Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 1225 ggr
lars335
2006-04-30 18:18
0

bromsproblem

Hej !

På min valp 903 har jag bytt till skivbromsar (niva skivor och suzuki ok) så långt allt väl sen har jag enligt tips använt servo och huvudbromscylinder från merca 230, den passar bra.

MEN

ngt är galet cylindern som jag plckat i sär ser bra ut men jag har urusel broms verkan fram och det verkar som cylindern inte pumpar bromsoljan 

Har ngn erfarenhet av ngt liknande????

MKT tacksam för ideer och uppslag.

MVH

Lars-Åke

Calle
2006-04-30 18:57
0

Jag antar att du luftat systemet?

lars335
2006-04-30 20:16
0

jo nog har jag det alltid,

den pumpar likson inget, när jag försöker lufta.

mvh lrasåke

jockum
2006-04-30 22:14
0

får du inte upp nått tryck över huvudtaget? isåfall hade jag samma problem på min valp…..det var en packning i huvudbromscylindern som hade trasats sönder, antar att den va gammal o torr och när jag hade fixat det övriga bromsdetaljerna så gav väll den upp pga av trycket. Men du säger att det inte är problemet, och då har jag inte en aning…..lycka till iallafall…

//jocke

hhansenfishing.com
2006-05-01 14:07
0

ja det låter som huvud cylinder rasLedsen

Calle
2006-05-01 15:03
0

Du kan ju försöka prova huvudcylindern i bänk om det går. Då kanske du ser vad det är för fel. Det låter ju som det är en trasig packning.

omega24v
2006-05-01 19:50
0

Om det finns mågra likheter med de problem jag hade när jag renoverade min Opel Commodore GS/E, så kan jag tipsa om att lufta ENBART huvudcylindern INNAN du sätter dit rören och luftar ute vid oken. Det spelade ingen roll hur jag pumpade, luftade, svor och förbannade, innan jag fick reda på att det var så man förfar med en helt tom huvudcylinder, så blev det nada broms.

lars335
2006-05-02 14:49
0

hej

Hur gjorde du för att lufta huvudcylindern?

MVH

Lars-Åke

Calle
2006-05-02 20:57
0

Jag hade inga problem att lufta mitt bromssystemet, det är dock original med trumbromsar. Det var bara att hälla i bromsvätskan, pumpa och fylla på så den inte suger luft. Man måste ju vara två förstås. Är det annorlunda med gamla oplar?

omega24v
2006-05-03 00:26
0

Om det är annorlunda på Opel vet jag inte, men jag höll i alla fall för hålen på cylindern, hällde i vätska i behållaren och hade polarn till att pressa pedal och släppa upp medan jag noga höll för hålen för att inte få tillbaka luft. Fick tipset av en översittartyp som "vet allt", ja såna finns det ju lite här och där. Han gav mig mer eller mindre order om att göra på hans sätt "för nåt annat fungerar inte". Jag tänkte i mitt stilla sinne att jag prövat allt annat, så om inte gubbjävelns sätt funkar kan jag ju alltid sticka det i halsen på´n. Tro fan det funkade…

Observera att man kan få ha lite "bläckfiskfingrar", för min cylinder hade tre hål och de satt då inte fingervänligt.

mopar
2006-05-12 17:44
0

kolla även så att "pedalen går tillbaka nog långt"  ..-dvs. -att när du bytt bromscylinder att kolven i h-bromscyllen går tillbaka hela vägen, så det kommer in ny olja i cyllen. (hoppas du fattar)

mopar
2006-05-12 17:44
0

kolla även så att "pedalen går tillbaka nog långt"  ..-dvs. -att när du bytt bromscylinder att kolven i h-bromscyllen går tillbaka hela vägen, så det kommer in ny olja i cyllen. (hoppas du fattar)

Beau
2006-05-13 03:20
0

Nu har Valparnas bromsar gått problemfritt i ca. 40 år med trumbromsar. Har det blivit en modegrej att skifta till skivbromsar som tydligen bara krånglar?