Begrepp (vad är en TGB13??)
Jag har följt trådar om 13-bilar som köpts och skall köpas under senare tid. Här tycker jag att vi har ett problem med begreppen, vilket förvisso inte skall blandas ihop med svenska språket och stavning…
I min värld är en TGB 13 en förlängd (treaxlad) TGB 11. Det vill säga en kaross med förarutrymme, passagerarutrymme och lastutrymme.
Bland de treaxlade varianterna finns också radiolänk-, stabs-, sjuktransportbilar mfl. Dessa benämns 1312, 1313, 1314 mfl (För stunden struntar vi i 20-bilarna.) En pjäsplatsterrängbil är i sammanhanget ett svart får, vi struntar i den också…
När någon skriver 13-bil så ser jag alltså en kaross med sex hjul framför mig. Andra ser uppenbarligen även en bil med en hytt och ett separat skåp bakom hytten.
Utan att försöka värdera vilken som är bäst eller mest värd så är "min" 13-bil förhållandevis ovanlig i säljesannonser jämfört med 131X-bilar som man kan hitta annonser om förhållandevis ofta.
Utan att vara säker så är jag rädd för att det kan bli problem att registera om en 1314 till lätt lastbil utan att ta bort "skåpet". Enligt instruktionsboken är tjänstevikten för en sjuktransport 3 390 kilo. Det har tidigare nämnts att de militära tjänstevikterna inte är samma sak som de civila. Så vill det sig riktigt illa är väger en 1314 väldigt nära 3 500 kilo med full tank och oljor, kanske till och med över gränsen om man lägger till föraren.
Jag tror också att det hittills bara är "helkarrosser" som har vägts ner (Har någon här registerat ner en131X-bil så svara på detta inlägg!!!!). Helkarosserna har den i sammanhanget mer angenäma tjänstvikten 2 820 kilo, det vill säga nästan 700 kilo till gränsen.

Själv ser jag hela C300-serien i ljuset av en rad moduler. För att korta ner min berättelse, så finns en grundterrängbil med ram och hytt, antingen den har två eller tre axlar. Sen är påbyggnaden bakom olika. En del har en "vankaross", en del har skåp eller flak. Det här är förmodligen en ganska grov sanning, men det bör vara nära.
Lätt-registrera en skåp-13 blir nog bökigt som du säger. Och de jag sett här som pratat om nedklassning är 13 kaross, helt rätt. Det finns minst en hytt-terrängbil (chassit till stab och ambulans) med flak, men om de är nedklassade vet jag inte. På dörren på min 1313 står det "maxlast 2200 kg", medan det på instruktionsskyltarna i skåpet anges "maxlast utöver fordonets grundutrustning 660kg, inklusive personal", inte ordagrant, men med den innebörden. Detta innebär att skåpbilarna egentligen är chassier, lastbilar, där möjligheten finns att ändra karosseri.
Kan tillägga att jag sett några nakna 131X (bland annat på auktionen i Kristinehamn i höstas). De har haft ett ramverk istf skåp monterat. Misstänker ramverket varit avsett som hållare för ett antal 25 liters dunkar. Sannolikt för att få mer vikt på boggin. Dessa väger runt 2 200 kilo utan vattendunkar - och borde gå att lättregistera.
Jag vet en som var med i militär utprovning av varianter på 13bilar… de skalade av ovandömet ner til ramen
På bak sedan hade de omrangerbara ovandömen.
De slutade med de försöken för bilarna ställde sig på näsan vid bromsning. Och sedan vek sig styrningen för inget styrservo. Tumskador.
Fast det finns mini-toyota-lastbilar som gör samma sak och är fullständigt livsfarliga på väg… väl inregistrerade för laglig trafik.