Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-ej-valprelaterat
Läst 7552 ggr
psson
1

Tgb 8X8?

Hörde någonstans att det skulle ha funnits En åttahjulsdriven Volvo tgb, stämmer det tro? Man blir ju lite nyfiken. Nån som vet nåt mer?

JanneH
0

Det har funnits en Valp prototyp, ett ex. som byggdes fyraxligt enbart för utvärdering…..
Alltså en Urvalp, men lång som f..n med fyra axlar.

Jag har sett nån bild för länge sen men kommer inte ihåg var…=)

Måns Hartelius var konstruktör även av den……

valplinus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer en bildSkrattande

AEriksson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mmmm om jag utgår ifrån bilden som jag har "lånat" från offroad.no så ser denna mer ut som en C308 Cool än en prototyp på en urvalp.

AEriksson
0

#2 he he he he

valplinus
0

de vart precis på minuten de därSkrattande

B1n4ry
0

Det där är inte någon "urvalp" utan en "4230" som är en 8x8 prototyp i C3-serien.

Enligt boken "Seventy years of Volvo trucks" (Christer Olsson, 1987 ISBN 3-907150-45-7) så byggdes det inga 8x8 prototyper på urvalpen, dock byggdes det amfibiska prototyper av både urvalpen och C304.

Såg en annan intressant sak i boken oxå:
Däckdimensionen som vi har på både urvalpen och dess efterföljare var något som Volvo-konstruktören Måns Hartelius själv hittade på! Han ville ha bättre däck till urvalpen så han kontaktade Trelleborg och bad dom tillverka ett 9.00x16 däck som var bredare än de däck som fanns tillgängliga! Inte konstigt att alla däcktillverkare tycker att det är en udda dimension nu när man vill köpa nya däck!

//B1N4RY

valplinus
0

ja har en film med den som är 15,3mb kan man lägga upp den här eller är den för stor ??Fundersam

AEriksson
0

#7 Tror den blir lite stor…

#6 Bra bok faktiskt, tid att gräva fram den från förrådet.

valplinus
0

ok

JanneH
0

Ok…Minnet är kort…Visste att jag sett nått liknande, men för längesen.
Hursomhelst ett skojjigt bygge som skulle pryda sin plats, här på logen..Räcka ut tungan

omega24v
0

När jag närsuderar bilderna ser jag att det faktiskt är samma underliggande bladfjädringskoncept fram som på 11/13/20. Jag trodde i min enfald att det var boggivagga fram också. Vad säger ni, ska vi köpa upp oss på två 20-bilar och ge oss på Projekt NyValp8x8? :)

#3 Vad jag förstått skulle C306 varit 8x8, men man minskade krångligheterna i konstruktionen till 6x6 och ändrade bärigheten med bland annat längre axelavstånd än 13-bilarna. Någon åtta-tons-bil (308) lär inte varit aktuell.

För övrigt tror jag inte den större längden (än 20-bil) egentligen skulle göra den bängligare att köra trädslalom med. Jag tycker min sexhjuling är något hasig över framhjulen på grund av boggin. Med två styrande hjul till borde den vränga boggin genom kurvorna bättre. Men ack, SERVOSTYRNING!!!

Lars
0

Om ni är intresserade att se mer av "prototyp bilarna" så kan jag rekomendera filmerna "Lätta Terrängfordon" & Tunga Terrängfordon".

Där kan man se 8hjulingen, amfibiemodellan och många andra militär fordon in action!  Speltid: ca 2 - 2,5h/film

http://home.swipnet.se/~w-33916/shoppen/video.htm 

/Lars

Ryden
0

Absolut! Vore ett helgrymt projekt!

Man borde kunna få ordentligt med spons på ett sådant bygge, blir ju en rejäl reklamplattform när den är klar.
Och med så mycket kompetens som det finns här på forumet borde det inta vara några problem att få ihop den.

psson
0

Den vart ju inte så dum! Undrar vad som hände med den? Skulle det vara möjligt att sätta ihop en sån tror ni? Måste bli ett litet helsike med den extra framaxeln.

ErikL
0

8x8:an skrotades och bygdes om till två släp, har jag för mig att jag läst.

//Erik

psson
0

Typiskt försvarsmakten! Finns det någon annan organisation som skulle komma på iden att göra om en tgb till två släpvagnar?

sos
0

Det skulle vara EU då, men då blev det väl 3 och en halv icke fungerande med 5 service killar som släpade dem fram och tillbaka och sedan skulle det tillkomma 35 personer som skötte fordonspapperena osv…

Räcka ut tungan