Rostlagningsrapport
Phu. Nu har jag tillbringat ännu en heldag i garaget tillsammans med min vinkelslip och min mig-svets…
Min TGB11 hade börjat rosta lite smått på några ställen och det blir ju inte bättre av att den står ute under bar himmel och att jag slarvat med rengöringen efter gytjebaden på träffarna.
I julas gav jag mig själv en Erfi 200 Mig och sedan några veckor håller jag på lediga stunder på med rostlagning. Det är lite stökigt eftersom jag inte har något eget garage utan jag håller till i parkeringsgaraget på mitt jobb. Alltså måste jag städa undan efter mig varje kväll.
Det är ganska kul att lära sig svetsa! Sådant som verkade otroligt krångligt i början går lättare och lättare! Men snart känns det som att jag vill bli klar… Det svåra är ju att bestämma när man skall avsluta projektet. Jag har ju ingen ambition om att göra bilen helt rostfri, då är det väl bättre att köpa en AluZink. Men det är ju kul att snygga till bilen på de ställen där det börjat rosta lite mera på allvar…
Hur är rost-statusen på era bilar?
Min bil hade börjat rosta under vänster bakdörr (i skarven mellan hytt och skåp), skärmkanten höger fram (inkl lite i hjulhuset) samt i höger bak precis bakom tanklocket under dunkhållaren. Sedan hade jag spår efter närkontakt med ett träd bakom vänster bakhjul.
Nu är allt lagat och fint utom höger bak som jag nog väntar med tills min semester. Måste nog ta ner tanken för att inte elda upp bilen.
Efter att ha bytt den sönderrostade plåten så har jag penslat på Turtle "rust master" rostomvandlare på ställen som bara är lite angripna, sedan Turtle "rost stopp" grundfärg och slutligen grönfärgen… Förhoppningsvis håller det ett tag iaf.
//B1N4RY

Min 13 har några SMÅ blemmor bakom förardörren längst ner på hytten bakom hjulet. Där är skarven mot resten av karossen om man har helkaross, men min är det bara hytt på. Det börjar komma en del i skarven mellan front och tak ovanför framrutorna, samt i förarplatsens framruta. Det är SAMTLIG rost på själva bilen, glädjande nog. Men den är enligt fordonsboken skyddsbehandlad Tuff-Kote Dinol 1984 och det har säkert räddat den. Golvet vid förarpedalerna är bytt i den vevan, så nåt har säkert hänt.
Sen är det spännande vad som väntar under mattan i stabsskåpet. Det har helt klart läckt in, förmodligen från takluckan och mattan är helt lös. De ställen jag lyft på är masoniten bara smulor. Men skåpet bryr jag mig inte om, det ska egentligen bli flak på den här bilen.
Vidare rostskyddsbehandling kommer helt klart bli i alla fall. Det ska bara köras lite först, så inspirationen kan infinna sig göra större ingrepp på den.
ROST JAG RYSER nu när vi garage lösa kan inspektera våra fordon bättre hittar eländet överalt jag her börjat att kolla min ordentligt efter en dag med högtrykstvätt och spolat bort alt skit som gömt eländet och jag funderar hur hytten kan sitta kvar efter mina lek stunder det är ju ROST runt om, men ramen är skaplig jag har gått lös värre än den mest nitiska besiktningsman med slägga och spett, men det är bra klang i dem som tur är, funderar skarpt på att skruva dit något annat att sitta i har en liten subaru som är under luppen nu mäta, kolla, fundera,undersöka ROST. letar efter en annan valp kaross oxså vet ej men i bland får men lust att ge upp men som tur är håller det bara i någon dag sen faller lusten på att göra något igen för se vad som händer den som lever får se mvh hasse

Min 903 var ganska rutten. Bakre delen ( ca 1 meter) av ramen har jag bytit. I karossen var i stort sett alla infästningar till ramen kex, dessutom en stor del av golvet fram och på flaket bak. Jag har bytit i stort sett hela bakänden av karossen, tröskeln var värst.
Enb tidsödande sak att fixa var värmepaketet, det var mycket rost i nederdelen. Efter att plåten var utbytt var det ett himla fixande med att få in den på plats igen.
Nu håller jag på och byter delar i hardtopen, jag fåt byta hela vägen runt om, alla plåtar som gränsar till till övriga karossen. Takluckan har jag tagit bort och ersatt med plåt, det hade tagit ytterligare två veckors jobb att fixa en ny. Kanske gör jag en ny nån gång.
Bilen utan hardtop är nu körbar och efter sommaren blir det besiktning, då hade jag tänkt att börja använda den också. 
/Calle

Det låter som om min Valp var "ganska" fri från rost om man jämför med er. Dock fanns det en del, speciellt bakpartiet där jag fick byta karossinfästningar och lite golv. Annars var det mest ytrost och skarven mellan kaross och hardtop. Kanske hade de tidigare FEM lagren med olika nyanser av färg rostskyddat……
//jocke