Oljekladd på axel
Är det här det som kallas axeltätningsläckage? Eller kommer läckaget från rörets anslutning mot bromscylindern? Jag har dragit en röd linje där jag misstänker att det borde vara en packning. Är det där som det normalt börjar läcka? Är det i så fall en papperspackning där, eller är det nåt special? Pluggarna är torra, det ser inte ut att ha läckt nåt där.

Det skall sättas flytande packning typ permatex i flänsen…ser ut som att ett skruvhål inte penslats tillräckligt…verkar inte så farligt?

Inget att oroa sig för. Håll koll på oljenivån i axlarna.

Var sitter då den berömda tätningen som man kan komma behöva byta? Eller är det bara gummibälgarna i styrknutarna i framaxeln?

Gummibälgarna sitter fram…för att man skall kunna vrida hjulen…man kan väl dra en parallell till drivknutsdamasker på en framhjulsdriven bil. Sedan sitter det packboxar, även kallat zimmer-ringar (hur man nu stavar det) på axeltapparna…med hjullager innanför…sitter både inre och yttre i hjulväxlarna då hjullagren skall ha fett och inte blandas ut med oljan i växlarna…här kan man säkert hitta billiga standard saker utom för en av dem som var lite speciell och därmed givetvis svindyr.
Hej
När jag renoverade en gammal vattenfalls 303:a för 10 år sedan upptäckte jag att muttrarna som håller locket där hjullagret sitter var lösa och att det började svettas i skarven på samma sätt som på din bild. Jag tycker att du borde känna på muttrarna så de inte är lösa. Om du skall vara seriös kanske du skall ta loss locket (ihop med navet) och täta om, använd i så fall sparsamt med svart silikon tex Volvo 11713514, finns där de säljer delar till Volvos Gula maskiner.

#6 perfekt tips…man skall ju inte skruva isär i onödan!
Det finns även en "blå" tätmassa på tub, så kallad flänstätning som jag använt i blockalvor på bl.a cross-hojen den tål det mesta av oljor och annat och den kan man nog hitta på de flesta mackar.
#6 Sparsamt var ordet…det får ju inte bildas "flex" i skarven…det skall vara tunt och stumt…är det därför Volvo rekomenderar permatex??? eller "packning på tub" kanske inte fanns i nog bra kvalite på den tiden det begav sig?
När jag jobbade på WV för en massa år sedan fanns det ett klister som man använde till motorhalvorna på bubblans motorer helt underbart klister jag använde det även till min gamla Norton motorcyckel med stålande resultat. Kommer inte ihåg vad det hette men en WV handlare kan säkert upplysa om detta.
Detta klister borde vara perfekt till tätning av ytor metal mot metal även på våra fordon.
Bara en tanke.
Kjell//
Hej sos!
Ja permatex är bra är ett brunt ganska tunt packningslim som tillverkas av loctite och ofta används till motorer mm, tål nog inga grövre ojämnheter.
Har själv använt denna en del med bra resultat. Även "bluesilicon" görs av loctite men är betydligt tjockare och passar bra där det finns/krävs mer plats för tätyta, tål dock ej bensin.
Martin