Ombyggnad bromsar i Valp
Hej
Hur har ni gjort om ni byggt om till skivbromsar och eller servo i era valpar?
Nyfiken på tips
Lars-Åke
Tja. Håller på med skivbromsar på min Valp -63. Har monterat fram bromsok från Golf -93 ihop med bakskivor till Volvo S80. Som är omsvarvade i centrumhålet samt handbroms banan däntagen. Monterade dom innanför navet. Passar fin fint. Svetsat ett fäste på hjulagernavet till oket. Bak blir de samma skivor men andra ok. Ev, Volvo 740 bak med tillhörande reduseringsventiler (tror jag).
Styrservo från Cheva van (kraftig & stark med tillhörande pump). De va mycke kapande å svets på ramen för att få den på plats. Fick göra ett nytt styrstag som tyvär går under röret som binder samman ramskenorna fram. Men en hasplåt i hardox plåt ska monteras. Sen är de monterat tiltrattstång från en post Opel.
Har du ngt ny huvudbromscylinder?
Med Servo?
Vilken i så fall
MVH Lars-Åke
Vore intressant att veta. Skall byta på min.Sätter skivor runt om.
Har inte någon monterad än. Men jag har spanat runt lite på bilar. De e ju trångt som…. ja ni vet. Men antingen blir de någon liten Japan alt, från Cheva pickis. Endel av Chevans bromsservo går på hydraltrycket från servom. Alltså ingen vakumservobytta att tänka på. Men jag håller på att montera 202ans pedalställ så att man kan montera cylindern ut mot utrymmet framför kylet.
Men man kan nog montera cylinder å servon från 202an om man tycker de e lättare. Men de e mera saker som ska få plats i ett redan fullt utrymme.

Jag har modifierat min 903:a med suzukiskivor, sierra ok fram, VW (passat?) bak, amazon bromsservo (samma som på 9033:an) och reduserventil bak från 140:a. Dock har jag inte hittat något bra huvudbromscylinder än, originalaren verkar låsa hela systemet och det visade sig efter lite forskning att den inte ska funka ihop med skivor. Troligen blir det en från en sierra, ska finnas någonstans i gömmorna. Fördelen blir att man får ett enkelt tvåkrets på köpet.

Mercedes 230 E från sent åttiotal sägs ska passa både cylinder och servo, men jag har inte sett hur det ser ut.
Väntar på mail med foton på den instalationen.
#7 Hoppas du delar med dig av bilderna!

Det är klart, bara dom kommer nån gång
Sören!!
Hur går det med bilderna??

Sorry, inget svar från Jesper på TGB sidan… 
Men jag lever på hoppet 
Tjenare. Här kommer en bra länk att titta på. innehåller även autocad ritningar till de ny fästena du kommer att behöva.