Uttrampningslager
Har en liten fråga som gäller uttrampningslagret på valpen, är detta någon form av specialare? Köpte en kopplingsats med uttrampningslager till B20, då valpen sitter inne med en sådan. Men till min fasa såg jag att dessa inte var likadana, och jag hade dessutom fått rätt från butik. Så jag undrar bara vda det är för uttrampningslager som sitter på original.
//jocke
Det ska inte vara nått speciellt, kolla bara så att det går lätt på växellådshalsen och att du har ett spel mellan tryckplattan och lagret med allt monterat så ska det vara ok…
Jag har sett att det finns lite olika utföranden, dom gamla var väl gjorda i två halvor, dvs. ett löst axiallager monterat på en hylsa som passar i kopplingsgaffeln…

Tackar för hjälpen. Stämmer som du säger ovan, men det jag var mest förvånad över var höjdskillnaden på de två lagren, och att den nya "hylsan" som ska sitta på kopplingsgaffeln var i plast, medans det gamla var i metall. Men på Måndag bär det av till Momentum, hoppas att de har ett liknande lager.
//jocke
Om det inte är nått fel på ditt gamla lager så använd det…
Känn efter så att det roterar lätt, utan att hugga eller kännas ojämt.
Det används ju bara då du trampar ner kopplingen, och stoppar förb…t länge….
Om du mot förmodan hittar ett på Momentum, då är det ingen ide att du köper nån lott den dan, du har redan haft all den tur man kan ha….
Lagret är ett speciallager, i tumstorlek, designat för Volvo……=)

Fredagskvällen blev en funderingsstund på hur jag skulle göra. Plockade ner allt och anlände till Momentum 16.35 och de stängde 16.30. Lagret ger i från sig lite "lagerljud" men bara lite och nu är det ändå Söndag så jag skall åka till ovannämnda ställe imorgon. Har de inte ett lager så åker det gamla på ändå och Tisdagskvällen är räddad. Jag bara undrar hur länge lagret kan hålla, det är ju inte så roligt om det börjar låta en kort tid efteråt. Även om det inte är sönder så låter det ju inte så roligt.
//jocke
De skiljer på lagrena för att tryckplattans fjädrar är olika höjd. Pg, av olika fabrikat. Så de blir mycke att justera om de hamnar fel lager till tryckplattan. Om de går överhuvudtaget att justera så mycke.
Lagret du fick med i satsen till din B20 kopplin passar troligtvis, det ser annorlunda ut men bör passa. jag löpte ett nytt på volvo och då det gamla helt i stål medans det nya va med komposit centrum fick jag till svar att det skulle funka. kolla bara att det löper fint på struten och att kopplkingsgaffeln passar. När du väl fått upp lådan igen kolla då att du har spel i kopplingsarmen. Sen e det bara att åka! God tur.

Jo tack, det löste sig me koppling och uttrampningslager. Satte på nya baxaxeln igår, då den andra va totalrasad kan man säga…….Nu går den som en dröm med ny koppling, bakaxel, uttrampningslager, allt rörande bromsarna, förgasare, lampor och lite färg på det…..Prova receptet, tar dock en stund och tillaga
//jocke