Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettmaterial-delar
Läst 1428 ggr
jonaz88
0

Bromssystem på C202

Jag vet att det finns ett gäng C202:or med ombyggda bromssystem (Bl.a. eile's) och givetvis undrar jag vad som är gjort och hur ni gick tillväga…

Vad rekommenderas i bromsväg?

Tack på förhand!

eile
0

Första och enklaste ombyggnaden är att klippa bort hela rörhivet bakåt och ersätta dem med bara två längsgående ett för varje krets, vill du få besiktningen lite fundersam så låt de gamla hänga kvar, de gjorde jag och lite frågor blev det med vad detta överflödiga hade varit bra för.

202 är lite knepig att lufta ur dels går kresarna kors och tvärs sen ligger ena paret hjulcylindrar lågt och sen är andra paret felvänt med luftningen i nederkant, för att lufta enkelt så se till att kolvarna är i botten annars har du efter luftning ändå halva cylindern med luft.

servona kan bytas ut dels göra som jag gjort med eget bygge men enklast är att leta upp någon modernare transportbil och ta servot som ibland sitter uppåt in under instrumenteringen wv bussar mm.

Servo måste finnas på en 202 huvudcylinderns kolvarea är för stor och system utan servo orkar man inte trampa, minskar du kolvarean räcker troligen inte volymen till.

jonaz88
0

Tack för hjälpen Eile!

Ska kolla lite på det här, jag lär återkomma!

Svedis
0

2 längsgående? Skillnaden mot original? De är längsgående och en tvärs till andra framhjulet för varje krets. Hur har du kopplat?  /Svedis

eile
0

Vad jag menade är att koppla bort de dubbla avkännarna, på min satt det framför tanken 4 rör eftersom de gick och vände vid avkännarna, dra två nya längsgående ett till vadera krets och direkt till hjulcylindrarna.