Ström uttagen
Min bil är en TGB 13. Den har ström uttag(totalt 4st) som finns ovanför körljusen? Är de ena Till nånslags stridsljus eller vad?
Sen finns det 6st små 5mm hål på båda sidorna av bilen, vad har här varit fast?
Micke
Strömuttagen är som du själv säger för körning i mörker och i strid.
När det gäller de 6st hålen på bilen, var är dessa plasserade ?

Sk mörkläggningsljus. Så vitt jag vet klassade som krigsmateriel och därför bortplockade från fordonen före försäljning. På min bil är fästena på karossen söndersågade. Var väl säkert nåt direktiv från Försvarsmakten om att så skulle ske för att avmilitarisera. Däremot ligger i min bil en sladdlampa, väldigt lik en gammal handlampa med skyddshuv i ståltråd. Uttag för 24 volt med en handske som passar i hylstagen överallt till mörkläggningslyktorna. Klart kul tillbehör!

jepp,
På min var fästena hela…och uttaget bak fann också…sen låg mörkerlyktorna i en säck och knappen på instrumentbrädan kvar…bara koppla in, sedan fanns även den lilla trevliga sladdlampan och en stor påse med släpvagnsbelysning…som passar i uttaget bak, hade nog tur.
(till och med ksp-fästet satt kvar på taket)
Ja, det var som jag tänkte med ström uttagena. Fungerar de via "vrid"- knappen höger om ratten?
Hålena finns på väggen bakom sidodörrarna. Där finns på två höjder utbuckligar på längden. Avståndet är mellan dem är c. 75cm på längden och kanske 50cm på höjden
Micke
Ja mörkläggninsbelysningen tänds då du vrider över brytaren i sista läget om jag minns rätt. Även på mina bilar var lyktorna borta och fästen avskurna (personen som slarvigt körde rondell rakt in i en helt ny aluzink kaross skulle jag vilja träffa)
Säkert ett krav från försvaret för att "omöjliggöra" användandet av dessa. Kunde ju ändå ske med en viss finess kan man ju tycka.
Baktill har vi dock mörkläggningbelysning kvar (sitter inbygd i ljuslyktorna).
Vredet på ljusomkopplarn satt kvar på de första auktionsbilarna men plockades sen bort.
Anar att detta är en fabr kraus/naimer brytare och att man kan använda samma vred från andra kontakter om man vill ha instrumentbrädan komplett.

Köpte en tgb 1111 robot på auktionen i Karlstad. Mörkläggningslyktorna låg i en påse bak i bilen tillsammans med mycket annat användbart. 4 nya snökedjor, två påsar med reparationsläkar för snökedjor och en bruksanvisning hur man monterar snökedjor och använder reparationsläkar. Domkraft, yxa,sladdlampa m.m. Men ingen spade eller spett följde med (kanske inte skall finnas?).
Men någon klåfingrig person hade tagit bort strömbrytaren till mörkläggningsbelysningen på instrumentbrädan. Lyckligtvis hade jag några stycken i min "käckt att ha låda". Dom kommer från gamla Valp 903. Vet inte om det är den som skall sitta på tgb 11. Men passar gör den i alla fall . Se bild.

Hejsan Beau,
Bifogar en bild på knappen i 303…borde vara original och det skiljer inte mycket från den du monterat, funktionen är ju viktigast, hur som helst så ser nog "originalet" ut om du råkar på en sådan i någon låda hos någon :-)
Nästa projekt är att byta ut brytarspetsarna mot en liten modul från BM-classics…jag håller på att klura ut vilket som passar. Det är en rimlig kostnad och man behåller original fördelaren -jag tror man kan tillåta denna lilla förbättring även om man eftersträvar original utförande…eller?