaget påverkar motorns svar på gaspedalen då man startar från stillastående? Allt för tidig tändning i låga varv där motorn är svag borde inte vara någon höjdare för vridmomentet.
Fördelaren jag har nu är från B20 med vacuumdosa. Vacuumledningen är ännu inte inkopplad men jag gissar att jag får en smidigare och snålare motor om jag kopplar in denna och justerar tändningen mer vetenskapligt. Jag brukar aldrig använda lampa när jag justerar utan köra motorn genomvarm och justera för tidigast möjliga tändning som inte i något driftfall ger spikning. Detta borde ge lägsta bränsleförbrukningen utan risk för motorskador. Spikning är ingen höjdare i en bil som körs med öronproppar…