Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 1935 ggr
sarrow
0

Köp av valp ?

Hur mycket ska man ge för en -63 valp som har stått still i 5 år? Nåt rost hål i golvet, karossen såg skaplig ut. Vinsch sitter det på den.Däcken hade lite torrsprickor.  Har man gjort en bra affär om man köper den för 3000 kr, om jag nu får loss den från marken Cool

enav16
0

Hmm. Knepig fråga. Går den överhuvudtaget att starta? Karossen i all ära, kolla även chassit. Hade du tänkt att fixa den så att den blir körbar och godkänd vid besiktning, busköra tills det rasar eller reservdelsbil? I det första fallet skulle jag nog köpa en i ett bättre skick. Fixa blir alltid dyrare än man tror och dessutom tar det en himlans tid. Risken är att man står där med nåt ½färdigt projekt som aldrig blir klart. Billigt har alltid en tendens att bli dyrt! Buskörningen på privat mark är annorlunda. Då blir det mera upp till dig att kolla skicket på grejerna med hänsyn till säkerhet vad gäller drift och omgivning. Reservdelsbil: why not? Så svaret på frågan är att det är bara du som kan bedöma om det är billigt eller inte. Lycka till!!!

sarrow
0

jag tänkte i värsta fall om man skall sälja delar ifrån den, ifall det är för mycke att göra på den, fast det beror ju iofs om det finns nåt som är helt på den.

enav16
0

Det bästa är ju att kolla bilen ordentligt och utifrån bilens skick ta en ordentlig funderare på vad du skall göra med den. Ligger den på blocket under rubriken "Litet GDS"?

tg1111
0

3000kr..!!!!!!!!!   JA du gör en bra affär …. Delar från den är värda mycke mer.Vinschen får man 5000kr eller mer.

TESSiER
0

Jag köper den osedd för 3000:- Skrattande

zingo_112
0

ja det är en bra affär klart du ska köpa

sarrow
0

Det är inte den på blocket. det är en släkting som har den, lär väl dit på söndag då och dra hem den, får se om jag säljer delar från den eller om man får igång den. Växel lådor och axlar, brukar det klara sig när den har stått så länge? Tanken sitter den dåligt till så den rostar eller hur sitter denl ?

jan.erik.almen
0

3000 kr:- !!! Tja! Gör 5 - 6 vändor till mataffären så har ju den summan bränts iväg hur lätt som helst. (Tittar man sedan in i kylskåpet igen, sedan man petat in varorna så ser man knappt någon skillnad alls från före.) Ta Du &"knuffa" /ev rulla in valpen på gården (eller var den nu ska stå) så har defentivt något roligare och bestående hänt där i alla fall. I värsta fallet kan Du väl sälja den/delar igen, vilket är betydligt svårare med de andra här nämnda inköpen. Plåten är det alltid något att göra med på våra fordon, men det är aldrig någon total omöjlighet. "Rom byggdes ej på EN dag" som det heter (envishet+slantar+TID). Ramen är säkert okay och det är mycket den som gäller vid besigtningen. Axlar & växellåda rostar knappast bort!! Tex bromstips/leverantör-d:o finns normalt alltid "här" på ifocus. De/besigningsgubbarna är hårdare mot våra "vanliga" bilar med självbärande kaross, map plåten. Är plåten illa åtgången på dylika kan ju bilen ev säcka ihop totalt av sig själv, eller vid krock. Så icke "våra" ramfordon. De är faktiskt lättare att få ordning på "från rishög till bra/okay" än våra vanliga "svensonburkar" i motsvarande (eller tom bättre) skick. Inga svindyra ingjutna data/elektronikboxar att eländas med heller. Ungefär vanliga verktygslådan duger även till elsystemet, vilket måste bytas ut till "telnr till verkstaden" vanligen,  angående nya bilars elproblem. Där slänger de prylen/tex svartgummiingjutna databoxen (som i macken serien! Laga?Nejnej!!) & monterar en ny till X antal (vanligen högre femsiffrigt belopp!!) kronors kostnad. Det är så mycket man kan lägga in i detta med "äldre-terängbilsköp", men säkert är då att "glädjefaktorn" är tämligen svåruppnådd jämfört med alla andra inköp gjorda på den här planeten i alla fall. (Bättre beg+tankat UFO möjligen) mvh/JanE

preusvarg
0

köp!

JohnA
0

Nå, har du köpt? Om inte så vad väntar du på?Skrattande

Jag köpte en nästan rullande risburk för 4000:- för någon månad sedan. Tror jag gjorde en bra affär. -Jätterostig i golv och skåp men var besiktigad för två år sedan. Golven hade man fixat genom att lägga in heltäckande plywoodskivor och så länge man inte trampar igenom någonstans borde bilprobningen strunta i reparationsmaterialet på karossen till en bil med ram. Det som måste fixas något mer seriöst är sådant som vassa skärmkanter så att inge skär sig på dem. Att man sedan som fotgängare torde ha större problem än skärsår vid närkontakt med 1900kg monsterbil har ingen betydelse i sammanhanget…  Glasfiberspackel på popnitade plastbitar är säkert helt ok men silvertejp tror jag inte går hem…

Någonstans i forumet snappade jag upp att bakre delarna av ramarna ibland kan vara rostiga. -Värt att kolla upp! Sedan får man säkert räkna med att gummi i bensinpåfyllningen och bromsslangar kanske inte mår så bra.

TESSiER
0

3000:- går det på ett besök i mataffären Ledsen

JohnA
0

Ja Tessier, man blir hungrig av att ratta en stor terrängbil utan styrservo…Skrattande

sarrow
0

jodå den står på gården, ska byta olja i motorn, montera batteriet och se om det går o starta han. Ta isär bromsarna,  kolla upp kopplingen byta oljor i axlar o lådor.  Nåt mer jag bör kolla innnan jag rullar iväg?

jan.erik.almen
0

Visst kan det gå åt 3000 kr:- på en matinköpsvända, om man är rejält utsvulten, och som Du skriver John. Det går åt mycket energi när vi "rattar"…& bryter, baxar & ev handvevar terängbilarna runt tallar & granar,uppför stup & över jättekast stenar. Har man motordriven vinsch så blir det förståss billigare matinköp, men dyrare strömkonto. Som sann miljövän bör man väl äta tex död ko(kött), hellre än bara tanka (avgaser) eller ladda batteriet (ev=kärnkraft, tänk på Harrisburg & Tjernobyl!).  Nää, de var väl 5 - 6 matköp jag menade, tror jag, men, men. Äta bör man, annars…

OBS!!! Sarrow, Gör inte som jag lyckades göra, när Du byter olja i motorn. Jag mätte & fyllde, mätte & fyllde & om igen. Så hojtade någon "kaffe, & bullar/Avbryt". - Så avverkades fikan, & sedan åter till oljepåfyllningen. Så var då den "rättaFundersam" mängden där. "Brum"!! Allt verkade perfekt, men, va f.n? Nu droppade det från nederkant på kopplingshuset!!! Kollade oljestickan & det var 1-1,5 cm över övre strecket. Jag hade lyckats pajja bakre vevaxelfiltpackningen!!! Kolla alltså stickan direkt efter oljebytet & före motorstart. Det kan bli för mycket, och vehustrycket kan då bli kritiskt förhöjt. Trodde faktiskt att det ej var så känsligt!!

Turligt nog så slutade läckaget plötsligt av sig självt efter några motortest/körningar. (Nejdå!! Oljan var inte slutGlad!!) Det var ren tur, eller också är det "lugnet före stormen" kanske. Har redan införskaffat filtpackning om den nu behövs ändå. Ett jäkla jobb i fall att.. för en så simpel "oljefeldosering". Aningen för mycke olja!?!!

- Fula sprickor på däcken! Köp Locktite tub med svart gummi (803X eller vad det heter). Det används normalt till packningar, och tål taskig kem.miljö + sitter som berget. En tub kostar ca 200 kr.- Torka av däckens sidor med tvättbensin vid torr/sprickorna. Fyll i sprickorna, och stryk ut/av med plasthandskar på händerna. Gummit är inte bra att få på huden innan det lufthärdat. När jag gjorde d:o jobb frågade folk varför jag kostat på nya däck, till en "gammal valp"!!? Irriterande skitfråga visserligen, men bra betyg åt förbättringsjobbet/gummit.

- Tanken ser Du lätt mellan bakhjulen. Den är en mycket stark "historia", och går ej att jämföra med vanliga biltankar. Jag skulle backa mot/till en båtsläpkärra, för att koppla & flytta den (+en Ryds440 på densamma), men felbedömde avståndet till vagnkopplingsgrejen. "Tjong!!" sa det och så hoppade släp+tung båt+motor ca en halv meter bakåt på knöligt åkergräs. (Det är relativt långt mellan förarplats & drag jmf med på en personbil. Varning alltså!!) - Kastade mig ur, och bak för att kolla ev skador. Jodå! Det hade blivit ett…..minimalt märke i färgen på tanken??!! Samma svarta färg syntes på släpets tjocka kopplingsmaskineri. Vet ej hur tjock plåten i tanken är men tunn är den då inte. Verkar snarare "specificerad" för att hänga upp hela valpen på en & annan "skogssten" med. Bra gammaldags konstruktionsarbete mao. mvh / jan-e

valp69a
0

hejsan! bensin tanken på valpen tål mycket stryk när jag körde hem min från jönköping blev jag på körd i mörkret hondan eller var det nu va blev inte så fin efter de smällen som tur vad inga person skador två små avskrap på färgen på tanken vart det bara snacka om pansar plåt.

TESSiER
0

Jag har hängt upp min valp på en sten med hjälp av tanken, så den håller….