Etikettfakta-om-volvo-c303-306
Läst 21649 ggr
AEriksson
2006-05-11, 14:49

Fakta c303 - TGBIL 111A

Här finner du teknisk information om din c303/TGB 11. Om du upptäcker att det saknas information eller något är felaktigt, så bara send ett meddelade till artikelförfattaren.

Foto: Privat

Foto: Privat

Information

Förrådsbeteckning:

M5138-111013

Förrådsbenämning:

TGBIL 111A

Typbeteckning:

C303 C03 4x4 4141

 

Mått

 

Total längd:

4350 mm

Total bredd:

1900 mm

Höjd:

2170 mm

Höjd ink KSP:

2270 mm

Frigångshöjd:

390 mm

Vänddiameter:

11,6 m

Axelavstånd:

2300 mm

Spårvidd, fram:

1540 mm

Spårvidd, bak:

1540 mm

 

Vikt

 

Tjänstevikt:

2400 kg

Totalvikt:

3300 kg

Största axeltryck, fram:

1600 kg

Största axeltryck, bak:

1750 kg

Maxlast:

900 kg

 

Motor

 

Typbeteckning:

B30A

Tillverkare:

Volvo

Effekt: (4000 v/m DIN)

117 hk / 21 kpm

Vridmoment:
(2500 v/m DIN)

206 Nm / 21 kpm

Cylinderantal:

6 st

Cylinderdiameter:

88,90 mm

Cylindervolym:

2,98 L

Slaglängd:

80 mm

Kompression:

9,3:1

Förgasare: (2st)

Zenith-Stromberg 175 CD 2 SE

Ventilsystem:

Toppventiler

Ventilspel, inlopp:

0,40-0,45 mm

Ventilspel, avgas:

0,40-0,45 mm

Bränsle:

Blyad bensin med hösta oktan

 

Huvudväxellåda

 

Typbeteckning:

ZF-S4-18

Utväxling 1:a växeln:

3,85:1

Utväxling 2:a växeln:

2,08:1

Utväxling 3:a växeln

1,39:1

Utväxling 4:a växeln

1:1

Utväxling back:

4,13:1

 

Fördelningsväxellåda

 

Typbeteckning:

Volvo FD 51

Utväxling lågväxel:

2,39:1

Utväxling högväxel:

1:1

 

Axlar

 

Utväxling axelväxlar:

2,91:1

Utväxling hjulväxlar:

2,06:1

Differentialspärr:

Vaccumstyrd fram och bak

 

Bromssystem

 

Färdbroms:

Tvåkrets vaccumhydraliskt trumbromsar

Parkeringsbroms:

Mekanisk kardanbroms

 

Styrsystem

 

Styrväxel typ:

ZF skruv och rulle

 

Tändsystem

 

Tändningsföljd:

1-5-3-6-2-4

Tändningsinställning:

10 grader f.ö.d vid 10-13 v/m

 

Prestandad

 

1:a växeln låg

12 km/h

2:a växeln låg

22 km/h

3:a växeln låg

33 km/h

4:a växeln låg

46 km/h

1:a växeln hög:

28 km/h

2:a växeln hög:

53 km/h

3:a växlen hög:

79 km/h

4:a växeln hög

109 km/h

Max vaddjup:

0,7 m

Backtagningsförmåga:

80% (39 grader)

Sidolutning under körning:

40% (22 grader)

 

Elsystem

 

Huvudspänning:

24 V

Batteri:

2 st

Spänning:

12 V

Kapacitet:

57 Ah

Ansluten pol:

Minus

Generator: (växelström)

SEV Marchal 28/35

 

Volymuppgifter

 

Bränsletank:

84 L

Kylsystem:

12 L

Motor:

5,2 L

Växellåda:

1,2 L

Fördelningsväxellåda:

1,3 L

Axelhus:

1,5 L

Hjulväxlar, fram:

0,3 L

Hjulväxlar, bak:

0,4 L

Styrväxelhus:

0,5 L

 

Övrigt

 

Däck:

280/85-16 special 4-lagers

Lufttryck:

170 kPa (1,7 kp/cm2)

Antal passagerare utom förare:

1+6

Relaterade länkar

Av: AEriksson

Datum för publicering

  • 2006-05-11
  • Redigerat av Niklas 2020-09-25, 11:55
4by4byfar
2006-05-16, 19:20
#1

Tjena

Hajjade till vid 24 V…..är det samma problem med 24V som på Valpradiobilen, att man åker på dyra fördelarlock eller andra obehagligheter på tgb111A ?? Skrikandes

en stilla undran….varför är det 24V och inte 12V, 6an kräver knappast detta??

///4by4

Upp till toppen