Ni som redan kan
Hej på er!
Jag som nybörjare inom det här har en liten undran. Jag har en obeskrivlig önskan att börja renovera någon tgb av något slag. Har skruvat en hel del i mina dar men aldrig tgb. Att det ska bli just Volvo tgb råder det ingen tvekan om, men vilken typ? Var får man tag i lämpliga objekt?
Jag vill helt klart ha tag på något som behöver jobbas med, om inte annat så för att rädda den till eftervärlden och så gillar jag utmaningen.
Har kikat runt på forumet här och får intrycket att jag har hamnat rätt. Nån som har några visa råd att dela med sig till mig?

kolla in det här objektet http://www.blocket.se/vi/8146852.htm?ca=11_s ,har varit nere i simrishamn och jobbat ett par dagar och såg denna annons sista dan jag var där.
Kul - du verkar ha den rätta inställningen.
@om inte annat så för att rädda den till eftervärlden…
…är en inställning som tilltalar oss seriösa samlare synnerligen och dessutom är det jäkla kul.
Personligen skulle jag råda dig att söka ofta på Blocket på sökorden Volvo Valp eller Volvo 903 eller Volvo 3314. Lilla Valpen från 60-talet är den enklaste av alla Valpar och väljer du sedan att renovera en vanlig 12-volts Valp och inte 24-volts radiovalpen 3315 så är det skitenkelt och väldigt kul. Ta tid på dig och planera såväl tid som budget.
Kanske du också kunde annonsera på KÖPES här på detta forum eller hos forumkollegan VolvoTerräng
http://www.universalteknik.net/
där det också finns intresserade Volvoterrängentusiaster.
Att rädda dessa fina och unika fordon till eftervärden är en kulturgärning och din inställning är värd all beundran.
Vänligen
person

Förbered dig på att det kan bli mycket jobb, allt beror på i vilket skick ditt objekt har och till vilket skick du ska renovera till.
903:or är ju äldre, enklare och vanligen rostigare. De har dock mer "kultur-poäng" än en nyare tgb11 och dess släktingar. Om du väljer en tgb11 med aluzink-kaross så kan du hitta i stort sett rostfria såna. Då kan du ägna dig åt att köra sönder så du på meka. Det är väl inget som hindrar med en 903:a heller…
Håller med person, Blocket är nog där man hittar flest bilar. Det ska dock bli en auktion i Kalix den 20:e maj, där säljs nog några tgb.
http://www.tovek.se/kommande.asp
/Calle

Här har du lite att bita i! :)
Man tackar för tipsen! Det finns ju faktiskt ganska mycket kul om man bara vet var man ska leta.
Det är ganska vackert med en tjugobil… men det krävs ju c - kort till den och det har jag inte.
Inte så kul om man inte kan köra den när det trycker på. Oräkneliga är timmarna, man stått i blåsten och frusit fast vid ksp:n i luckan på en sån. Men det kanske är lite för avancerat för en nybörjare?

psson, Det ska ju gå att regga som B om man modifierar "lite" och det verkar ju inte du vara rädd för :) Det är aldrig för avancerat, ju större bil desto större lycka. Jag körde 40bil i lumpen med haubits efter i skogen, det var aldrig för stort, bara manligt
och förbannat roligt!
Jag har en och annan timma i KSPluckan jag med, trevlig bössa tillsammans med stativet!
Mynningsflamman var vacker nattetid!
/Chrille
Det blir nog att köra vinkelslipen en hel del om du skall få ner en tjugo-bil till B-kort. En "taxvalp" med plåt i akterdelen skall väl gå an men t.o.m. de 13-bilar som har fyrkantig akterhytt blir jäkligt knepiga att banta. Så att ta ner en 17 personers manskapstransportbil till B-kort blir nog väl avancerat.
person