Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 1527 ggr
Chrilled
2006-05-11 23:22
0

Oktan

Hej,

Jag och bror har fått tag i en anselig mängd prima 95 oktaning bensin billigt som vi vil köra vår 11bil på under ränneslättsträffen, vanligtvis kör vi med 98oktan. Jag har hört någon som hällde i lite etanol för att skrämma upp bensinen lite, hur mycket ska man i sådanafall blanda i för att 95 ska bli 98 om man så säger?Fundersam

MVH
Chrille

sos
2006-05-12 10:06
0

Hejsan,

Jag skulle personligen inte försöka mig på denna typ av "reversed alchemy"…prova köra med 95 + kalium som det är…vill det spika vid hård belastning så prova sänk tändningen en aning…prova i ett rejält motlut med högväxel + lågfart (så det går tungt)…vill det spika så prova justera.

Har någon testat 123Ignition tändsystemet…den har olika tändkurvor som kan ställas in via vridkopplare…t.o.m för Etanol säger de…kanske det -men det ger kanske en del justeringsmöjligheter så man inte tappar (så mycket) effekt.

xxxxxxxxxxxx

B1n4ry
2006-05-12 10:45
0

Om det skall tillsättas vatten så lär ju det vattnet beskattas som om det vore bensin! Det kan oxå vara så att man väljer att tillsätta s.k. "krog-vatten", ni vet det där glaset vatten man köper kl 01:55 på krogen och då får betala 25kr för med sitt kreditkort…

Här har ju regeringen möjlighet att tjäna en rejäl hacka! Om nu vatten går att hälla i bensinen, så måste det ju vara ett bränsle och alltså skall det skattas precis som andra bränslen. Alltså kommer en liter vatten inte längre att kosta 1 öre vilket den gör nu utan samma liter kommer att kosta drygt 2 öre med skatt! =)

//B1N4RY

sos
2006-05-12 10:59
0

xxxxxxxxxx 

Etanol = T-sprit och vad gjorde man förr på Vintern om man fått vatten i tanken och det frös…jo hällde i T-sprit och så var problemet löst…vem har inte följt debatten om K-sprit som inte längre behövs på grund av den moderna ypperliga bensinen som redan har moderna tillsatser och inte fryser……………..

B1n4ry
2006-05-12 11:10
0

#1: På tal om det. Vad har du för källa till att det skulle blandas vatten i bensinen? Ok att det finns vatten i bensin p.g.a. kondens från bensinstationernas tankar och så men att det skulle blandas i 2-4% medvetet verkar ju konstigt. Vattnet borde påverka förbränningen åt andra hållet så att den blir ofullständig och mera "skitig"? Vatten har ju alltid betraktats som dåligt i bensin.

För övrigt är väl inte ens vatten lösligt i bensin om man inte blandar i K-sprit?

//B1N4RY

sos
2006-05-12 11:28
0

Detta inlägg raderat…historia

Chrilled
2006-05-12 12:12
0

Ok, tack för svaret, tanka 95 och sänk tändingen mao, skit i etanolen. Är det så jag ska tolka det? Naturligtvis ska vi tanka 98 i fortsättningen men vi sparade en hel del pengar på att göra så här denna gången, Nu kostar bensinen här 12,01 för 95 :( Igår var det 10,29.

MVH
Christer

Beau
2006-05-13 03:46
0

Tagit bort mitt inlägg själv. Avsikten var ej att reta i Fokus medlemmar.

sos
2006-05-15 11:14
0

Raderar också detta inlägg.

B1n4ry
2006-05-15 17:58
0

Jaja… Nu skall vi ta det lite lungt här… ;-)

Jag har sökt INTENSIVT i några dagar nu utan att hitta något alls som stödjer påståendet om att bensinbolagen medvetet skulle blanda vatten i bensinen. Det finns MASSOR med andra tillsatset men inget om vatten.

Det FINNS ofta vatten i bensin MEN det är inte något man blandat i utan en förorening som man vill slippa. Man vill ha så lite vatten som möjligt i bensin sägs det på massor med ställen.

Etanol binder vatten, vilket gör att bensin med etanoltillsats "suger åt sig" avtten från omgivande luft och kondens i tankar m.m. Men som sagt, inget som någon medvetet blandar i utan då är det en förorening.

Det låter ju ganska naturligt att vatten är dåligt i bensin. Mina (om än begränsade) kemikunskaper säger mig att vatten borde sänka förbränningstemperaturen gemom att energi går åt till att förånga vattnet. Lägre förbränningstemperatur ger ofullständig förbränning = smutsigare avgaser. Vatten i bensin ökar också risken för att förgasare och insprutningssystem skall frysa på vintern. Och korrosion i tank, bränslesystem och motor ökar. Jämför med ved. Vem eldar med fuktig ved???

Personligen kommer jag inte tro på att man medvetet blandar vatten i bensinen ända tills någon motbevisar mig. Välkommen med något som styrker att man blandar i flera procent vatten i bensin, glöm inte källhänvisning!

//B1N4RY

person
2006-05-15 22:27
0

@#8

Jag har också några fina (akademiska) titlar men jag skall tammefan ta och vidareutbilda mig till guldsmed, alkemist och klocksmed.

Mitt ur-sinne är inte alls vad det borde vara

person

B1n4ry
2006-05-15 23:43
0

#10: *hehe* =)

Blir du alkemist så kanske man skulle ta och guldkonvertera sin TGB11 så slipper man ju rosten. Och om man får en buckla så är ju guld mjukt och jagom lätt att banka tillbaka! *hmmm*

//B1N4RY

rickardp
2006-06-14 03:02
0

På stora fartygsdieslar har man haft vatteninsprutning och på detta sätt sparat 15% i bränslekostnad, men då talar vi om mycket höga kompressionstryck, typ 60 Bar och över. Tror inte att detta ger något på en bensinmotor om den inte är turbomatad, där man ibland kyler ner luften med hjälp av vatten, dels för att förhindra spikningar. 

Kör vår C303 med 95 oktan och kaliumtillsats, inga hörbara spikningar, kompressionen är ju inte så ruskigt hög att man inte skulle kunna klara sig på 95 oktan.

Kan ha fel, håller på att renovera en B30E motor för transplantation när originalmotorn blir trött :)

putte
2006-06-15 20:07
0

Vatten kyler samt ökar syremängden i bränsleluftblandningen. Etanol är inte de framställt typ som "skogsstjärna"? En fråga från en lekman som tankar Vpower 99 oktan. Bra bil kräver bra soppa.

Vem som hällst får köpa bensin, än så länge. Tänk i stället att du tankar för en hundring å bara får bensin för 95kr. De e sämre.

sos
2006-06-20 11:49
0

#12 rickardp

Kul att du har en B30E, hade själv en 164E -72 (första årsmodellen med detta) och det var en del pysslande med injustering men den gick helt underbart och vridet var det inget fel på…jag tror 123Ignition systemet skulle göra underverk för den motorn då den bland annat hade givare undertill på fördelaren för insprutningen och en elektronisk/stabil givare som i 123Ignition borde vara bra istället för det mekaniska brytarliknande systemet.

Hur har du tänkt lösa det långa insuget…det behövs till den sortens insprut… jag kan ha kvar Volvos original verkstadshanböcker för den motorn/bilen, skall kolla upp det -om inte annat så av nostalgi själ.

Kolla de korta slangarna på varje insprutare…de kan ha torkat och då sprutar det bensin ganska friskt -jag bytte ut dem mot ny slang med vanliga slangklämmor.