Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 1216 ggr
omega24v
0

lufta bromsar 13-bil

PANIK! Hittar inte verkstadshandboken på nätet och naturligtvis har jag förlitat mig på att hitta korrekt information i sista stund. Ska besiktiga i morgon bitti och ligger illa till med bromsarna. Nån som kan beskriva hur man går tillväga? Man ska tydligen vara rädd om en ventil som inte tål vanlig luftning?

danneape
0

Här finns det en del data,,

Hjälpte i allafall mig med bromsarna på min 303a

http://koesters.dk/manuals.htm

//Danne

omega24v
0

Tack! Hade inte tittat igenom de här sidorna ordentligt, trodde bara de innehöll sprängskisser. Ska skaffa glasögon :)

omega24v
0

Rejält förbannad på bilprovningen! Men mer om det i en ny tråd strax.

Glädjeämnet för dagen är det som gick riktigt smidigt, bromsluftningen som jag snarare trodde skulle bli marig. Det var BRÅTTOM efter en hel natts meckande med allt annat, så jag hällde på fullt med vätska i den tomma behållaren (höger), sänkte trycket i höger framdäck till ett kilo och hängde dit slangluftaren med tryck ovanifrån till burken. Det är praktiskt med bilar man inte behöver hissa så fort man ska skruva med nåt, så på rygg in under bara!

Jag vimsade med en slang att pilla dit på nippeln först, men i brådskan vart jag förbannad och det fick rinna i stället. En luftning på vardera hjulet på sista axeln och en på höger fram. Resultat? Inte en sneddragning över huvud taget! Och en hårdare inbromsning, så dunkade det till rejält, antar att det var framhjulsdriften som gick i.

Mindre seriös bromsöversyn, men jag ska göra en rejälare nu när det kommer finnas bättre förutsättningar med tid.

Chrilled
0

Vad var det med bilprovningen, fort, jag vill veta ;)

Kommer du till ränneslätt?