Portalaxlar!!!
Hej
Jag har en c306 där differentialspärren inte kopplades in på bakre bakaxeln. Den främre bakaxeln fungerade diffspärren på. Då skruvade jag loss "vacumklockorna". PÅ den främre axeln gick det lätt att röra pluggen upp och ned. Men på den bakre axeln satt den fast. Med våld fick jag upp den men kunde inte trycka ned den igen. Därför ligger diffspärren i hela tiden numera. Istället för att den förut inte gick att koppla in. Nästa steg blev att ta isär axeln och titta hur det ser ut innuti. Är pluggen sned och har fastnat…eller vadå. Jag började med att ta bort hjulet och lossa bultarna enligt bilden. Då trodde jag att jag skulle kunna dra ut drivaxeln lite. Men det går inte, har dock inte använt maximalt med våld ännu. ÄR DET NÅGON SOM VET HUR JAG SKALL GÅ VIDARE NU? OCH ÄR DET NÅGON SOM VET VAR MAN FÅR TAG PÅ VERKSTADSHANDBOKEN SOM SÄKERT FINNS!!! ELLER ÅTMINDSTONE EN SPRÄNGSKISS SÅ JAG KAN SE HUR DET SER UT INNUTI!!! Måste man börja med att ta bort bromstrumman och gå den vägen???? Verkar opraktiskt.
Hälsningar och tack på förhand …..Arne

Sprängskisser finns på http://koesters.dk/manuals.htm
//Erik