Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 2773 ggr
JKSoft
0

Matchande kulör för "Originalare"

Hittade ett "recept" på kulören som väldigt väl matchar den som valparna har (under kamouflaget), på en norsk hemsida!

NCS -koden är S8005-G80Y

Svårt att få tag i en färgbas som är nog matt, men blank 40
är inte långt ifrån. Kan hända att det finns butiker som har kvar mattningsmedel att tillsätta men detta skall enl. uppg. vara förbjudet idag. Har målat upp en del detaljer i bla. hytten och det är väldigt svårt att se någon nyansskillnad, kanske lite mörkare (Konstigt om inte orig.
blekts lite)och oxå något blankare.

Utvändigt blir nyansskillnaden lite större men jag förmodar att det
beror på solljusblekning. Vet någon om kulören var densamma invändigt som utvändigt??

Sugga
0

Antar att det är den olivgröna färgen du avser.

Någon som vet NCS-koderna för de övriga M90 cammofärgerna?

www.4x4.ms/mil finns instruktioner hur man målar M90 cammo.

Kimto
0

Orginalfärgen finns ju att köpa för hundra kronor litern. Varför blanda själv?!

pnilz
0

Vart köper man färg?

JKSoft
0

Den olivgröna som dagens fordon inom försvarsmakten målas med skiljer sig mot vad en valp från -69 målades med.Enligt vad jag föstått så är kungens originalfärg sk. IR-säkrad och det är inget som gör att färgen sitter bättre iaf.

Björn S
0

Stämmer! Färgerna inom försvarsmakten är IR dämpade färger och därför rätt dyra. Dock behöver man ju nödvändigtvis inte måla bilen med sådan färg. Lite overkill i terrängspåret. Bör ju vara möjligt att få en civilfärg med liknande matthet.

Sugga
0

Jag köpte färg ifrån miloverkstaden i Eksjö häromåret kommer inte ihåg priset exakt men det var typ 60-70 kr/l och denna färg är IR-dämpande. Färgaffärsfärgen var då 4-5 gånger så dyr och de kunde inte garantera en jämn glans/matthet.

Jag är inget sprutproffs men har lyckats få ett mycket bra resultat med kronans färg men betydligt sämre med annan färg (bla hammarlack)

Man kan få en lustig effekt vid fotografering (med vanlig film) om bilen är målad med vanlig och IR-dämpad färg, tittar man på den syns det inte med på fotot så blir det mörka och ljusare partier beroende på färgtyp.

lars335
0

Hej

Jag är riktigt intreserad av den brun och svarta färgen, har ngn blandat dem ?

MVH

Lars-Åke

lelle_man
0

min bror fixade nyss 4 liter till jig av orginal färgen

ErikL
0

Spray master har en sprayfärg som säljs till Norska försvaret (har även för mig att Svenska även köper den).

Den är matt, olivgrön och ir-dämpande.

wiggo
0

sugga: Vad betyder miloverkstad? Och hur får man kontakt med miloverkstaden i eksjö? Har försökt söka efter den utan resultat

Mvh/Viktor

Kimto
0

Milo= militär service verkstad

Sugga
0

milo betyder väl egentligen militärområde..

Kolla efter telenr mm på www.mil.se  eksjö garnison

AEriksson
0

Okej… jag lyfter denna.

Jag skall bättra på cammon på min TGB 11, och jag har inte möjlighet att köpa orginalfärgen sedan jag bor i Norge, är det verkligen ingen som sitter på koder till färger man kan köpa i butiker ?

Mvh Andreas

soren-b
0

Jag jobbade ett tag på ett flygmuseum och då fick vi färg av försvaret, jag hade säkert 10 burkar men ingen mad samma nyans.

Jag tror inte det var så noga med nyansen, huvudsaken den var grön och matt.

Calle
0

Jag köpte färg hos en färghandlare i stan, en som håller på med billacker och industrifärger. De hade inget problem att hitta koder och blanda till färg till både gamla valpen (olivgrön 325H) och nya (mörkgrön 326H). Det borde inte vara så svårt att få tag på färg om man frågar på rätt ställe.

Sen är det skillnad på färg och färg. Köp en bra färg för lackering av bilar tex polyuretan, epoxi eller nåt annat hållbart. En vanlig alkydfärg eller biltemas sprayburkfärg håller inte länge, vare sig i skogen eller i saltstänket på vägen.

Aksel
0

Hei Andreas

Matt olivengrønn maling kan bestilles på:

www.lapplander.nu

Norsk side og koster kr 250.- for tre liter.

mvh Aksel

gusten
0

@ Calle

Vad hette stället som du köpte färgen hos? Är det en lokal färgaffär där du bor eller är det en rikstäckande firma? M a o så undrar jag om det är någon idé att söka i Uppsala. Jag har 0,5 liter 325 och 4 liter 326. Undrar vad det blir för slutresultat om jag blandar dessa två….. /GustenCool

Calle
0

Jag har beställt på två firmor i Västerås, Runes färger och Färgproffsen. Båda tog fram rätt kulör. Av Runes köpte jag polyuretanfärg och hos Färgproffsen blev det epoxi. Polyuretanfärgen är den bästa för lackering på utsidan men det är också den farligaste av dem, friskluftmask rekommenderas.

Det borde ju finnas en firma i Uppsala som kan fixa fram färgen, tillverkaren av polyuretanfärgen är Beckers.

AEriksson
0

#16 Tusen tack Glad

Och till er andra

gusten
0

@ Calle

Tack för tipsen! /GustenCool