Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 1731 ggr
gusten
2006-05-06 19:03
0

Torkarmotor problem.

Hej! Jag har en 903:a som det spökar i. Har haft problem tidigare att säkringen går då jag startar den högra torkaren. Har provat att ta bort och kolla på motorerna och har kollat om de funkar genom att koppla dem till bilbatteriet "vid sidan om". De surrar igång utan problem. Bytte kabeln till den högra och monterade dit den som den satt innan (med kondensator osv). Startar och… FRÄS, så gick säkringsh*lvetet. Kollade lite med voltmetern och bytte efter lite "micklande" säkring. Provar igen…. och det fräste till igen. Nu kommer spökerierna. Men, denna gång är säkringen hel. Men motorn funkar i alla fall inte. Provade att byta till en ny, "hel" säkring men inget liv kommer ur torkarmotorn. Suck…… Hjälp……. /GustenLedsen

hhansenfishing.com
2006-05-06 23:34
0

kan det vara nått skumt med säkrings hållaren tro

gusten
2006-05-07 00:32
0

Jag kollade med voltmeter på säkringsblecken om det kom fram ström och det var inga problem. Blir fundersam då säkringen är hel och att när jag byter till en som legat i förpackningen så är torkarmotorerna fortfarande döda (skrev i singularis tidigare, sorry). Ska prova imorgon att byta ut ledningen som sitter mellan motorerna (nr 35 på elschemat). Kan det vara något med kondensatorn eller att det är dålig jord mellan karossen och fästet för den högra motorn? Tidigare hade jag höger motor urkopplad och använde bara vänster och hade då inga problem att få den att fungera. /Gusten

hhansenfishing.com
2006-05-07 00:38
0

ja dålig jord kan ställa till med mycket skumt har du kollat kabeln från säkrings dosan och ut till torkarna

gusten
2006-05-07 00:55
0

Jag ska kolla den kabeln och en massa annat imorgon. Funderade på om kondensatorn kan vara förbrukad (om den nu kan förbrukas)? Nu är det dags för "kväller". /Gusten

Pjotr
2006-05-07 13:05
0

Kondensatorn kan du slita bort, den sitter där för att radioavstöra torkarmotorn och behövs inte för motorns funktion…

Ta bort plåtkåpan på motorn o kolla så att inte trådarna till kolen i motorn ligger emot kåpan.

Ett vanligt fel är att "armarna" som kolen sitter i går tungt (fastnar) på bakelitskivan dom är nitade på, och då når inte kolen fram till kommutatorn på rotorn.

Se till att armarna går lätt, det brukar lösa sig med lite 556 och att röra på dom…

Det sitter en liten fjäder längst ut på armarna som håller kolen,den måste sitta i en liten fiberbricka som utgör isolation  mellan de bägge kolhållarna….

Mvh//Pjotr

gusten
2006-05-07 13:40
0

Tackar för alla tips. Idag blir det att skruva på kärran i det fina vädret. Återkommer om hur det gick med torkarna. /Gusten

gusten
2006-05-07 18:51
0

När jag kopplar och testar motorerna på bilbatteriet så funkar de. Jag har ström fram till säkringarna men inte till strömbrytarna. Jag ska byta ut samtliga strömbrytare och installerar dessa med nya, fräscha kablar. inuti såg motorerna bra ut men är av en annan sort än de i mina pärmar till bilen. De i bilen ser ut som de som Pjotr beskriver i inlägget ovan. /Gusten

Pjotr
2006-05-07 19:30
0

Om du har en gammal 903 så ska du kolla upp säkringshållaren.
På baksidan av den, in mot karossen så finns det nitade mässingbleck som kopplar ihop säkringshållarna parvis, och nitarna brukar ha en förmåga att släppa med tiden, jag misstänker att bakeliten åldras och krymper.

Jag har varit med om diverse "spök" i elsystemet på gamla valpar,pga ovanstående….

Mvh//Pjotr

gusten
2006-05-07 21:22
0

Den är ju från 63 så det var ett bra tips. Mina elkunskaper är lite sisådär men jag försöker att gå systematiskt tillväga. Med tiden kommer det nog fler spöken så detta blir nog en följetong. /Gusten

Calle
2006-05-07 23:53
0

Jag tog loss mina torkarmotorer och när jag satte tillbaka dom råkade jag kasta om kablarna till den ena. Säkringen gick på en gång när jag tryckte på knappen (egentligen drog i knappen). Jag har lite bristfälliga bil-el-kunskaper så jag kan inte förklara varför men när jag kopplat motorn rätt igen så gick den bra. Så om säkringen går så kan felkoppling vara ett fel.

/Calle

gusten
2006-05-08 18:59
0

@ Calle

Hm, bara det inte är så enkelt, för min egen självförtroendes skull……Generad Nåja, det kan ju ha blivit fel i brådrasket, kollar det imorgon. /Gusten

person
2006-05-12 07:24
0

Du Gusten! Va f*n skall du med vindrutetorkare på höger sida till. Jag har aldrig haft någon och ämnar heller aldrig montera någon. Tag bort torkararmen helt och hållet och Bilprovningen har en sak mindre att bekymra sig om. Skitenkelt och helt enligt regelboken.

person

gusten
2006-05-12 11:01
0

@ person

Hej du din filur! Jo jag har ju hört att veteranbilar ej behöver ha torkare på båda sidor. Jag började redan för några månader sedan med att lyckas krascha spegeln på höger sida! Så nu är det veterankärra med erforderlig utrustning. Cool /Gusten

person
2006-05-12 11:45
0

Just det.

Men om du har spegelramen kvar så skall det sitta ett helt glas i den. Personligen föredrar jag att alltid ha god utsikt höger-bakåt än några få droppar som ev. skymmer höger-framåt-utsikten något vid regn. Just nu har jag kört utan någon vindrutetorkare alls i funktion (armen på förarsidan sitter i för "syn skull"). De få gånger jag kört i hårt regn har jag bara saktat in en smula. Strålande utsikter - jag har en renoverad originalmotor till förarsidan men har inte prioriterat den som speciellt viktig.Att jag inte heller har någon fungerande fläkt på passagerarsidan för att få bort imma löser jag med att öppna höger framruta en aning i framkant och köra litet fortare på morgonen. Sedan håller sig rutan imfri resten av dagen.

Ju fler grejor man har på bilen dess fler kan gå sönder. Jag försöker minimera den risken genom att reparera så litet som möjligt av "lull-lull".

person

gusten
2006-05-14 03:47
0

Nä, nu skiter jag i och försöka koppla motor********* som de var från början. Så nu kopplar jag dem direkt från batteriet (med säkring förståss). Ska testa imorgon (egentligen idag) och se om spökena i bilen finns kvar. Originalkopplandet får vänta tills jag gjort av med all dynamit på tjuvfisket!Skrattande OBS! Det sista är ett skämt, de som känner mig, känner mitt tålamod/humör. /GustenCool

person
2006-05-14 05:11
0

God fiskelycka!

person