Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 2233 ggr
pnilz
0

traktor regga

Kan man regga en tgb 20 som traktor? vilka ändringar krävs?

Knasen
0

Finns något som heter "Tung terrängvagn" som du kanske kan regga om den till. Tyckte jag läste någon stans att de är besiktningsbefriade. Men nu ska jag ju inte sitta här och gissa… jag ska försöka kolla upp vad som gäller.

person
0

http://lagen.nu/2001:559

och

RA-07-03 Klassningsfrågor

innehåller en del läsvärt i frågan. Som alltid är det knepigt att tolka paragrafer och statuter men TRAKTOR verkar inte vara det som lämpar sig bäst (huvudsakligen inrättad som dragare)

Berätta gärna hur du tolkar möjligheterna - det är ju intressant.

Limpan4all
0

Såvitt jag kan se så borde det vara mycket enkelt att regga om en TGB20 till "tung terängvagn". Men den får då aldrig framföras fortare än 50km/h (egentligen 30km/h men iochmed att den har konstruerats för högre hastighet så gäller 50km/h).

Om man sen har egen mark så kan man hävda att den användas som jordbrukstraktor så blir den skattebefriad. Och såvitt jag kan förstå även besiktningsfri för vår typ av användning (dock kan Polisman eller fordonsinspektör förelägga om besiktning…). 

Om man inte har egen mark och den blir skatepliktig så kostar det 300 + 30kr/100kg utöver 2000kg så det är ju inte så farligt. 

En noterad begränsning är att en tung terängvagn inte får användas på motorväg eller motortrafikled.

Körkortsklas B räcker.

Angående omregning.
"Registreringsbesiktningen sker hos Svensk maskinprovning, SMP, och om de anser att maskinen inte uppfyller kriterierna för motorredskap klass 1 eller tung terrängvagn har man möjlighet att låta Vägverket klassa maskinen och sen följer SMP det."

En annan begränsning är att skjutvapen inte får medföras vid färd med fordonet!

omega24v
0

När jag rotade efter lite annat här på forumet sprang jag på den här gamla tråden. Har själv funderat över "tung terrängvagn", men det utesluts per omedelbums på grund av att hytten skall vara slagprovad! Lätt terrängvagn har andra krav, men tjänstevikten får vara max två ton. Därmed kan man glömma C303orna i originalskick i alla fall. Kanske en elva med avkapad kaross, bara hytt.

Chrilled
0

Denna kille kanske vill dela med sig hur man reggar om till "B" behörighet i stället?

http://www.blocket.se/vi/8291927.htm?ca=17_s

lostmygun
0

Tycker egentligen inte om att bara slänga ur mig ett påstående utan själv kontrollerat fakta, men får en traktor ha fjädrande hjul?

Sen en fråga: Varför ska eller vill du traktorregistera den?

leo-
0

A-traktor har fjädrar

lostmygun
0

Även bak? Jag tycker de verkar så stumma, men det kanske krävs så sportig fjädring för att hantera farten…

leo-
0

det roliga var att  epatraktorn skulle vara stum och den senare a-traktorn hade fjädrar. varför dom hade olika betämmelser vet jag inte (kan bero på olyckor man  har hört om, full gas och svänga med stum bakaxel studsar en hel del)

danneape
0

En epe traktor fick väll gå hur fort som helst men bara köras i

30km/timme och ha 2 växlar

A traktorn får inte kunna gå fortare än 30 har jag för mig,,,

//Danne

seekoman
0

Jadå det som krävdes var ett intyg från volvo att bromsarna dög till de hårdare kraven som ställ på lätt lastbil och på samma papper stod det att det bakre fjäderpaket måste modefieras för att max tillåtet axeltryck ska stämma för den nya klassningen.

Sedan var det bara att skruva bort ett blad hade fyra från början så nu är det tre (finns visst lite olika paket på tgb13) sedan en vägning och regbesiktining.

Fick den reggad som fordon med utbytbart karroseri vilket är smidigt om man vill kunna använda den som husbil bara att lossa på flaket och lägga på ett skåp. Vet inte om det kanske blir så på alla 13 bilar men det verkar som en bra ide att kolla så man får något sånt i papprena.