Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: reparation-renovering
Läst 5225 ggr
JohnA
0

903 med ylande växellåda

Att det ylar och morrar i transmissionen på en 40 år gammal terrängbil är knappast att förvånas över men jag är ändå lite fundersam över skicket på min växellåda (M40). Jag har lagt märke till att ylandet ökar ganska mycket när jag går från 2:an till 3:an (och 4:an). Misstanken är därför att ylandet i första hand kommer från huvudlådan och inte fördelningslådan. Huvudlådan är ju samma som i personbilarna så den borde inte yla alls. Nu sedan det blivit lite kallare har jag också märkt att det är svårt att få i ettan på morgonen vid kallstart. Oljenivån i låtan är perfekt men frågan är om någon tidigare ägare hällt i extra "morgonseg" olja för att dämpa oljudet?

Om det skulle smälla en dag, hur besvärligt är det att byta växellådeenheten? (M40+fördelningslåda) Är det "bara" att lossa drivaxlar, manövrering och upphängningen eller finns det några olustiga krångelmoment?

eile
0

Typiskt kass ingångslager, enkelt bytt och ett knepp finns att byta dem med ingångsaxlen kvar och utan att då behöva riva lådan i delar.

Calle
0

Jag plockade ner och upp och ner och upp… lådorna i valpen några gånger. Det är ganska mycket jobb att skruva bort allt men inte svårt. Jag har dessutom en vinsch som också sitter i vägen.

I min M40 hade nållagret i mellanaxeln (i botten) nötit upp axeln. Lådan funkade dock ändå, jag märkte detta när jag tog isär den. Det svåra var att montera mellanaxeln igen. Det löser man genom att svarva en lite för liten axel som man trär igenom först. Den "spårar" och så trycker man ut den när man trycker i den riktiga axeln. Montaget gick bra, det var bara att följa manualen.

För att få ned och upp fördelningslådan så spikade jag ihop en passande träkloss som passar under lådan. Då står den bra på garagedomkraften under arbetet. Annars kan det vara svårt. Med en så lyftadapter så klarar man jobbet själv om man tar det lungt och metodiskt.

JonasL
0

Hej

Jag har komplett huvudväxellåda plus fördelningslåda med kraftuttag plus en extra m40 låda till salu om någon är intresserad

k.kent@home.se 

Hälsningar

Jonas

eile
0

Så här gör den som inte vill dela lådan för att byta ingångslagret.

m45 dvs c202 lossa svepet, m40 lossa lagerhylsan.

lossa låsringen på axlen

se till att ingångsaxlen ligger i spänn in mot lådan  hela tiden det finns lageravdragare men har man ingen så kila förstiktigt emmelan en plåtbit mellan låsringen på lagret och lådhuset knacka försiktigt ett tills ett spel bildas ny större mellan bit knacka igen osv lagret lossar och axlen sitter kvar i lådan nytt lager knackas försiktigt på.

riv annars lådan volvolådor är bland det enklast man kan pyssla med. kolla då även nållagret som lagrar i ingångsaxlen och byt alltid främre packbox efter lageras

sos
0

hade rostgropar i lagret på den nedersta axeln på en 164 … och det morrade en hel del

eile
0

rostangrepp!!  bruka bilen lite oftare,

men svårväxlat och ylande var vanligt på gamla 140 serien och typiskt dåligt ingångslager som dels fick växelhylsan att tjura och synkringarna till att ta stryk, ykandet kommer när hela axlen rör sig radiellt sig och börjar slita kugg.

JohnA
0

Efter att ha analyserat oljudet mer noga nu är det tveklöst ett ylande ljud oavsett vilken växel jag kör på men det är markant högre på 3:an och 4:an. Jag försöker bli klok på växellådans uppbyggnad via sprängskissen och har kommit fram till att 3:ans drev är det som sitter längst fram mot motorn och 4:ans drev närmast bakom. Det skulle då vara rimligt att bottenstockens främre lager är dåligt och att glappet gör att kuggarna går isär radiellt så att ljudet ökar. Det jag inte blir klok på är att om 4:an är en direktkoppling mellan in- och utgående axel utan att bottenstocken för över någon kraft så borde det heller inte bli något ylande ljud vid körning på 4:an. Jag tycker det låter som att ylandet är lika högt på 3:an och 4:an.

Enklaste reparationen blir att flytta över hela växellådspaketet från reservdelsbilen, gäller bara att ha turen att det inte är samma fel på den lådan… Den bilen har havererad koppling och saknar bromsar så provkörning före donation blir marigt.

Om bilen rullat länge med glappa lager borde dreven kunna tagit skada och då är frågan om ett lagerbyte ger en tyst låda? Om så är fallet borde oddsen vara bättre för att ha tur med organdonationen från reservdelsbilen. Är inte 5300 mil en ganska kort sträcka för nerkörda lager i en växellåda? Jag har inte hittat några anmärkningar om växellådan i servicehäftet.

En annan sak som talar för att plocka växellådspaketet ur reservdelsbilen är att jag kan gå igenom allt i lugn och ro innan bytet. Jag har då tänkt att plocka bort spärrstiftet mellan H/L och 4x4/2x4 på fördelningslådan, svetsa hävarmen i länkaget och montera en separat spak eller vacuumdosa till fyrhjulsdriften. Sammankopplingen av funktionerna är irriterande när jag vill kunna krypköra på torr mark utan att behöva lägga ur frihjulsnaven.

Hur stor är vacuumburken till 202:ans fyrhjulsdrift? Kanske ett mindre bromsservo skulle kunna byggas om för manövreringen. Jag vill då meka ihop det så att f-lådan ger endast bakhjulsdrift då vacuumdosan står utan vacuum.

Calle
0

Jag köpte en begagnad låda + fördelningslåda att ha som reserv eftersom lådan i valpen läckte och jag planerade en reparation. När jag plockade isär utbyteslådan var bakre nållagret uppnött. Främre lagret var det lite rost i. Annars ganska frisk.

I originallådan hade backväxelaxeln börjat glappa och rotera, efter en tids nötande började det läcka olja och växeln hoppade ur ibland. Axeln är inpressad i gaveln, det verkar inte räcka till. Jag höll på att bli galen innan jag hittade felet, jag trodde det var läckage mellan vxl-låda och f-låda.

Nu hade jag i alla fall ett nytt hus +backväxel att flytta över de gamla kugghjulen i. Jag fick ihop lådan och nu är den tät och funkar bra.

Jag måste påminna igen om att man bör ha en montageaxel för att få mellanaxeln på plats, har du inte det kan det bli svårt.  Vid montaget vänder man lådan upp och ner och trär in axeln. Nållagren är då monterade i axeln och hålls på plats av fett. Jag kan låna ut min om du bor i närheten av Västerås.

Antalet mil är inte avgörande, det är underhållet som avgör. Regelbundna oljebyten är det som är grejen.

eile
0

Vet inte vad ni menar med motageaxlen, lillfingret i nållagret har funkat i alla år.

Visst kan bottenstocken ta stryk vid längre tids körning med kassa lager men då handlar det om fler mil än vad ni kör era terrängbilar.  Ett tips om ni bygger lådor undvik de drevsatser med nållager och ta de med bronsbussningar då slippen ni risk för nållagerras. i min m47 med helaluminiumhus sitter 202 bronsbussade drevsats till de först 4 växlarna.

sos
0

Bottenstock… vatten samlas längst ned i lådan pga varmt/kallt = kondens står ett tag = rostgropar i lagren och låter som f*n… borde vara enkelt att byta/kolla (var det på 164:an i alla fall)

kika på de lagrena innan ni slänger lådan

JohnA
0

Eile, talar du alltså om fullkomligt glidlagrade drev? Om det funkar bra för så pass tunga fordon får jag kanske omvärdera min skeptiska inställning till den helt glidlagrade växellådan i min trehjuliga Heinkel MC-bil från 1959… Jag har där avstått från att renovera vevaxeln då jag räknat med att växellådan ändå inte skulle hålla så länge till. Nu känns det mer hoppfullt igen! Måste ju ha ett litet, lätt och bränslesnålt fordon i trafik också!