Tändinställnig
Tjena,
vi har lånat en xenonlampa för tändinställning till 11a bilen, Någon som kan beskriva kort hur man gör? Vid vilket varvtal och så?
MVH
Chrille

Putsa ytan på "rem-hjulet" fram…där finns märkningar, dra gärna ett vitt streck på 10 graders märket så det syns bättre…sedan finns en "pil" märkning på kåpan…dessa två skall man få i linje så småningom.
Koppla in lampan på 12V (direkt på ena batteriet) samt anslut klämman på 1:ans tändkabel…lossa fördelarens låsning, skruv vid foten med en klamma…lossa så fördelaren är lagom trög att vrida. ta bort vakumslangen och starta motorn (se till att ha varmkört innan) och ha kring max 800Rpm…normal tomgång.
Hoppas ni är två…en som riktar lampan och en som vrider…vrid sedan tills märkena är linjerade. dra fast låsningen…kolla igen så att linjerna OK… anslut vakum och varva försiktigt så ser ni hur tändningen ställs om beroende på varvtal = vikterna funkar/tändförställning i fördelaren är schysst…bra att få det också kollat.

TACK sos för snabbt och BRA svar! Om jag sträcker mig riktigt ordentligt, kan jag inte köra lampan samtidigt som jag vrider på fördelaren då? 

Har du nån susning om hur mycket vi ska sänka tändningen för att undvika spikning med 95oktan? 9°?
/Chrille

Visst…prova (torr-simm kallas det väl?), själv tycker jag det är ruskigt trångt… i och för sig, om du har dåliga tändkablar så lär du märkta det när du ligger utsträckt över 4-5 av dem :-)
Nu är ju varje motor lite unik, det är trevligt, mekaniska tändsystem, individuellt med sot och stiftens kondition m.m så varje motor har väl sin gräns…prova 10 grader och gör belastningstest i en backe…sänk gradvis så spikningen försvinner och lägg till lite marginal (stift/brytare m.m slits ju med tiden) att det spikar kortare stunder vid test gör inget.
När du ändå har lyft fördelarlocket! passa på att ta lös filtkudden under rotorn…se till att få den väloljad, droppa även ned någon droppe innan du lägger tillbaka filtkudden (smörjer "vikt-platte-mojängen inne i fördelaren)…detta missas ofta…smörj även nockarna på axeln med lite fett (tunt), som man gör vid byte av brytarna…kan ju inte vara fel att fräscha på detta.

Bockar, bugar och tackar en en gång för info!! 
MVH
Chrille

Jehupp, det var ju inte helt enkelt att få lampfaan att blixtra på rätt ställe uppifrån! Hur som haver så verkar det som om vår valp hade en tändinställing på ca 5° om vi nu såg rätt när vi blundade med ena ögat snett uppifrån tv med en öl i kropen dessutom
.
Vi ställde han på ca 8-9° och nu spikar han inte vad vi kan höra iaf. Hur har ni gjort som lyckats kolla tändningen på ett säkert sätt? Det är ju trångt som tusan och man vill ju inte plocka bort vatten pumpen direkt
MVH
Chrile

Jag skall montera brytarlöst system från BM-classics snart…det var ju aldrig trångt på 164:an…man kanske skulle lägga sig under bilen…vrida motorn för hand så man har linjerat tändläget och göra någon form av markeringar på undersidan…