Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 1473 ggr
Lennart
2006-04-26 12:33
0

Wobbel

Har en 3314 , 1968. Har fortfarande problem med wobbel.

Bytt styrdämpare, kollat styrsnäcka, leder men ej

spännt lager. Har fixat en hylsa från Tycko. Är det svårt, vad skall jag

beakta??

Behöver svar snarast.

Tack Lennart

ps/ återkommer med resultat / ds

hhansenfishing.com
2006-04-27 13:14
0

ring roger dom verkar veta en hel del angående problemet

prozac
2006-05-05 21:24
0

Jag hade samma problem. Ny styrdämpare hjälpte inte. Var bort till lastbilsverkstaden o balanserade däcken. Vet att de hängde på 125g (!) på en framfälg. Det gjorde en sus. Prova.

hhansenfishing.com
2006-05-07 00:13
0

ja jag har bytt p-ändor men vid provtur i dag började höger frammhjul fladra vid ett litet gupp i 85 km hadde en lastbils mek bakom som skulle få provköra lite teräng  han höll på att köra av vägen för han skrattade så mycket då höger hjulet såg ut att flyga av men det var inte lika kul att sitta i tyckte polarn hans som åkte med mej jag själv har ju varit med nån gång så jag blev bara trött och börja fundera på vad som skall bytas härnäst men trots att han är en bra mek och bröt och bände på alt han såg så kunde han ej hitta på varför just höger hjul fladrar men ej vänster under kvällen har jag funderat på om det skulle gå att sätta dit en styrdempare till för vad jag kommer på så sitter den åt vänster till och inget mer än styrstaget på höger  ska kolla i morgon hur det ligger till med det därnvh hasse  ps dom hadde kul i skogen i varjefallFundersam

hhansenfishing.com
2006-05-14 02:32
0

Har pratat med den omtalade Roger angående wobbel på fram hjulet och fått rådet att skruva bort hjulet och skruva loss ena p-ändan kolla om hjulet går lätt att svänga, om det gör de så skall man skruva av skruvarna som sitter strax innanför bomskölden på själva knuten och chimsa tror jag det stavas altså lägga i fler brickor och prova dra åt, det blir ej bra förän hjulet börjar gå trögt att svänga för hand så om det går lätt i med mer brickor och prova igen, skall ut och kolla närmare på det på måndag och ta några foton så får vi se om Roger har rätt. Min kompis lastbils meken trodde skarpt på förslaget då han (chimsat)ett flertal gamla lastbilar och dom ej blivit av med woblet innan det gick ordentligt tungt att svänga hjuler åt båda håll, åter kommer till ämnet när jag vet hur det funkar för mej HHF

jockum
2006-05-14 10:51
0

jag fick rådet att chimsa mina framhjulslager när jag köpte valpen, pga att nya sådana ligger väll på tusingen styck. Har för mig att man skulle göra de bak också, avfetta dem i diesel och fetta in dem igen är en bra idé också

//jocke

Pjotr
2006-05-14 15:12
0

Citat"Har för mig att man skulle göra de bak också, avfetta dem i diesel och fetta in dem igen är en bra idé också"

Om inte annat så är det ett bra sätt att TILLFÖRA ett lager en massa onödig skit.

Det är få förunnat att ha en så ren lokal som det krävs för att hantera lager, och ännu färre har de avdragare som krävs för att göra ett proffsjobb.

Pjotr

Chrilled
2006-05-14 15:37
0

Ett lager som suttit på en gammal valp från 68 lär knappast bli smutsigare om du demonterar, gör rent, fettar in och sätter tillbaka igen. Verktygen som behövs för "proffsjobb" underlättar men resultatet blir inte sämre om man tänker sig för lite och använder sin egna verktyg samt insidan av kåpan Flört

MVH
Chrille

jockum
2006-05-14 18:05
0

Håller med, ett lager blir knappast smutsigare än vad det är när man demonterar det, och som sagt var det bara ett råd. Så det är bara o skita i det om man inte har en kliniskt ren lokal eller anser sig själv inte kunna göra ett "proffsjobb". Eller prova i sitt garage helt enkelt, vilket jag ska göra

//jocke

hhansenfishing.com
2006-05-15 14:13
0

ja jag håller till utom hus och det avskräcker inte mej för att göra ingreppet bara det slutar blåsa nordan så jag slipper sitta i vinterkläder Glad