Auktion i Östersund den 9. juni
Såg på Toveks hemsida (http://www.tovek.se/kommande.asp) att de planerar en auktion av försvarsmateriel i Östersund i juni.
Någon som vet mer?
///
opj
MMm stämmer det. Det är BJM och Kviberg som står för denna, vad jag vet så är det bara "en" 11 bil och ett par 13 bilar….så det blir nog att slåss om det.
Se mer på : http://www.bjm.se/justnu/justnu_swe.htm
Är de fordon direkt från försvars makten eller är kvibers billar som stått ett tag i Göteborg
Bra fråga….för är det dom som stått i GBG så är det inte så aktuellt, sist jag tog en titt så var det inte mycket att hurra för, såvidare du inte önskar lägga ganska mycket $$
Håller med Dyrt ! Men 1111 pv jeep som står där på kviberg på försäljning är en kompis till mig som äger den. Den släpper han för 30000 pappers lappar
det är ingen som vet om det blir någon auktion i södra landsändan? mvh anders
#5:
En förutsättning för att det ska bli en ny auktion söderut är att försvaret säljer ut fler bilar.
Det finns de som påstår att försvaret inte har några extrema mängder att sälja under närmaste tiden. Det står "ett gäng" bilar på gamla F13 (Bråvalla). En del av dessa bilar har stått där ganska länge (över ett år), något som knappast har gjort dessa bilar bättre i något avseende.
Istället för att sälja bilarna finns det möjligheter att de används i någon form av biståndsoperation. Men, även om de skulle komma ut till försäljning så krävs slutligen att det företag som köper in anordnar en auktion. Ett alternativ är att sälja dem styckvis, en annan möjlighet är att allt försvinner ut ur landet.
Av dom lite under niotusen tillverkade C303-C306, hur många är nu ute på privata marknaden och hur många är fortfarande i försvaret ?
Någon som vet, eller vågar gissa ?

#7:
Känns som att det inte finns så många fordon i c30x serien kvar inom försvaret längre, men det kanske det gör?
Jag pratade med en kille som jobbade med nedrustningen i Östersund, han berättade att alla c30x, och 30&40 bilar skulle bort, det fanns ett samlingsnamn för dom som jag dock inte kommer ihåg.
Men det skulle som sagt vara intressant att veta hur många som finns kvar i försvaret.

Vid en av de sista vägkorsninganrna innan man kom fram till auktionsområdet i Karlstad 22 april, så ligger en firma som enligt uppgift bygger om och renoverar fordon till Räddningsverket. Där stod minst en tgb40, vitmålad med vitt kapell, nya sulor och verkade allmänt uppiffad. Lika så fanns det några vitmålade bandvagn 206 där. Frågan är om några C30x med sin gamla bensinmotor är aktuell för fredsbevarande och livräddande insatser, men om så är tänkt kommer inte alla ut på den officiella civila marknaden. Och var så säkra på att de sorterar ut bästa exemlparen till sådan verksamhet först, innan auktionerna, i så fall.