Valp check inför köp
Tjena Forum,
Är det ngn som har en lista eller ett par punkter på "saker att kontroller" inför valpköp, en 903a, L3314A.
Tackar på förhand
///4by4byfar

Om objektet är körbart så be om en provrunda. Lyssna på motorn, försök att känna om det är glapp i styrningen (om du ska köra hem). Kolla "brunnarna" bakom bakhjulen där snökedjor legat tidigare-rostfälla. Lyft på gummimattorna på både förar- och passagerarplatsen-rostfälla. Kolla golvet precis innanför/nedanför tröskeln för sidodörrarna. Knacka och "lyssna" på hur plåten låter. Här har/hade jag rost på min kärra. Det är "normalt" med rost i skarven mellan plåtskåpet och resten nedanför (903B(med vinch, 12 volt elsystem), 9033(radiobilarna med 24 volt elsystem) modellerna). Kolla även den, otroligt smart val av profil, u-balken som ramen består av allra längst bak på bilen. Den har en stor tendens att samla skit så kolla dess kondition. Vidare kolla allt som har med det elektriska som lysen, signalhorn etc. Tänk på att en kapell-kärra är inte lika tålig att stå ute som en plåtskåps-kärra och även de slits också hårt. Det är svårt att hitta en kärra som är i perfekt skick. Men har du tur så har någon annan haft en som stått i mob-förråd och tagit hand om den. 900-serien har ett gott rykte. Bilen har även diffbromsar i bakaxeln. C202 modellen (som gjordes på licens i Ungern) håller inte samma standard och saknar diffbromsar. Detta var väl vad jag kunde komma på. Lycka till! /Gusten
Perfekt Gusten, tackar för dessa nyttiga rader
///sökeren

Instämmer med ovannämnda punkter till fullo, då jag råkade ut för nästan dem alla, dock var ju inte min i "bruksskick" när jag köpte den. Men det är den nu. :-)
//jocke

Rosten är nog det som tar längst tid att laga så försök hitta en bra exemplar. Om du hittar en med hardtop, kolla att takluckan är ok och att den inte är rost vid hardtopens infästning mot övriga karossen, framtill och nedtill. Där är det vanligt med rost.
Ett tips till är att kolla rambalken baktill, ta en hammar och "känn efter". Underdelen av balkarna sista metern var bara kex på min valp. Karossens infästningsställen i ramen kan vara murkna, ju längre bak desto rostigare. Dörrarnas nederkant och vindrutans nederkant kan också vara dåliga, om inte hela vindruteramen är kass. Kolla också eventuella lagningar, på vissa exemplar kan man ha bytit nederkanten av kaross-sidorna.
Och som alltid vid bilköp, ha is i magen! Det lyckas inte jag med alltid, man rycks med av nån anledning.
/Calle