Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 2894 ggr
lynx3900
0

Max effekt valpen

Nån som med säkerhet vet hur många hk som man får ha i en valp?

AEriksson
0

Får ha….för motorn spränger ? Eller får ha… för vägverket ?

lynx3900
0

För vägverket så klart. Antalet hk för att man skall kunna "glida smärtfritt" genom besiktningen.

sos
0

Knappast mäter de effekt på bilprovningen…och om jag minns rätt så kom detta med max Hk och vrid någon gång andra hälften av 70-talet då bilarna började "typas" med effekt, vrid och annat i "reg-papper"…kommer man inte med en hot-rod "spis" under huven så reagerar de nog inte ens…med tanke på vad vissa jänkare har under huven och ändå klarar besiktning…så är jag lite lur på att det "nästan" är fritt att modifiera på en "gammal" bil.

Har inte detta med motorspec, avgaskrav in i reg-bevis något att göra med kopplingen "veteran", skattebefriad -alla "nyare" bilar blir väl inte veteran automatiskt då de passerar 30år????

B1n4ry
0

sos: Jo, "Veteran" klassnigen går enbart på ålder. Alla fordon äldre än 30 år är skattebefriade.

För övrigt så kan man säkert få problem vid besiktning eller liknande om man bytt motor utan att göra på "rätt sätt"… Det finns regler för hur mycket man får avvika från orginal utan att behöva ändra bromsar och liknande.

Som vanligt när folk pratar om att bygga om en bil så vill jag rekomendera SFROs bygghandbok som tar upp allt man behöver veta om man skall bygga om eller ändra ett fordon…

//B1N4RY

xyzMartin
0

Hej!

Jag tror personligen inte det är så enkelt att byta motor hur som helst, så länge man inte tar en "rövare" och chansar :)

Vid varje modifikation på ett fordon oavsett ålder måste en ny reg besiktning göras (inte att föväxlas med vanlig kontroll besiktning).

Om du då sätter in en spis med mer effekt än den förra, så är det första de kommer att fråga är om du kan intyga att bromsarna är dimentionerade för en ökad effekt!!

Detta kan du givetvis inte intyga på egen hand och får inte heller.Det är tillverkaren(läs volvo) som får göra detta, och där blir det garanterat kalla handen. De varken vill eller har intresse av denna verksamhet (har ett par kompisar som pysslar med lastbilsmodifieringar som fått tvärstopp).

Nästa punkt blir säkert avgaskraven, som det är nu på lätta bensin lastbilar som är 30år gamla finns det inga avgaskrav alls! De mäter inte ens co-halten. Skulle man få i en annan spis, även om den skulle vara lika gammal som bilen kan jag tänka mig att de "nya" kraven ska uppfyllas som säkert inte är ett dugg spännande.

Att betänka är ju också hela drivlinan! garanterat är denna konstruerad med en marginal, men hur mycket???

På frågan om detta med "veteran" så är det mer ett populärt uttryck i min mening, det som händer när ett fordon blir 30år är att det blir skattebefriat och en kontrollbesiktning krävs endast vartannat år.

Det fortgår hela tiden med fordon så länge de inte ändrar reglerna, i år blir 1976:orna skattebefriade.

Anar att en del av tgb-20 ägarna väntar på 2009 då många av dessa blir skattelättade. Vi som äger tgb11 och tgb13 kör nog de allra flesta lite billigare nu!

BJohansson
0

Om man byter från B18 till B20 kan det bli problem även då?

JanneH
0

Det finns en gatreggad urvalp i Uppsalatrakten som har en Rovervinkel i papperen…….

En B20 bryr dom sig inte i öht….

Mvh//Janne

Snajjp
0

Det finns vissa parametrar att följa enligt SFRO och det är inga problem att byta motor om man följer dessa men det du måste räkna med är att du får regga den som "ombyggtfordon" med allt vad det innebär.

Innan -75 årsmodell kan du nästan hänga i vad som helst men efter det är det "svårare" med avgaskrav mm, i mitt fall en modifierad 11 bil kan jag ha upp till ca 400hk enligt SFRO, om det nu inte var så att min bil är en -77:a så där sket det sig för mig men inte helt ändå för om jag av någon anledning får för mig att stoppa in en typ BMW 6:a med katalysator så löser sig det problemet.

mosskryparn
0

Kan med glädje för dig säga att jag har haft kontakt med en kille på volvo själv angående godkännande av motorbyte i valp. Det är nemas problemas, han skriver intyg med glädje till dej, så länge du inte försöker dej på V8 jättemyckethästkraftermotor så är det nog inga som hellst problem..

Ska se om jag inte kan rota fram nummret till denna man..

Lycka till med valpen annars..

mvh

lynx3900
0

byter till b23.

Vore JÄTTE trevligt med ett tele nr

Tack på förhand!

mopar
0

den går igenom besiktning med en b21:a  -det ska inte vara nå problem.

9031pvjeep
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det volvomotor du funderar på att sätta i så är det B21E altså sugmotorn som är det starkaste du får häva i utan att modifiera bla bromsarna. Då räcker det med en regbes för bytt motor och du behöver inte blanda in SFRO. det finns alltid de som kommit runt reglerna, men ska du va på den säkra sidan är det vad som gäller. Det går förvisso att hysta i en större spis, men då gäller andra regler och SFRO måste göra en förbesiktning, vilket i regel medför byte till bromsservo och större bromsar och då får du helbilstypa den som ombyggt fordon. Hra precis byggt en Pv jeep med turbomotor så jag är ganska up to date. hör gärna av dig om du har frågor.