Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: reparation-renovering
Läst 1057 ggr
xtreme
0

Låser sig när man startar motorn

Hade en tråd här för ett tag sen där jag hade problem med mina bromsar, har ny bytt alla bromsslangar, och nu är det som så att när jag startar bilen så lägger alla bromsarna mot, när bilen är avstängt rullar den fint, men så fort jag startar så låser sig allt. Vad är felet? har besiktning om någon dag så snabb hjälp uppskattas.

Det är c303

carfrigge
0

Låter skumt…

Men testa med att släppa på dom mekaniska justeringarna som sitter på bromsköldarna så det inte ligger för nära inne i trummorna. Har du bytt hjulcyl. och backarna men inte trummorna så skulle det kunna vara så.

Lyck till

//F

leo-
0

finns det broms servo på bilen ???

isåfall skulle det kunna vara där felet finns.  motorns vaccum skulle i teorin  kunna påverka servot /huvudcylindern om fjädern i cylindern inte fungerar som den ska

xtreme
0

Har bara bytt bromsslangar, när jag drar ur vacuumet till bromsarna så låser de sig inte, om det är till nånn hjälp

JanneH
0

Ditt servo behöver en översyn….eller ett snabbt byte före besiktningen.
Om bromsarna låser vid motorstart så har antingen servot tryck på ingången eller så har en av vacuum ventilerna i servot blockerats av smuts….

xtreme
0

så om jag tar ner båda klockorna och gör rent så borde det bli bättre? kan man skruva isär klockorna? Vart sitter vacuum venntilerna? är de de som sitter op klocka som ser ut som de på diffarna?

JanneH
0

Pm:a mig din mailadress så skickar jag rephandbok som pdf…

xtreme
0

okej har fått handboken, det som gäller är alltså skruva bort båda klockorna och pula, det finns inget annat som kan tänkas strula?

JanneH
0

Det är sannolikt bara den ena som trasslar…

Det är ju ett tvåkretssystem på 303, bägge framhjulen plus ett av bakhjulen i varje krets.

Lyft upp bilen i bakänden, starta motorn och kolla vilken sida som låser, då vet du om det är bara ett servo eller bägge som retas……

Sen så får du följa röret från bakhjulet som låser till servot som behöver lite hjälp..

xtreme
0

jävlar vad rätt du har det är fram och höger bak som är dret varma, okej då får man snoka på…………….

JanneH
0

Bara vanlig enkel logik…=) sen kanske det underlättar att jobba som lastbilsmek ett antal år….
Hoppas att det löser sig.

hhansenfishing.com
0

Lastbils mekar är alltid bra att ha till hands när man skruvar dom brukar ha ett lugnare lynne än andra mekar beror nog på att dom får djävlas med stora saker men ibland väldigt trångt då behövs tålamod heder åt alla lastbils mekarGlad mvh Hasse

mopar
0

Hej, du har en bromscylinder som sitter fast mot vacumklockan, som sitter inne i motorummet, den/dom bromscylindrarna får du ta isär och rengöra…-och du har en LITEN kolv som ska släppa igenom vacuumet när du släpper pedalen…-den där LILLA kolven som man knappt ser, kärvar säkert  -så ta lös den och rengör.  (blås även rent hålet som är bakom. det är ett EXTREEEEEMT litet hål,  jag fick ta en trådar från en kabel för att kunna få bort skiten som var där.  -lycka till.

xtreme
0

Okej nu stå jag här och håller i ena servot, vad ska jag göra med det? kan nån förklara vad jag ska skruva isär? Vore väldigt tacksam…….