Oljepluggar framaxel?
Hejsan,
1/2" pluggar fungerade fint på bakaxeln…men på framaxeln nyper det efter några varv…trodde gängan kanske är dålig…även de gamla pluggarna såg mysko ut och gick inte in så många varv. kollade manualerna: bak 1/2" och inget mer, fram: 1/2"x14… tillägg på "x14" varför då? kan det vara så att dessa pluggar är koniska? Det skulle ju förklara att det nyper… någon som vet mer om detta?

1/2"x14 = 14 gängor/tum.
De flesta pluggar utan fläns är koniska.
//Danne

Vi är inne på samma spår - eller skall vi säga gäng :-)
"Rörgäng" är en mysko definition…withworth -tror jag det stavas?anges som W1/2" har jag sett kallas rörgäng någonstans 20gängor/tum??? orimligt? UNC 1/2"x13 - vem har gått och gjort en hel vetenskap av gängor?
Det konstiga är ju att pluggarna bak saknade också fläns men de var inte koniska -om nu ingen gängat om dem på min förstås? i och för sig så stod det kort och gott 1/2" i manualen. Det enda vettiga kanske är att gänga bort konan och stoppa i de vanligare raka pluggarna med fläns… men då gäller det att få rätt tapp? (konan borde skilja mindre än 1mm/tum? eller… så det är nog bara att gänga på med tappen direkt?)
Har någon koll på vad gängtappen skall heta så det blir rätt…jag har noll koll på detta med vad 1/2"x14 är? går jag till butiken och säger 1/2" rörgängstapp så blir det väl följdfrågor och då står man där….

Cylindriska rörgängor benäms G1/2" och konisk R1/2", om du ber att få en 1/2" gängtapp så får du med största sannorlikhet en "vanlig" tapp för cylindrisk gäng.
//Erik

Gängtappen ger alltid raka gängor och har beteckningen G15
Medan gängsnittet för utvändiga gängor ger koniska och har beteckningen R15,, En hel djungel detta.
//danne

Om du har en gammal LUNA katalog så finns det faktasidor (har för mig att dom är gula) om gängor.
//Erik