växal låda vad passar
Hej min valp har låtit lite i lådan när jag växlat synkringarna alltså men efter helgens alla båt transporter har den börjat låta skrämmande vid hastig heter över 30 km det låter mer när jag belastar alltså vid gas på drag men ungefär samma resultat när jag motor bromsar, har konstaterat att det är huvud lådan och inte någon av axlarna för när jag trycker ner koplingen blir det tyst och fint och inget ojud före kommer och det blir inget mer eller mindre vi i kopling av fyrhjuls driften, jag har en 5 växlad låda till 240 liggandes och funderar om jag kan byta sprängkåpa på den och få dit slut växel lådan alltså fyrhjuls driften, eller är det omöjligt och bara att börja leta en amazon låda, eller kanke det fins någon annan låda som passar, kanske någon som har en låda liggandes tacksam för svar mvh Hasse ps det är en 3314

Det kan vara ett lager som låter, det blir ju ofta en del vatten i lådan och de undre lagrena kan ha blivit angripna…bytte lager på 164:an för länge sedan och där hade rost ätit gropar i lager banan och det låter mycket illa… kolla det när/om du byter/plockar ned lådan… M.A.O behöver inte vara dyrt att fixa.
ja det skall jag kolla den fick ju bada en hel del under midsommar helgen, tackar för tipset sos

Håller med sos det låter som ett lager, lyft på låcket och känn på axlarna, det kan vara nått av lagren på huvudaxeln med. Där sitter 2 st kullager och ett nållager vid delningen av axeln.
Min låda lät styggt och då var det ett kullager på ingången i lådan som var slut, huvudaxeln flexar en del och därav skrapet.
Lycka till och hoppas att det inte blir dyrt…
Sören
hej hasse e det m40 låda i den?
vet ej men den är från 68a och en civilare har gått inom brandkåren var kan jag kolla om det är en m40 låda?
Jag har konstaterrat att det ej går att lura dit en 240 låda den är för lång
det ska sitta en plåt ovansida bakkant på lådan. vi har en helt ny aldrig monterad liggande på jobbet.
låter intresant jag skall hissa ner paketet i morgon det skulle bli skapligt väder så då är det bara att rulla ut skruvar mattan och krypa under, får kolla efter plåten då, och öppna och se vad som hänt, kan man lägga ett bud på lådan om det ser hopplöst ut? mvh Hasse
Utgående axeln skiljer sig åt mellan en Valplåda och en standard M40, var beredd på det.
Du måste demontera medbringaren som sitter på lådan du tänkt använda och kolla så att splinesen passar i ingående drevet som tillhör fördelningslådan.
Det är såvitt jag vet bara tidiga M40 som satt i PV och Amazon som passar mot fördelningslådan, Inte M40 från 140 serien….
tack för tipset det skall jag vara noga med att kolla

Har för mig att valpen har en förstärkt låda, några extra lager och grövre splines.
//Erik
det ska vara en valplåda. den var med på ett annbud men bossen vill ha 2900 ink moms. hörde att altyco tog 3800 för samma så det e nog ett hyffsat pris.
moms allergi
De passar från tidig Amazon, Pv & Duett. Kan gå med en tidig 140 men jag vet inte. Men de som skiljer sej är spinsen på utgående axel. Har lelat på skrotarna ett tag själv för ett tag sedan. Kan kanske jaga reda på en beg om du vill. Mvh Putte
#12 hujjj… priserna har stigit, för nio år sedan betalade jag Terräng Axel i partille 1500,- för en ny M40 låda.
#15 för nio år sedan hadde inte försvaret skrotat ut lika mycke som nu. dom körde lastbils last med nya motorer o delar till skrot o sålde stort sett inget.
Ja 3000 papp är endel nu när semestern hägrar och mysiga fiske turer till Norge är in planerade jag river nog ner lådan och kollar vad som kan göras blir det för dyrt får den stå tills hösten när ekonomin har hämtat sej, det kostar ju inget att ha den stå mer än nöjjet att få leka lite. men det käns tråkit nu när nya däck och framvagnen är fixade,
mvh Hasse