Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 3382 ggr
sos
0

Varvräknare till C303

Hejsan,

Montera in varvräknare…finns visserligen 24V för båtar och bilar MEN de är svindyra. Har någon provat koppla in en 12V troligen behövs en spänningsomvandlare 24 - 12V för inmatningen till mätaren (det finns billiga sådana för det lilla strömuttaget). Anslutningen till fördelaren blir ju sedan pulserat jordande…det borde väl fungera???

Har någon provat???

Limpan4all
0

Nej, det skulle jag inte prova. När brytarna är slutna har du ju 0V till varvräknaren och det är ju OK, men när brytarna är öppna har du 28,8V och det tror jag inte varvräknaren klarar. Men man kan ju förståss stoppa in lite elektronik för att göra denna anpassning. Några NPN transistorer, dioder och lite motstånd så är det klart.

Fast om du tar en billig Biltema och provar så förlorar du inte särskilt mycket pengar om det inte funkar.
Om den går sönder, ta isär den och fotografera innehållet så kan vi säkert hjälpa dig med en modifiering…

robban.f
0

Håller med att det hade varit kul att ha en varvräknare i TGB11:an.

ErikL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inga problem att koppla in på tändspolen, sitter ett förkopplingsmotstånd så tändsystemet är på 12v.

Jag monterade en 78S12CV sp.reg (tål 2A) till matningen och det funkar bra. Flyttade upp hastighetsmätarn och monterade varvräknarn nedanför.

person
0

@@ Jag monterade en 78S12CV sp.reg (tål 2A) till matningen och det funkar bra. Flyttade upp hastighetsmätarn och monterade varvräknarn nedanför. @@

Snyggt gjort. Bra att veta !

robban.f
0

Var hittade du en varvräknare ? Kostnad ?

sos
0

Toppen…

Släng ut en fråga och man får svar…det brukar finnas någon som redan provat…man slipper uppfinna hjulet igen…eller rättare sagt man undviker att bygga en rökgenerator (igen).

Hade tänkt testa med diod mot fördelaren på en 12volts…och sedan gå vidare…nu slapp man det, varvräknare finns nya (biltema, micro m.fl.)billiga och beggade överallt…varför inte montera in en från en 164/264…då blir det Volvo text och ser nästan "original" ut.

ErikL
0

Varvräknarn är köpt från watski.se, kostnaden minns jag ej.

Största problemet med att hitta en vettig mätare är att dom flesta och billiga är graderade upp till 8000 rpm, helt i onödan.  Modellen jag har påminner om orginalmätarna, kolla i mitt fotoalbum.

sos
0

Fotoalbum..se där, snygga modifieringar du gjort -var lutningsmätaren från en "japanare"…var det toyota tercel som hade dessa på äldre modeller?

Jag verkar ha hålet klart i instrumentbrädan.

/SOS

ErikL
0

Toyota tercel stämmer bra.

Min varvräknare är 85mm, och det är egentligen lite för stor diameter, var tvungen att ta bort lite plåt under panelen (den gröna plåten).

Mätarn kostar ca. 1100:- och modellen heter EURO.

person
0

Var det några svårigheter med att få den och rymmas ??

Hej    P.

ErikL
0

Ger man inte upp i första taget går allt att lösa.

Kjelle69
0

Volvo original!

Jag har monterat in en 24-12V eller hmm. faktiskt två st, och en 220V inverter också när jag tänker efter. En 12V regulator går på tändningen och en på den externa radiospänningsenheten. Bara att se till att driva rätt prylar med rätt spänning då hehe.

Roysan
0

Jag föreslår att man använder en 7812 spänningstab som amn skruvar direkt på räknaren.

Då får vi 24 in och 12 till varvräknaren.

den tråd från varvräkanaren som ansluts till tändspolen, elelr brytarna, får noll volt vid slutna brytare och 24 volt vid öppna brytare. Oavsett om det är en 12 Volt spole med motstånd. Motståndet gör bara verkan vid den ström som spolen drar. Jag gissar att varvräkanren tål 24 volt in på pulsingången, den är högOhmig för att itne belasta tändningens primärkrets.

Men man kan göra en spänningsdelare, används 2 st 10 kOgms motstånd, ett till jord från ingången på varvräknaren och ett iserie med sladden till tändningen. Med så höga motstånd påverakr vi itne tändningen men delar späningen till hälften.

Att vi inte använder ett motstånd till 12 Volts anlutningen beror på att vi nyte vet hur mycekt ström varvräkanren drar.

Kan man mäta varvräknarens ström på 12 volt, och om den är konstant, kan man ersätta 7812 med ett motstånd.

Beräknas med 24 - 12 / strömmen i Amp.  (bråkstecket betyder division här) Förmodligen har den en lampa som lyser på samma tråd som matningspänningen och då blir strömmen exvis 200mA. Motståndet blir då 24 - 12 / 0,2 = 60 Ohm. effekten på motståndet är spänning över motståndet x ström i Amp dvs 12 V x 0,2 = 2,4 Watt.

Kanske varvräknaren har en yterligare ingång för lampan, då kan man koppla ihop lampström och varvräknarströmmen och göra som i sista exemplet.

För övrigt är det en 24 Volts tändspole i min Radiovalp. Förkopplingsmotståndet finns på alla tändspolar ändå. Det kortsluts vid start.  Så detta motstånd gör inte 12 volt från 24 volt till en 12 Volts spole i en 24 Volts bil. Motståndet är avsett att skydda brytarna mot den kraftiga induktiva last spolen utgör, och tillsammans med kondensatorn skall dessa göra att brytarna inte bränns så illa.

B1n4ry
0

Jag har monterat varvräknare i min C303: nu.

Blev väldans fint men en biltema klocka ovanför hastighetsmäteren.

Dock så är det lite strul med 7812-stabben, den får ju elda bort 12V  vilket gör att den blir *VARM*. Trots att den bara driver mätaren och inte skalbelysningen. Som det är nu så blir den så varm att den stänger av efter några minuter MEN då har jag inte skruvat fast den i gods så den får kylning. Skall göra detta i helgen och se om det blir bättre. Får väl mäta och se hur mycket kräm som mätaren drar oxå…

//B1N4RY

sos
0

Förkopplingsmotstånd…om jag minns rätt så är dess funktion att ge 24V=kraftigare gnista vid start (motståndet bortkopplad) för att sedan då motorn startat och man släpper knappen så kopplas motståndet in = lägre spänning och tändspolen håller… dvs den skall skydda/ge rätt spänning till tändspolen i normal drift…

ErikL
0

Jag monterade sp.stabben med skruv genom främre karossplåten, där får den kylning.

xyzMartin
0

Rätt där sos angående förkopplingsmotståndet, det sitter ett 24v bilrelä i motorutrymmet om jag minns rätt som kopplar ur detta vid start.

En god ide är om man har en svårstartad bil är att kolla detta relä, har själv bytt ett flertal reläer på mina 11 bilar som varit kass. (dock inte just detta)

Att tänka på när ni monterar era spänningsregulatorer är att använda kiselfett mellan komponent och kylfläns. Detta ökar förmågan att föra över värmen bra och oxid undvikes, helst bör kylflänsen vara av aluminium.

Martin