Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 1379 ggr
omega24v
0

Spänningsdelning igen

Hej!

Jag har försökt lista ut hur jag skulle göra för att få två tolvvoltsfläktar i serie att lira i tgb:n, med hjälp av allt annat som skrivits om drivning av 12-voltsutrustning här på forumet på sistone. Jag kan dock inte komma på hur det skulle gå till. Orsaken till att jag vill göra så är att jag har två AC-kylfläktar till Opel Omega liggande och jag har av den anledningen ingen lust att köpa en till 24-voltsfläkt.

Om jag kopplar fläktarna med en 12V spänningsstabilisator över vardera och lägger dem i serie med en 24V spänningsstabilisator över serien, skulle det funka? Eller det kanske är en dyrare kombination än om jag köper en 24V från början? Båda fläktarna kan gå samtidigt, inga problem.

Erik, Nässjö

FormerMazda
0

En fläkt av lite större modell brukar ju vilja sina ampere för att blåsa lite luft, så då blir ju spänningsstaben kanske lite kostsam att bygga.

Men om fläktarna är av samma sort och hyffsat lika slitna så tycker jag du kan prova att köra dom i serie över 24v. Det som kan vara dåligt med det är att om den ena fläkten går tyngre så kommer den andre att få lite mer kräm än den kanske vill ha. Och om du lyckas få in en pinne i en av dom så kommer den ena att få massor mer ström. Men, lite får man chansa.

Koppla upp dom i serie över 24v. Sedan borde du mer eller mindre kunna se/höra om de går hyffsat lika fort, en elmotor klarar av en spänningsskillnad ganska bra ändå.

Limpan4all
0

Om du lägger dom i serie så borde det i normalfallet inte kunna bli något problem. Så länge som dom inte blockeras liksom FormerMazda skriver. Fläktarna torde själva balansera upp sin last. Effektförbrukningen är ju väldigt beroende på hur mycket luft dom skickar igenom sig, och belastningen ökar ju avsevärt om någon av dom skulle få för sig att "snurra fortare".

Annars så tycker jag att just detta fall så kan du gott lägga fläktarna till varsitt batteri. Om du då och då kontrollerar att strömen är i stort sett lika till båda fläktarna så kommer du inte att få något problem. OBS: detta förutsätter att du har separat matning till varje fläkt så att du inte har återledaren via godset för då funkar det ju inte.

ErikL
0

Om fläktarna kopplas i serie kolla då så att höljet/godset inte är kopplat mot någon av polerna på fläktarna, då får ju den ena fläkten 24v och sen blir det nån konstig och obehaglig kortis.

//Erik

Tatanka
0

Om fläktarna inte tar mer än 24 amp så säljer jag en bra omformare24-12v 24 Amp 1095:-

www.tatanka.nu

Claes Hellbom

0708 25 44 05