Broms trubbel
hallo fick taskiga bromsar på min valp L3314ht ? rsm-67
pedalen sjunker till botten ,men trampar man par gånger få man tryck? men efter en stund bottnar den igen?
köpte ny huvudbroms cylinder från norge "laplander" men få inte till det, någon som haft samma problem?
inte nog med det så åkte jag på tull avg på 442:-
huvudbromscylindern kostade 800 och med frakt och avg 1260:- ett hyffsat pris? men sen kom tull avg på 442:- så det blev en dyr affär detta… och ännu inga bromsar som e att skryta med..
kan det vara broms servopumpen som ha havererat? blir ett litet pys ljud oxå när man bromsar?

Läcker det någonstans, ser du att vätskenivån i huvudcylindern minskar? Om den minskar och det inte läcker ut nånstans kan det vara läckage i i servot. Du kan kolla om det är kladd i vakuumslangen. Ta loss vi insuget och kolla.
Det går att köra utan bromscervo, det blir en aning tungtrampat bara. Alla valpar har inte bromscervo original. Jag tog bort mitt servo.
Altyco parts har huvudcylinder (original).
VP Autoparts har slavcylinder (nytillverkad pirat)
Bromscervo finns inte att köpa original men annan typ kan man köpa och placera i tunneln bakom grillen.

Bil & Industribromsar i Stockholm har eller kan ta hem renoveringssats till originalservot Girling MK2 för drygt 700:- inkl. moms. Jag har tröttnat på tungtrampade bromsar nu, köpt hem renoveringssatsen och ska försöka få tummen ur att renovera vilken dag som helst. Verkar inte allt för svårt. Servot är enkelt att skruva i delar.

Jag ringde och kollade med Bil & Industribromsar. De hade reservdelssatsen till bromsservo MK 2A, inte MK 2B som jag har. På 2A ser vakuumburken ut som en kastrull med lock, 2B har en svart burk ihopklammat på mitten.
Många delar i satsen kanske passar till 2B också men det saknas en gummigrej som jag behöver.
Den här satsen finns att köpa på VP Autoparts också.

Justera bromsarna!
På bromsköldarnas baksida sitter ställskruvar för att justera ut backarna. Om de inte är justerade så får broms backarna för lång väg att gå till de tar i bromstrumman. detta kan innebära att man tömmer oljesystemet så att en pedaltrycknings oljemängd inte räcker hela vägen ut, utan man måste pumpa en gång extra på pedalen för att fylla på med den oljemängd som behövs. Min blev bra efter justering.
Klicka på länkarna så hittar du anvisningar för bromsjustering.
Svanis.

Länk till bromsjustering Mattes servicesskisser särskild tillsyn sid72.
http://hem.bredband.net/valp3/903/sarskild%20tillsyn/sarskild%20tillsyn%20del1.htm

Först måste du svara (som Calle skrev) om nivån sjunker i vätskebehållaren? Om så, är det läck någonstans. Jag hade samma bekymmer och letade tills höger bakcylinder ( givetvis sista platsen!) visade släppa lite bromsvätska. Sedan var det enkelt. Tappar den, och alla bromscylindrarna är OK, så återstår hjälpservo. Om du inte kan renovera, finns det för 1000-2000 att köpa. Viktigast är storleken på vaccumburken som ger hjälpkraften.

Luftning är viktigt. Om du satt dit en helt ny huvudcylinder, så lufta den först utan att sätta rören plats. Proppa igen anslutningarna med fingrarna, tryck ner pedalen i golvet långsamt och låt vätskan rinna förbi fingrarna, håll för ordentligt, släpp upp långsamt, tryck ner på samma sätt igen några gånger innan du sätter dit rören utan att ta bort fingrarna :) pilligt kan jag lova, men det blir bra. Det är alltså NOGA att inte släppa tillbaka nån luft förbi fingrarna. Sen luftar du resten av systemet på vanligt vis. Vi har en tråd på Terrängbil.net om bromsluftning, den handlar nog om 11/13/20, men bromssystem som bromssystem egentligen.