oljepluggar
Jag vill minnas att det var uppe tankar om att "byta ut oljepluggar" i axlarna…jag tror det är så här på TGB, C303 mf.l. ????
äldre utförande = tum 1/2", fyrkantig sak att dra med skiftnyckel!!!
nyare utförande = mm 22x1.5 i gänga, dras med sexkant = bra
Rörmokare för tum men även hydroscand (hydraulik firma) hade jätte fina pluggar…för insex etc… och så följande länk
http://www.wiberger.se/templates/plugg.htm
så får man magnet och allt…

Har nu fått pluggarna från Wiberger…
6st magnetpluggar i aluminium, insex, ingick 6st packningar
6st vanliga stål pluggar, insex (8kr+moms styck!)
12 kork packningar, pluggarna är dock konade så de är nog "självtätande"
totalt med frakt och allt 448Kr, mycket bra och snygga… "normala" pluggar på hydroscand kostade 40Kr styck!
Jag tyckte priserna var bra!!! snabba och trevliga = rekomenderas.
När du väl monterat dom. Kan du då återkomma med lite bilder och kompletta artikelnummer?

#2 jepp,
lite nummer och sådant kan jag redan nu sätta ut, jag hade tum-dimensioner på min (provade med plugg från hydroscand innan jag beställde)
Påfyllning: art.nr. DIN908 1/2 (snålade och tog stål varianten) 8kr+moms
Tömning: art.nr. M TCEM 1/2 (alum. med magnet) 35.10Kr+moms
Fiberpackning: art.nr SA ? så stod det i alla fall -behövs nog inte
brevporto 64Kr
Jag har bilen vid stugan och skall dit till helgen…jag tänkte även se om jag hinner montera varvräknare och oljetryck (från Volvo240).
Skall även försöka hinna få dit brytarlösa systemet från pertronix…byter bara ut själva brytaren och kondesatorn = fördelaren är samma. summera upp det också…satsen passar till Unimog 24V men det skall vara samma bosch fördelare i TGB:n…det visar sig väl :-)

Bifogar bild på nya pluggar på baxaxeln.
Framändan ej fixad än…pluggarna kärvade efter några varv och här behövs nog rensas med gängtapp. Jag skall lossa på navet/flänsen och lägga ny packning i samma veva…som någon annan beskrev vid läckage - lösa muttrar, se där! stämmer bra jag hade lösa muttrar på locket bak (det hjul som syns på bilden) och då jag drog åt dessa så verkar det tätt…det var även löst på ena framhjulet men där skall jag som sagt var demontera först för att kunna rensa oljeplugg-hålen ordentligt.
Avtappningen på axelklumparna var ej plan, svagt lutande så där behöll jag originapluggarna…behövs en annan variant för att de skall ligga an och täta bra.

Stoppade även in varvräknare.
Jag fixade 13.8V via en liten box från Elfa speciellt för fordon som jag monterade under instrumentbrädan…den skall även få försörja 123Ignition systemet -nu blir det ett sådant Unimog 24V brytarlösa systemet från BM classic passade inte alls -där blev man blåst, trodde man - inga problem, BM-Classics tar den i retur och vi jobbar på att hitta rätt modul… billigare än 123Ignition…givetvis inte lika finessrikt, på papperet i alla fall, men blir nog alldeles utmärkt!

Väntar med spänning på att höra om tändsystemet när det blir monterat, är själv sugen på att byta i min bil.
//Erik