Skumpig 4wd på plan väg??
Hej, har en fråga som jag skulle uppskatta hemskt mycket om nån här på detta forum kan hjälpa mej med..
Har en C202 som jag haft ett par månader, har självklart inte kört med fyrhjulsdrift i på plan väg utan lagt i denna i terräng. Funkar alldeles utmärkt inga missljud eller ryckningar i drivlina eller nåt. Men så av en slump la jag i fyrhjulsdriften på asfalt och oj vad det började skumpa, precis som om det var olika utväxling på axlarna eller nåt, bilen liksom rycker fram. Lite ojämt däckslitage är det (nån millimeter på dom olika däcken) men inget som borde märkas så här (tror jag)..
Är det nån själ här som kan förklara detta för mej..??
Oerhört tacksam för svar..
mvh
Det beror säkert på dels att däcken är olika mycket slitna och sedan kanske på att dom har lite olika tryck. Kolla däclufttrycket och blås i lite mer i de däck som är mer slitna. Prova dig fram tills alla däcken har "samma" diameter…
//B1N4RY
Du bör kolla så att du har samma utväxling på fram och bakaxel….
Det är ganska svårt att få tag i en axel till en 202, eller en uppsättning kronhjul/pinjong.
Det kan vara en tidigare ägare som gjort ett "snabbjobb" för att kunna sälja bilen…..eller helt enkelt blivit lurad att köpa en Valpaxel…
Lyft upp en ände i taget, gör ett streck på däcket och rotera kardanaxeln med handkraft samtidigt som du räknar kardanvarven på ett hjulvarv.
En 202 ska ha 6,17 kardanvarv per hjulvarv, en Valp 5,38….
Ojämt slitna däck borde inte bete sig som du beskriver,och ev. skillnader i däcktryck påverkar inte rullomkretsen på ett hjul….
Mvh//Janne