12 & 24 V rapport
Hej,
För ett tag sen var det "lite" debatt om att köra en 12v vinsch på ena batteriet i ett 24 voltssystem. Jag och bror bestämde oss för att prova oss fram lite och så här gick det:
Vi tog ström från ena batteriet. Vi använde vinschen kanske 3-4 gånger under denna period som sträckte sig ett par veckor. Med bilen avstängd så gav båda batterierna 12,4V om jag minns rätt, startade vi bilen så var det ena batteriet kvar på 12,4V och det andra 15V = dåligt. Efter att jag laddat BÅDA batterierna med en vanlig underhållsladdare så fick vi ut sedvanliga 14,4 volt från båda batterierna med bilen igång.
Montera en extra generator är jobbigt så det orkar vi inte, vi skall ha ett extra batteri som laddas med en elektronisk mojäng som min käre bror skall bygga då jag är lika haj på el som Kungen är på att läsa & skriva! Detta skall driva div lågförbrukande 12V prylar.
Vinschen skall vi ev byta mot en 24V om det finns möjlighet till detta. Någon här kanske är intresserad? Det är en Warn 5000, mer info fås vid intresse och eventuellt kan bottenplattan ingå beroende på vad vi byter in den emot.
MVH /Chrille
Hej !
Jag funderar på att göra så här:
jag använder hjälpstartsuttaget men kopplar en batteriomkopplare till det, finns hos båt handlare på det viset kan jag välja från vilket batteri jag vill ha ström eller från bägge.
Jag tänkte då kan man växa mellan batterierna när man kör vinch och då blir inte snebelastningen så stor.
MVH
Lars-Åke

Ja det kanske funkar, svårt att säga. Kontrollmät batterierna emellanåt bara:)
Vi har en 24v elektronisk laddare på gång nu som levererar 12V 20A! Jag återkommer med mer info om/när det lyckas
#2 Vaddå OM!? 

Jaa, det är ju jag som skall löda!
Dåså kära vänner!
Nu är alla komponenter utvalda för laddaren, och innan veckans slut siktar jag på att ha byggt våran färdigt och testat den. Självklart kommer vidare rapport på det.
Men, är det fler som är intresserade av en sån här laddare?
Matas med 24v från bilens befintliga elsystem, lämnar sedan 12v och 20A i laddström. Den är "intelligent" och känner av batterispänningen och laddar bara när det behövs, annars ligger den bara och underhållsladdar. Det enda som behövs anslutas är två kablar till 24v och två kablar till 12v, sedan en kabel till tändning, detta för att den inte ska ladda/förbruka när motorn inte är igång. Eventuellt ska jag titta på att koppla den till bilens laddregulator så den bara laddar 12v när bilen laddar 24v.
Pris kommer inte komma över 500kr iallafall.
Linjär eller switchregulator? Om switchregulator - verkningsgrad? Temperaturkompensering? Monteringsteknologi? Kapsling?
#6 Vetetusan höddödu.. Laddaren baseras på en UC3906 om du är intresserad av själva laddtekniken. Kopplad som "Dual Level Float Charger". Temperaturkompesering finns inte, men ska inte vara så kritiskt enligt tillverkaren. Monteringsteknologi samt kapsling: En låda med ett STORT kylfläns. Inget färdigt än då jag inte ens byggt ihop en egen laddare än…
Nja jag tvivlar lite på möjligheten att få ihop detta. Jag har vissa invändningar som ni kanske skulle titta lite på.
UC3906 är bara specad innom 0- +70grader C ni borde välja UC2906 som är specad -40 - +70 grader C.
Laddningskretsen har intern temperaturkompensering för att anpassa laddspänningen till batteriets spänning, dvs laddningskretsen SKALL hållas på samma temperatur som batteriet och inte i värmen som blir i en låda med fet kylfläns annars så laddas batteriet inte tillräkligt när det är kallt ute eller för mycket när det är varmt (om den integreras i samma värmeområde som kylaren så kommer batteret aldrig att bli fulladdat.
Ni vet väl att denna krets är tänkt att ladda "slutna blybatterier" och inte vanliga öppna? Skillnaden är att slutna celler har inbyggd strömbegränsning vilket öppna absolut inte har vilket kommer att göra extremt stor skillnad på inrusningsströmen vid start.
Den är specad max 40V (worst case +45V) men vid loaddump på ett 24V system är ca 70V inte ovanligt dvs. vid första antydan till elfel så är den död (glappande generatoranslutningar, glapp till batteri, glappande jordanslutning, diodfel mm.
Motståndet Rs skall vara på 12,5mOhm och 5W!!! det går att lösa med ledarbana på kretskort men är inte enkelt. Som drivsteg så kan du inte bara ha en PNP transistor (det finns inga med tillräkligt bra hfe) utan du måste använda metoden med PNP + NPN (composite common emitter enligt app. note U-104 sid 3-86) och externt sinkmotstånd Rd. Men deras app exempel sträcker sig bara upp till 15A så varifrån kommer de sista 5A från? Deras app exempel är från 1999 och på bipolärsidan har det inte hänt så mycket sen dess.
Men den största invändningen är ändå förlusteffekten 20A*13,8V=276W vilket kräver en mycket stor kylfläns och fläkt + förlusteffekterna i själva drivsteget dvs totalt ca 300W!
Vänligen meddela när det funkar.
Detta kan tyckas vara sarkastiskt, men så är det inte tänkt. Jag hoppas verkligen att ni inte faller i dom fallgropar som verkar finnas utan tar er igenom med flaggan i topp
Såsom en liten sporre så lovar jag att köpa en för 500:- garanterat (fast jag har 12V system i min C303), se detta som en beställning om ni så önskar.
Så lycka till, jag väntar ivrigt på min leverans.

Hmmm, är det inte nåt liknande som sitter i min stabsbil??? Jag frågade om den burken tidigare idag i annan tråd. Verkar som om det lilla underverket kan omvandla 24V till 230V och kan ladda 12V batterier också. Men jag ska kolla mera, har kommit på att det följde med en instruktion till stabshytten i bilen. Kanhända får jag förklaring där.
En del saker här i livet får man chansa på. Likaså att UC3906 klarar våra svenska temperaturer som ibland kan vara lite svalare än vad man själv tycker om.. UC2906 har ett mer passande temperaturområde, men finns inte att beställa från elfa.
Missade helt det om att den hade inbyggd temp.ref., och självklart kommer inte kylflänsets montering låta påverka temperaturen i lådan där kretsen sitter. Det är som du skriver en hel del effekt att bränna bort i värme. Skönt på sommarn med lite extra värme i hytten..
Rs begränsar strömmen genom Q1 (som drivs av Q2, som drivs av IC:n) I min design är Rs dimensionerat till 0,0125ohm genom två parallellkopplade 7watts 0,025ohm effektmotstånd. Q1 är förövrigt en MJ11032..
Detta är inte tänkt att vara världens effektivaste, strömsnålaste, smartaste och bästaste laddaren som finns. Den ska vara billig och fungerande, det sistnämnda får vi se. Ungefär som med valparna rent generellt ju. 
Laddaren förövrigt är utvecklad tillsammans med en kille från elektronikforumet.com, han själv har byggt en laddare baserad på denna kretsen för att ladda vanliga öppna bly/syra batterier. Hans är dryga 5år och funkar klockrent.
Tar gärna emot kritik och funderingar kring projektet. Det är ett tag sedan man gick ut skolan, och jag har svårt att minnas vad jag gjorde … nyss.
Fortsättning följer.

#9 Fel av mig, endast 230 till 24.
MJ11032 är ju en NPN darlingtontransistor, funkar den verkligen i denna applikation? Det finns inget i app. exemplen som tyder på det. Dessutom kommer den at jobba med 90% av sin maxspec på effekten! Exempel på billigare Rs i 35um laminat så får du 12,5mOhm med en ledare som är ungeför 63,5mm lång och 2,54mm bred och den klarar 5W nästan problemfritt samt är "gratis" (eller 127mm * 5,08mm som klarar av att leda bort mera värme (samma kvadratresistans) osv..). FDI. så har Farnell UC2906 både i PDIP och SOIC på hyllan dessutom ca halva priset mot ELFA.
Sedan kan ni ju titta på dess modernare kusin som antagligen blir billigare totalt sett UC2909 (switchregulator, relativt sett obefintlig effektförlust).
#12 Jag bygger efter en redan befintlig laddare som levt i dryga fem år. Så det borde fungera även för mig.
Dock vill jag ta din info i beaktande och kolla upp UC2909 innan jag går vidare med byggandet av "min" laddare.
Priset har jag dock inte sett som nåt problem i denna laddaren, visst är det alltid bättre när det är billigare. Men jag har inte möjlighet att etsa egna kort, än. Därför valde jag att använda mig av externa effektmotstånd under utvecklingsstadiet.
Tror jag får hjärnblödning snart.. 
Du har själv inte lust att bygga en laddare för detta ändamål? Behovet borde ju finnas.
Nej, jag har aldeles för mycket elektronik/layout konstruktionsjobb liggandes på "väntläge" för att slänga in ytterligare ett.
Så synd. Du verkar ju besitta en hel del mer kunskap än en annan..
Men men, sökandet går vidare.
Dags för en uppdatering käner jag.
Laddaren är utvecklad och ska fungera teoretiskt.
MEN, idag så kördes vinschen på eget batteri laddat av gräsklipparmotordriven generator. Och vad säger man, generatorn ska enligt spec ladda 55A. Men den orkar inte ens att ladda tillbaka det vinschen förbrukade utan belastning. Än mindre belastad förståss. Så nu är projektet mer eller mindre nedlagt då 20A är en "piss i havet" när det ska laddas för vinschning. Som det ser ut nu så kanske en lösning med B30-driven extra generator får sig en till chans. Annars kommer vi bygga oss en egen "gräsklippargenerator".
Dock kommer jag nog bygga en underhållsladdare 24v till 12v. Man vill ju gärna ha en stereo och lite annat på 12v.