Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-ej-valprelaterat
Läst 2665 ggr
hhansenfishing.com
0

stora däck på husvagn

fins det några bestämelsr för hur stora däck man får sätta på en husvagn om man drar den med LGF skylt på altså max 30 kh skulle vara kul att veta då jag ofta släpar omkring på min fiskevagn på dåliga vägar med större däck kunde jag ta den till platser som jag inte kan annars går nu gått upp 2 tum på fälgarna och satt på 75 profil men det fins plats för större mvh hasse

putte
0

Hum….. Husvagn och 30k med LGF skylt?? Olaglig kombination. Om de inte handlar om en redskapsbod som är oreggad. En husvagn är regestreringspliktigt fordon. Med andra ord skyldig att hålla den besiktigad mm för att få framföras på väg. De finns för de mästa allternativa hjuldimetioner som får ersätta orginalhjulet med en viss procent i höjdskillnad. Glad

hhansenfishing.com
0

synd trodde att det fans något sätt att rundgå besiktningsplikten men det är väll bbäst att byta hjul till besiktningen och plocka fram dom större när jag kommit ut i skogen det blir många däck byten men det kan det vara värt för att få vagnen till fina fiskevatten men byta var tredje dag för flytt i skogen ja det får väll bli ett alternativ om man vill ha bekvämligheten med vagn när det är dåligt väder och fiskelusten pockar på Fundersam

B1n4ry
0

Man kan "avregistrera" en husvagn: Anmäl den som skrot till VV, stelsvetsa fjädringen, sätt på en epa-trekant och sedan kalla den sedan för ett efterfordon. Jag vet inte om man måste plocka bort påskjutsbromsen oxå men det tror jag inte.

Bilprovningens tekniska upplysning kan svara på allt du vill veta om detta.

Man BORDE ju få sätta på större däck på ett släpfordon. En BIL får man inte påverka för mycket eftersom det påverkar maxfarten och hastighetsmätarens noggranhet men när det gäller fordon utan motor så känns det ju meingslöst med en begränsning… Kolla med SBP, det vore kul att veta!

//B1n4ry

hhansenfishing.com
0

ja jag skall in och visa upp 2 bronslangar får se om någon har tid där det brukar dom ha om man frågar på rätt vis. tänkte också omkring avregning så det knske går får återkomma om nån dag så hinner jag mjölka bilprovningen på uppgifer

hhansenfishing.com
0

ja utan fjädring kan man få lite mer utrymme i hjul husen Skrattande

leo-
0

bromsen kan man behålla.Har kört maskiner i många år elverk/kompressorer som är oreggade med påskjutsbroms och är väldigt tacksam för denna efterson det handlar om en hel del kilon

Micke

hhansenfishing.com
0

ja det låter bra om man får ha bromsarna kvar för dom fungerade fint på senaste besiktningen och vagnen väger ju lite så utan dom trycker det nog på bra vid inbromsning.

Seglarn
0

Jag kommer ihåg att för ca 1 år sedan fanns det ett ekipage till salu på blocket. En kort Patrol med en ombyggd (terränganpassad) ADRIA med mkt stora o grova hjul (förhållandevis). Jag pratade med säljaren, han hade åkt i stora delar av Europa med kombinationen o det måste följdaktligen varit besiktat.

Såg rätt imponerande ut . Lycka till

putte
0

#6Har kört maskiner i många år elverk/kompressorer som är oreggade med påskjutsbroms.

Dessa fordon samt obromsad båtkärra, redskapsbod, skylift mm likartade arbetsredskap dom är inte registreringspliktiga fordon. Husvagn, flakkärra, mm som kan användas dagligen är registreringspliktigt fordon. Jo jag vet att man kan åka omkring med dom andra nämda fordonen men dom är undantagna. De enda är möjligen att hävda att husvagnen är en redskapsbod/bysja. Om man kollar på komunens tippkärror för traktorer tex så är dom reggade. Enligt lag. Men som de näms ovan i text så kolla med bilprovningens tekniska. Så har jag blivigt upplyst för några år sedan av bilprovningen. Fundersam

B1n4ry
0

Man kan läsa lite på www.vv.se

Tillexempel under frågor och svar:
http://www.vv.se/templates/page3____10130.aspx

Får jag göra om min husvagn till efterfordon?

- Ja under förutsättning att husvagnen avregistreras och att fjädringen sätts ur funktion på ett varaktigt sätt och att vagnen förses med LGF-skylt.

Sedan när det gäller däck på efterfordon:

Däck: Däcken ska vara dimensionerade för minst den axelbelastning som fordonet har. Något krav på mönsterdjup finns inte på däck utan kravet är att däckets kord (väv) inte får synas.

Alltså: Kör hårt! (men inte fortare än 30…)

//B1n4ry

hhansenfishing.com
0

tackar //B1n4ry det var ju ett klock rent svar och ordagrant från vv inga tvivel skall skruva av skylten i moron och sända till vv med avregning sen är det bara att ta fram fyrkants profilerna och börja svetsaSkrattande mvh hasse

Furiren
0

det där från www.vv ni skrev om stämmer det ännu???

vad jag hat hört får man bara "bygga"om till tex båt kärror och dylikt som endast kan användas till just det den är till för. (Lät invecklat)

Men du ska altså inte kunna köra en pall på en båt kärra!

hhansenfishing.com
0

Nä det stämmer på en båt trailer får man ej sätta på flak och tranpotera tex en pall men husvagnen bygger man ej om till något annat så den går som efter fordon om man stel svetsar stötdemparna och avreggar den som skrot och skruvar dit en LGF skylt vad jag har kunnat få fram av VV mvh hasse