Skev fördelare
Nu har jag äntligen bytt motor i min 903 till en B20,
När jag körde runt startmotorn för första gången upptäckte jag att axeln till fördelaren är skev, så skev att man tydligt ser hur fördelarlocket åker fram och tillbaka.
vad beror sånt på och hur fixar jag det?

Det låter inget vidare… den fördelaren borde ha tändförställning via vikter så övre delen är lös mot den nedre axeln, dvs viktarrangemanget sitter mellan de två delarna… du kan ju riva fördelaren och se om något lossnat trasigt… men jag tror det billigaste är att hämta en fördelare på skroten…

Fördelaren är vakuumstyrd

??Om fördelaraxeln är skev, så har den väl fått en snyting i transport. Men borde inte rotorn gjort smulor av fördelarlocket då? Eller är den bara lite skev? Då måste väl rotorn slå i ändå, eller vad gör att locket rör sig??

#2 Fördelaren är vakuumstyrd
Jo… vad gäller tomgång, motorbroms… annat som skapar sug i insugningsröret… MEN sedan sitter det vikter som justerar tändning beroende på varvtal också… därav "delad" axel med viktarrangemang i mitten… det sitter ju en liten filt-bit under rotorn som skall få sig en droppe olja då och då för att smörja upp "lagringen" mitt emellan…

#3 Det är rotorn som trycker ut fördelarlocket, det fanns varken lock eller rotor på när jag köpte motorn.
#4 Aha, då förstår jag

Tänk på, att märka hur axeln sitter innan du lyfter ur den ( och inte snurra vevaxeln efteråt!). Lite jobb att på till tändningen annars.

Nu har jag bytt till en ny fördelare och jag lyckade få den på samma vinkel som den förra (så noga jag kan se med ögonmått).
Jag skall riva den gamla och se vad felet är någon gång om jag får tid.
Jag har lånat en tändningslampa, så nu är den stora frågan…
Hur gör jag?? Det skall finnas nåt märke någonstans som jag lyser på med stroben, men var sitter det och vilken sladd är det som gäller? En säger ettans sladd på alla bilar och en annan säger tvåans på en B20.
Jag hittade den lilla fina oljekoppen men vad är det för olja?
Står ingenting om fördelaren i smörjschemat, motorolja eller symaskinsolja?

tvåans tändkabel då pilen på vevaxelns rem skiva sitter på under sidan, har för mig att den ska stå på 23 graders förtändning vid 1500rp och utan vacumslang. kolla så att du inte råkar trycka in 24V volt i tändnings lampan. om du har avstört tändsystem så måste du byta ut tvåans kabel till en oavstörd.

Angående olja - vanlig motorolja
Tändinställning… du har antagligen en vanlig B20 från bil? med markering på ovansidan kamkåpa och rem/svänghjul dvs du skall ansluta till 1:ans kabel, annars tvåan likt föregående inlägg. Kolla upp tändpunkten, oftast ca 10grader före ö.d. märk ut den på remskivan med vit färg tippex är bra… märkningen brukar gå ända till 30 grader… dra ut vakumslang och med motorn på tomgång så är det bra att vrida så det blir rätt… dra åt och kolla efteråt… varva lite så ser du hur vikterna ställer om tändningen….

B20n kommer från 202a så jag håller mig inom valparna.
Det är vanligt 12V system

Ok… om märkningarna sitter under så vrid motorn så att märkningarna linjerar och dra sedan tydliga streck med vit tusch, däckfärg etc… på ovansidan (kamkåpa + svänghjul) så underlättar det inställningen - du slipper ligga under bilen :-)
Jupp, drygt att ställa tändningen när man ligger under bilen… Så ettans cylinder och märket på bröskåpan är smidigast.

Jooo… men om jag nu ställer den nedre skivan och sedan ritar på den övre är det väl ändå tvåans cylinder… eller?

Alldeles riktigt… det är ju samma referenspunkt du utgår ifrån…