Fördelare på C303
Har kontaktat BM-Classics angående brytarlöst system (Unimog passade ju inte) och det verkar gå att lösa OM någon kan hjälpa mig med vad det är för fördelare (min bil står 16mil bort så jag har lite knepigt att kolla själv)
21 & 22 bilarna verkar ha Bosch 0 231 142 001
11:a bilarna borde väl ha samma men jag kan inte vara säker då det finns en uppsjö fördelare till B30 (Volvo 164, Penta m.fl.)
Någon som vet? kan kolla på sin?
I reservdelskatalogen ser det ut som den heter 461660-3 som ersatte 241532 som satt ursprungligen.
Dock så har vissa modeller 461668-6 (ENG 577-)
Dock är det inget annat som skiljer på motorn ser det ut som så det borde gå med vilken som…
Samtliga nummer är Volvo reservdelsnummer…
Lycka till och håll oss informerade om resultatet!
//B1N4RY

Den här fördelaren är till c303 http://www.123ignition.se/product/123-VOLVO-B30.html
här står en del oxså http://www.freewebtown.com/adventures/ignition.htm

123Ignition länken visade mycket riktigt på den "krångligare" fördelaren…nyare (efter -73) som fick en grövre axel mot brytaren…dock väcktes visst hopp när jag i manualerna såg att 21&22 bilarna verkade ha den enklare/äldre? varianten…de bilarna är väl nyare än 11-bilarna?
toppen länk…den andra - den hade jag inte sett förr, jag bollar vidare mot BM-classics, det verkade som att de hade en liknande lösning…kanske färdig modifierat så blir det enkelt att beställa och bara bulta på… jag återkommer med info om hur det går.
PS. Vi kollar på 12Volts sensor också…den borde ha rätt basplatta och enbart magnetringen måste bytas…tillkommer 24/12V omformare…hittar vi 24V lösning så vore det givetvis bäst…

Varit i kontakt med BM Classics igen… jag mätte axeln (18.6mm flank till flank, ej över nockarna) och det är verkligen en 0 231 305 058 fördelare ( varför jag nu överhuvudtaget tvivlade) - det finns ingen "färdig sats".
Han kommer att skicka mig magnetringen för BMW fördelaren samt låna ut en korrekt bottenplatta med fastnitad 12V givare…jag skall sedan modifiera bottenplattan på Unimog givaren och då skapa en "mall" … det blir mycket enkelt att modifiera Unimog 24V givaren efter det (ev kan BM Classics göra modifieringen innan leverans…vi får se var det landar prismässigt). Tyvärr kan bottenplattan inte köpas separat så det måste till en mall så man kan göra de enkla modifieringar som behövs (borra ett hål och fila två små gropar)
Sedan kan han plocka ihop satser med unimog givare och magnetgivaren för BMW… och vips har vi ett 24V system så vi slipper omformare och det ger givetvis ökad driftsäkerhet.
Det kommer säkert att gå att få kombinerad 12V givare + BMW magnetring för de som så vill… 12V civila bilar och de som kan tänkas använda omformare…

Lite nytt om det hela, efter helgens pysslande…
http://www.freewebtown.com/adventures/ignition.htm
Denna länk hade en del modifieringar som jag avråder ifrån:
1. platta 1843 passar i fördelaren MEN det går ej att fästa sensorn. De hål som finns passar ej och för lite gods att göra nya
2. Att modifiera befintlig platta går, jag provade enligt länken och visst det tänder MEN rotorn står EJ i linje med tändkabel uttag i locket. Han verkade lösa det med kraftigare tändspole MEN detta bränner bara rotor och lock hýfsat snabbt - gör ej så!
3. Magnetringen från BMW passar.
Jag skall tillverka en helt ny bas-platta, sensorn måste monteras ungefär på den plats där kondensatorn sitter för att rotor och lock skall linjera, sensorn måste stå mitt emot en flank på axeln då magneterna sitter där och inte mot en nock likt brytarna, vet ej om han i länken var medveten om det?