Spikningar pga bränsle?
Min B18 "spikar" vid gas pådrag/tung belastning. Vet att det kan förekomma vid för lågt oktantal på bensinen på äldre motorer. Och det kan ha slunkit ned några liter 95 oktanig i den annars 98 oktaniga soppan då jag inte haft annat till hands. Men min fråga är om det kan finnas andra orsaker till att motorn spikar. Felaktig tänd inställning är en teori jag har själv. Eller kan det tilloch med vara så att för mager bränsleblandning kan ha den effekten?
MVH
Fredrik

Jag röstar omedelbums på för tidig tändning, någonting som borde åtgärdas på min egen bil. Jag vet inte om det är något att skryta med men jag har under mina 21 år som bilist mekat massor med motorer men aldrig använt en stroboskoplampa för tändinställning. Jag brukar i stället köra motorn genomvarm och växelvis köra och justera fördelarens vridning tills motorn precis INTE spikar då de segdrar. Jag inbillar mig att detta är bästa kompromissen mellan bränsleekonomi och motorhälsa.
Helt klar att det beror på tändningstiden. Spikning kallar man knackning och oktantalet på bränslet kan ibland kallas för knackningstal. Det handlar om hur fort bränsle gas blandningen smäller, efter att gnistan försöker få eld på det. Konsigt nog tar det tid. Men smäller det innan kolven nått övre dödläget så vill ju explsionen köra tillbaka vevaxeln. det gälelr såeldes att få en tid mellan tändning och explosion som vid alla varv, och driftlägen som gör att explosionen komemr efter ÖD.
Som JohnA skriver kan man justera tändningen på det viset att den aldrig knackar, eller är nära gränsen till knackning.
Att köra motorn på tomgång och vrida fördelearen så att motorn går med högsta varv,eller går mest stabilt, ger en rätt bra grundinställning.Sen kör man och orovar justerar och provar för att till slut få en ganska rätt tändtid.
Vi måste oxo inse att tändsystemet är ett ganska onoggrant system. JAg skulle uppskatta att nogrannheten är minst +-5 grader. Moderna bilar har givare på svänghjulet och noggrannheten blir ner mot,eller udner en grad.
Jag har funderat på att göra ett manuellt reglage för tändningstiden, som man hade på de gamla bilarna.
Kör man med Etanol smäller det ännu senare och tändningen måste ställas tidigare.
har kört mycket på lågoktan eftersom egypten soppan bara var 78 oktan men vid en mack i hela sinai vid den tiden fanns 90 oktan, tändning ställs altid så nära spikgränsen som möjligt vid max belastning, om du vill plocka ut mest ur din motor gäller alla motorer men att den skulle ställas mot topp är fel lägre oktantal kräver att gnistan kommer tidigare dvs mer förtändning eftersom andelen isoktan dvs 100 är mindre.
sjka ni bygga öken kärror så se till att soppan är väld kyld då går det att åka mer högtänt även på lågoktan soppakylning är ett måste om man ska åka valp i temp runt 50 grader.

idag fick jag äntligen tummen ur och justerade tändningen på en höft, gissningsvis ett par grader senare. Motorn fick en helt annan klang, spikningarna är borta och "hostningarna" vid ivägkörning och plötsliga pådrag har minskat. Dock är de inte helt borta. Jag har en B20 fördelare med vacuumdosa men denna är ännu inte inkopplad. Gissar att motorn blir smidigare och snålare utan att spika om jag kopplar in vacuumledningen. Men den är lång…… -latmasken!